Monkeybone (2001)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Henry Selick
met Brendan Fraser, Bridget Fonda en de stem van John Turturro

De cartoonist Stu Miley staat op het punt om succes te behalen met zijn creatie "Monkeybone", en is gelukkig met zijn mooie vriendin Julie. Op de avond dat hij haar ten huwelijk wil vragen slaat het noodlot echter toe: hij krijgt een ongeluk en raakt in coma. Zijn geest wordt verplaatst naar Downtown, een plek tussen leven en dood dat bevolkt wordt door figuren uit de nachtmerries van mensen. Stu doet er alles aan om terug te keren naar de aarde, maar wanneer zijn alterego Monkeybone deze kans krijgt in plaats van Stu, beginnen de problemen pas echt.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
De film ziet er erg mooi uit, en de "downtown"-wereld is erg leuk en origineel. Jammer alleen dat de film nergens grappig is, en dat er een beetje irritant gespeeld wordt door iedereen. 2 en een halve ster.

veel leuke Cameo's ook, onder anderen Stephen King en Harry Knowles van aintitcool

ik kreeg em in de sneak te zien en er was er 1 bij in ons groepje, ik zal geen namen noemen (de vriendin van mijn broer), die het zon ongelovelijke kutfilm vond dat ze de film voor ons ook maar ging verpesten met haar negatieve opmerkingen! ik kan nu moeilijk zeggen wat ik van de film gevonden zou hebben als zij er niet bij was, maar ik vond de ervaring zoals ik hem zelf had bij het kijken van de film dus niet zo geweldig. anderhalve ster.

zag er goed uit maar voor de rest echt KUT!

Niet echt bijzonder, maar toch wel het kijken waard.
Leuk om te kijken met je bord op schoot, rond etenstijd is er toch niet veel op tv.

avatar van You_bastard
Alleen het stuk dat Stu Miley in het lichaam van een dode atleet terecht kwam was hillarisch. Voor de rest was het niet zoveel aan.

avatar van lorelei
Ik vond het op zich wel een leuke film. Maar ik was wel in slaap gevallen. En toen heb ik hem de volgende dag maar aan mijn broertje laten zien. Die vond hem blijkbaar geweldig. Want hij lag de hele tijd in een deuk.

Jarre
Apen komen bij deze film in diskrediet.

Justice4All
Ooo, wat heb ik zo geërgerd aan deze film.

TVGids
Deze comedy heeft me erg verrast. Moest af en toe erg lachen en dat heb ik niet vaak in een American comedy.*** sterren

avatar van bioscoopzaal
Vreselijk frustrerende film dit. Prachtige decors en schitterende vormgeving, maar dankzij het idiote verhaaltje en de beschamende acteerprestaties van de hele cast (met name Brendan Fraser) kwam ik er amper doorheen. Jammer hoor, want er is duidelijk ontzettend veel werk in de film gestoken.

1.5 sterren.

avatar van Gizzmann
Zeer mooi gemaakt hoor, alleen had de animatie veer meer mogen zijn. Maar ik vond hem toch best leuk. Nog vele male grappig was wat er op de achterkant beschreven stond: 'De grofste humor sinds South Park' HAHA! yeah right!

Maar de film verdiend toch wel 3.5 sterren vind ik.

avatar van Purmerend
Er had van mij ook wel wat meer animatie in gemogen. Want de echte mensen in deze film zijn dramatisch! Monkey Rules.

avatar van HiLL
misschien wel de slechtste film ooit..qua humor

film_kaza
ik vond hem best leuk, maar ik hoef hem geen 2e keer te zien.

3 sterren

avatar van matthijs_013
zzzzz

*1,5

vreemde film

avatar van DeCol
Dit is echt zo'n flop! Hele slechte film waar ik totaal niet om kan lachen. 1.5*

Waar de hell ging die film eigenlijk over. Comaland, hoe verzin je het. Toch hield iets me tegen om hem af te zien.

1.5 Ster!

kiriyama
Dit vind ik dus echt een hele trieste film.

0.5* en dat is nog te hoog.

neo (crew)
Erg vervelende film. Vind het gegeven altijd erg flauw als iemand te maken krijgt met de dood en die op een bepaalde manier dan weer op aarde terecht kan komen. Het limbo ziet er verder ook niet echt al te bijzonder uit; vond het spuuglelijk en kitscherig. Behoorlijk pijnlijk dat juist daar veel geld is ingestoken en op de goede grappen blijkbaar is bespaard. De cast bakt er niks van, Anne Dudley's muziek is niet zo, Monkeybone is irritant.... 1 ster

avatar van Castor Troy
Ik vond het decor in tegenstelling tot vele anderen ook niet geweldig, allemaal van die lelijke nietszeggende monsters, Whoopi Goldberg zag ik ook al eens beter bezig.
Ik denk dat hij te eng is voor kleine kinderen en te flauw voor volwassenen, slaat de plank dus volledig mis!

avatar van JohnWilliams
Grappig maar niet echt Super. Wel grappig verzonnen.

avatar van ILDIB
lachen filmpje, aantal bijzondere goede grappen

Geniale ramp die bijna onmogelijk oninteressant is te noemen, maar toch vooral barslecht is.

Doorheen de film heerst er een wtf gevoel. Alsof Lynch een kindvriendelijke versie van Eraserhead wou maken. Weirde abstracte figuren en decor, maar extreem kinderlijk gebracht. Dit wordt op de spits gedreven in de zwart/wit nachtmerries. Weird en creepy maar tegelijkertijd ook iets voor jongetjes van 8.

Zwaar minpunt zijn de live action acteurs (blijkt echt niks voor Selick), Frasier is echt enorm irritant. Maar ook de CG poppetjes zijn ruk, Monkeybone is de gehele film ook stikvervelend. Verder best een los verhaaltje waar doorgeraced wordt, het zijn dan uiteindelijk ook vooral de decors en inelkaargeknutselde (heeft dit echt veel geld gekost?) personages die de boel doen opleven.

En dat is best tof om volgen, jammer genoeg is de film erachter echt niet om aan te zien en geregeld echt enorm vervelend. En dat contrast is absoluut interessant, maar het maakt er nog steeds geen goeie film van.

Boeiender dan ik vooraf had ingeschat, ook veel irritanter. Had verder ook niet veel van de film verwacht, maar toch aardig om up to date te zijn met Selick, met Coraline in het verschiet.

1.5*, briljante ramp van een film.

avatar van Macmanus
Brendan Fraser

Laat ik hem eens nemen als lijdend voorwerp van mijn review. Verbaas me elke keer weer als ik hem zie in een film wat die daar doet. Niet dat het een hele slechte acteur is. Maar toch vrij inwisselbaar, kan me ook niet voorstellen dat er iemand is die omwille van hem naar een film gaat. Dat gezegd is het in deze film niet zijn schuld dat het mis gaat. Daar zorgt de CGI en de live action voor. Ben het volkomen eens met OH, Selick is een man die thuishoort bij de kleipoppen met wellicht zo nu en dan een goed getimde CGI om iets wat niet te doen is met het klei op te vangen. Hij weet sfeer en fijne belichting in de droomwereld vrij goed te regisseren. Maar als we in de echte wereld komen lijken er geen lampen meer te bestaan en ziet alles er heel saai uit. Vreemd het lijkt erop dat die dan geen zin heeft en graag weer terug wil naar de studio.

Gelukkig doet die dat binnenkort dan weer, hiervoor krijgt die nog een redelijke 2.5 sterren. Om de droomwereld alles ernaast is niet Selick zijn kopje thee.

avatar van Donkerwoud
Rare onbegrijpelijke humor ( als in< niet vatten waar de humor zit ). Brendan Fraser is hier in zijn meest irritante rol tot op heden .

The Scorcher
Origineel, maar niet echt goed uitgewerkt.

avatar van AardeWerk
Ik vond hem in elk geval goed genoeg om zelf op DVD te kopen. Iets wat ik niet met elke film doe die ik goed vind. Van mij (4*)

Leuke film

vooral grapig met die aap
ik geef hem een

*2,75

avatar van Horrorscreamer
Vond hem ook weinig humor hebben,alleen wel leuke special effects.

Het is vrij duidelijk waarom deze film mislukt is: de film heeft duidelijk niet voor ogen wat de juiste doelgroep moet zijn. Aan de ene kant zitten er een hoop banaliteiten in die uitermate goed in de smaak zouden vallen bij een jong publiek, maar aan de andere kant zitten er stukken in die dermate freaky zijn, dat het vraagt om een ouder publiek. Een scene als het moment waarop Miley in een schilderij getrokken wordt dat rechtstreeks uit Eraserhead lijkt te komen, was behoorlijk onaangenaam.

De grootste kritiek die ik op Monkeybone zou uiten is voornamelijk het feit dat het wel heel erg op Beetle Juice lijkt qua stijl en concept. Lichtvoetig en zwartgallig tegelijk en daarin ook meteen wat onsamenhangend, terwijl qua design Downtown niet heel veel lijkt te verschillen van de onderwereld uit Burton's film. Tegelijkertijd is het voor mij lang geleden dat Burton een film maakte die zo heerlijk fout was, dat ik deze stijl nu eigenlijk nog best verwelkomde.

Qua personages is het een beetje hit and miss. Fraser doet heerlijk zijn best en blijft gewoon een fantastisch acteur als het op komische situaties terecht komt, maar Monkeybone zelf is toch wel een gruwelijk vervelend personage waarvan ik me gewoon niet kan voorstellen dat iemand daar van die smerige tekenfilms als in het begin van de film van zou willen maken.De film deed me verder wel weer beseffen hoeveel ik Bridget Fonda mis in films, want het blijft toch een bijzonder leuk actrice. Whoopi Goldberg kan ik daarentegen nooit uitstaan, maar de mogelijkheid om haar hoofd te zien ontploffen wilde ik niet afslaan.

Monkeybone is totaal niet goed en qua humor zal hij veel mensen echt niet liggen, maar tegelijkertijd heb ik uitzonderlijk genoten van die typische stomme momenten als Fraser die uitzonderlijk goed als Jack Black acteert nadat Monkeybone in zijn lichaam is teruggekomen en de allerbeste scene was toch echt het moment waarop de hoofdpersoon terugkomt in het lijf van een overleden atleet die met gebroken nek op een operatietafel ligt, terwijl de dokters zijn organen er uit aan het halen zijn. Het moment waarop hij daarna zijn nek aan een stok vasttaped om zo te voorkomen dat hij steeds scheefzakt, is hilarisch.

Maar toch, ondanks alle slechtheid, de inconsistente stijl en enkele behoorlijk mislukte scenes, valt er toch een hoop te genieten van het acteerwerk en de erg leuke special effects. Blijft verder onmogelijk om duidelijk te kunnen aangeven voor wie de film nu geschikt is, maar gelachen heb ik alles bij elkaar toch behoorlijk veel!