The Young Savages (1961)

Misdaad / Drama

geregisseerd door John Frankenheimer
met Burt Lancaster, Shelley Winters en Telly Savalas

Hank Bell is een nobele rechtsdienaar met oog voor de noden van de opgroeiende jeugd. Hij onderzoekt de raciaal beladen zaak van drie Italiaanse tieners die een moord op een blinde Puertoricaanse jongen gepleegd zouden hebben. Hij merkt al snel dat de zaak gecompliceerder ligt dan hij aanvankelijk dacht.

Lancaster op z'n best! Aanrader!

Redelijke film over een openbaar aanklager en de moord door een Italiaanse jeugdbende op een Puertoricaanse jongen. En deze zaak heeft zowel een politieke en persoonlijke gevolgen op het hoofdpersonage. Goed camerawerk en goed acteerwerk, maar destijds zal het sociale aspect van de film meer impact hebben gemaakt dan nu.

Amerika's geliefdkoosd filmthema (zeker in die jaren) : de edelmoedige strijd van één man voor gerechtigheid en dat tegen de publieke opinie, de corruptheid en politieke bemoeiingen in.
Frankenheimer maakte er een goede film van die op bepaalde momenten een hoog niveau haalt, maar onze John durft nogal wat overdrijving in alles en nog wat mengen wat vaak leidt naar overdramatisering (de beginscène bijvoorbeeld).
De cineast heeft alleszins een punt en raakt beslist de harde realiteit met de schets van de rivaliserende bendes van diverse origine in de grootstad in de States. Gaat het nu om Italianen en Puertoricanen, vele films hebben het nog over Ieren en natuurlijk blank en zwart...
Burt Lancaster is knap en zal een jaar later zijn talent en goede samenwerking met John Frankenheimer nogmaals onderstrepen in "Birdman of Alcatraz".
Shelley Winters, met al te overduidelijke pruik, overtuigt minder terwijl Dina Merrill wel een goede act neerzet.

Inderdaad Lancaster, savalles & Winters prachtige film uit de oude doos!

Film gaat in wezen over sociale groepsdruk en de uitwassen, waartoe dat kan leiden. Als thema weliswaar nog steeds actueel, maar qua vormgeving heeft deze film zijn houdbaarheidsdatum volgens mij toch wel overschreden. Waarom de zus van het slachtoffer tijdens de rechtszaak door de openbare aanklager gedwongen werd te bekennen dat ze een prostituee was, is mij een raadsel. In de afhandeling van de zaak speelt dat gegeven geen enkele rol. Volgens mij puur sensatiezucht derhalve.
De film kent zo z’n sterke momenten. Over het algemeen genomen hebben de inhoud en het acteerwerk evenwel weinig indruk op mij gemaakt.