Sam Whiskey (1969)

Western / Komedie

geregisseerd door Arnold Laven
met Burt Reynolds, Clint Walker en Ossie Davis

Sam Whiskey krijgt van de aantrekkelijke Laura de opdracht om het, door haar man gestolen geld, terug te brengen naar de rechtmatige eigenaar. Het goud ligt in een gezonken schip, dus trommelt Sam een paar vrienden op.

In verband met ik meen de zeventigste verjaardag van Burt Reynolds, vertoonde de ARD vandaag deze film. Ik had 'm zo'n twintig jaar geleden al eens gezien en heb me nu ook weer geamuseerd. Gewoon een aardige western komedie die goed in elkaar steekt. In ieder geval eens stuk beter als al die rollen die Renolds in de jaren tachtig speelde. Gewoon leuk amusement er derhalve 2 1/2 ster.

Bij een komedie is het natuurlijk een groot nadeel als de grappen niet leuk zijn. Dat is hier ook het geval.
Grote voordeel is wel dat Sam Whiskey lekker weg kijkt en dat de anderhalf uur zo om zijn.
Het plot is dan weer volstrekt idioot. Je moet wel erg veel ongeloofwaardigheden voor lief nemen en het stoorde me enorm dat er met goud werd gesmeten alsof het papier was en dat er een hele omsmeltactie op touw wordt gezet, zonder dat de bewakers iets roken, of zagen.

De jonge Reynolds beviel me trouwens een stuk beter dan die vreselijke man met die snor die het later werd.

Krappe **

avatar van mr rumson
Dit is nou niet bepaald een western voor mij .
Grootte deels komt dat omdat ik de grappen flauw vond .
Reynolds blijft voor mij een middelmatige acteur die ook in deze film niks extra's toevoegt .
Misschien dat James Coburn of james garner wel een betere keus waren geweest voor deze western komedie.
De mooiste scenes waren voor mij toch wel het opduiken van dat goud en maakte de film eventjes wat spannender.
Deze film heb ik op de ARD gezien en de enne keer heb ik geen moeite met de nasynchronisatie maar helaas met deze film wel .
Vooral als Reynolds een liedje zingt wat hij meerdere keren doet in de film is knap irritant dat klinkt voor geen meter in zijn duits.
Het ergste was nog wel zo'n dikke vrouw die had met die Duitse nasynchronisatie zo'n krijsende stem dat ik dat stukje maar snel heb doorgespoeld.
Tot nu toe geef ik deze film twee sterren misschien dat ik hem ooit nog eens in het Engels ga zien en dat dan de score iets hoger uitkomt maar dat betwijfel ik omdat hij als western mij niet kan boeien en voor een comedy vind ik hem flauw.