Loenatik, Te Gek! (2014)

Nederland
Komedie / Familie

geregisseerd door Johan Timmers
met Martin van Waardenberg, John Buijsman en Karin van Holst Pellekaan

De psychiatrische patiënten Bep Brul, De Majoor, Fats, Mevrouw De Haas en Dr. Doolittle van Loenatik zijn noodgedwongen teruggekeerd in de maatschappij nadat kliniek ‘Zonnedael’ is opgeheven. Zuster Ten Hoeven mist haar geliefde patiënten en zonder hen heeft ze geen doel meer in haar leven. Wanneer de ’gekken’ vernemen dat de zuster ontvoerd is, beginnen ze onder leiding van De Majoor aan een riskante en prettig gestoorde zoektocht…

avatar van Shinobi
"De zuster is ontvoerd!"

Vroeger heb ik weleens een paar afleveringen van de serie gezien, maar ik ben nooit een fan geworden. Gelukkig is dit een op zichzelf staande film waarvoor weinig tot geen voorkennis nodig is.

Qua verhaal is het erg simplistisch gehouden; als kijker weet je al gauw hoe de vork in de steel zit waardoor er een stukje mysterie weg is. Maar dat mag de pret niet drukken, omdat het als kapstok is bedoeld voor een hoop onzinnigheid bij elkaar waarbij de patiënten in over-the-top situaties belanden.

Wat dat betreft moet de film het van de jolig spelende cast hebben, hoewel het soms tegen overacting aanschurkt. De humor is dan ook veelal hit-and-miss te noemen, met name omdat de grapdichtheid niet al te hoog is. Desondanks zorgen enkele geslaagde momenten ervoor dat er nog wat te lachen valt. Hierbij zitten er een aantal leuke verrassingen tussen die je niet ziet aankomen.

Al met al is 'Loenatik, Te Gek!' zo flauw als het maar kan, toch denk ik dat de fan het wel zal kunnen waarderen. Zelf vond ik het best te doen.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van Baboesjka
Vroeger keek ik best graag naar de serie Loenatik, dus ik was benieuwd naar deze film. Leuk om een keer gezien te hebben, maar geen film die ik nog eens wil zien. Het verhaal vind ik gedeeltelijk interessant. De humor vind ik soms best grappig, maar ook een beetje flauw. Op het acteerwerk heb ik niets aan te merken, evenals op het camerawerk. Een redelijk goed geheel. 3*