Loenatik, Te Gek! (2014)

Nederland
Komedie / Familie

geregisseerd door Johan Timmers
met Martin van Waardenberg, John Buijsman en Karin van Holst Pellekaan

De psychiatrische patiënten Bep Brul, De Majoor, Fats, Mevrouw De Haas en Dr. Doolittle van Loenatik zijn noodgedwongen teruggekeerd in de maatschappij nadat kliniek ‘Zonnedael’ is opgeheven. Zuster Ten Hoeven mist haar geliefde patiënten en zonder hen heeft ze geen doel meer in haar leven. Wanneer de ’gekken’ vernemen dat de zuster ontvoerd is, beginnen ze onder leiding van De Majoor aan een riskante en prettig gestoorde zoektocht…

Vanaf 23 april 2014 in de bioscoop (A-film)
EDIT: release verplaatst naar 9 juli 2014

avatar van Luminal
De trailer ziet er goed uit. Toch echt dat Loenatik sfeertje! Ben benieuwd en kijk er naar uit om 'm te zien!

avatar van chevy93
Eerste Loenatik-film was geweldig. Ben benieuwd.

avatar van PetraD
Een echte loenatik-film. Humor met een goed verhaal. Alleen op sommige momenten geen echte kinderfilm .

avatar van Shinobi
"De zuster is ontvoerd!"

Vroeger heb ik weleens een paar afleveringen van de serie gezien, maar ik ben nooit een fan geworden. Gelukkig is dit een op zichzelf staande film waarvoor weinig tot geen voorkennis nodig is.

Qua verhaal is het erg simplistisch gehouden; als kijker weet je al gauw hoe de vork in de steel zit waardoor er een stukje mysterie weg is. Maar dat mag de pret niet drukken, omdat het als kapstok is bedoeld voor een hoop onzinnigheid bij elkaar waarbij de patiënten in over-the-top situaties belanden.

Wat dat betreft moet de film het van de jolig spelende cast hebben, hoewel het soms tegen overacting aanschurkt. De humor is dan ook veelal hit-and-miss te noemen, met name omdat de grapdichtheid niet al te hoog is. Desondanks zorgen enkele geslaagde momenten ervoor dat er nog wat te lachen valt. Hierbij zitten er een aantal leuke verrassingen tussen die je niet ziet aankomen.

Al met al is 'Loenatik, Te Gek!' zo flauw als het maar kan, toch denk ik dat de fan het wel zal kunnen waarderen. Zelf vond ik het best te doen.

Kleine 2,5 sterren.

Ik hoor wel niet tot de doelgroep maar toch was deze film een feest der herkenning. Regelmatig zat ik weer te lachen om de kapriolen van het gezelschap waarvoor een grappig scenario in elkaar is gezet. Soms was het onderbroekenlol maar ach... ik ben geen kniesoor; de kinderen rondom mij gierden het uit. En daar gaat het toch om. Mijn figuratie in de film ging helaas op in de massa. Toch een leuke opnamedag gehad.

avatar van Askikker
De serie scoorde bij mij integraal vijf sterren. Zoals gewoonlijk is een film naar aanleiding van een serie wat minder dan de serie, maar de vorige film was toch nog goed voor vier en een halve ster.

Deze film blijft daar iets bij achter. De film mist gewoon de standplaats Zonnedael en een mooi uitgewerkt thema in een half uur, maar is meer een avonturenfilm geworden.
Daardoor is het voor het eerst dat ik dit toch als een soort kinderfilm bestempel, iets wat ik van de serie absoluut niet vond.
Misschien gemaakt voor kinderen, maar interessanter voor volwassenen, dat miste ik hier een beetje.

Maar de typetjes waren allemaal nog net zo geweldig als vijftien jaar terug, en de hele sfeer is nog intact, niets voelde als een goedkope herhalings oefening jaren achteraf, integendeel.

Wat mij betreft mag de serie wel weer een vervolg gaan krijgen. Met iets kortere afgeronde themas gaat dit weer een TOP serie worden; de tijd heeft haar beslist nog niet achterhaald!

Er is wel erg weinig aandacht voor de film zeg. Gun toch de film wel wat meer publiek.

Humor was over het algemeen goed. Het plot vond ik alleen wat afgeraffeld en wat vergezocht. Bijvoorbeeld met dat de zuster 'per ongeluk' ontvoerd werd door de tuinman en enkele minuten later het voorval totaal vergeten werd. Binnen het kader van het Loenatik vond ik dit ook niet kloppen.

avatar van bjerik76
iets minder leuk dan de eerste film.
de eerste film vond ik ook leuke voor volwassenen, maar dit deel iets iets meer voor het kind.
De kinderen waren wel heel snel overstag gegaan vond ik trouwens.

Maar leuk om de loenatiks en overige cast leden weer eens te zien.

avatar van knusse stoel
Gelukkig even goed als de eerste, echt goed gemaakt en regelmatige humor en ook humor is!
Tenminste dat is onze mening, niet platvloers en leuk bedacht.
Nu op naar een derde!

avatar van Nielzs
Zeer geslaagd!
Eerst was ik bang dat de makers misschien in herhaling zouden vallen, aar dit is zeker niet het geval! De film is heel boeiend voor de jeugd en heeft toch net dat beetje extra waardoor de ouders hem ook leuk zullen vinden. Het gevoel van de geweldige tv-serie komt weer naar boven, maar toch zijn er (op een perfecte manier) aanpassingen gedaan waardoor de film meer bij 2014 past, i.p.v. 1995 t/m 2002. Dit zorgt er ook voor dat iemand dat iemand die onbekend is met Loenatik de film toch zal waarderen. De 84 minuten vliegen voorbij!

Dick2008
Matige tweede film van Loenatik. Een nieuw verhaal, de zuster is ontvoerd en een soort van reünie van ex-patiënten die op zoek gaan. Leek aanvankelijk wel leuk te gaan worden, maar werd toch al gauw aardig om een keer gezien te hebben meer niet. 2.0

avatar van Baboesjka
Vroeger keek ik best graag naar de serie Loenatik, dus ik was benieuwd naar deze film. Leuk om een keer gezien te hebben, maar geen film die ik nog eens wil zien. Het verhaal vind ik gedeeltelijk interessant. De humor vind ik soms best grappig, maar ook een beetje flauw. Op het acteerwerk heb ik niets aan te merken, evenals op het camerawerk. Een redelijk goed geheel. 3*