• 10.523 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Raoul Walsh

Met onder meer: John Wayne, Claire Trevor en Walter Pidgeon

Gesproken taal: Engels

Plot Dark Command

"A drama of undying love."

Net voor de Burgeroorlog neemt Bob Seton het werk als sheriff op zich in dienst van de federale marshal van Kansas en moet het opnemen tegen William Cantrell. Cantrell wordt uiteindelijk verslagen en als wraak kidnapt hij Setons vriendin en dwingt haar om te trouwen met hem. En nu de Burgeroorlog is uitgebroken is het voor Bob nog moeilijker om zijn vriendin terug te kunnen winnen.

logo tmdbimage

Mrs. Cantrell / Mrs. Adams

Judge Buckner

avatar van neo

neo

de enige misser van walsh die ik tot nu toe gezien heb. john wayne, die ik normaal altijd erg goed en overtuigend vind spelen, slaat de plank volledig mis. het verhaal kabbelt ook maar een beetje voort met af en toe wat actiescenes, maar het is vooral de nietszeggende romance die de film naar beneden haalt.

avatar van Barfly

Barfly

Ik heb hetzelfde kritiekpunt als neo: De romantiek voert de boventoon en dat is geen gelukkige keuze. Wayne is in actie op zijn best en als romanticus een miscast. Claire Trevor vind ik alle moeite ook niet echt waard, gezien het weinig standvastige karakter van haar rol. Walter Pidgeon is goed gecast als geniepig manipulerende persoonlijkheid.

De finale met de belegering in Lawrence, Kansas komt te laat om het voorgaande te vergeten.

avatar van madmax1

madmax1

Ook nog eens vluchtig bekeken.

Geen grootse western,wel mooi bewaard gebleven in schitterend helder beeld.

Het begin is er gemaakt om van John Wayne zijn B statige rollen te verdringen in het echte werk.

Daar in tegen Roy-Rogers ook aanwezig in deze film , en al enkele westerns gemaakt neemt de B status met succes over, ook Gabby -Hayes in deze film redelijk toe gekomen aan speeltijd ,springt als sidekicks met Roy-Rogers mee.