Evidence (2013)

Thriller / Horror

geregisseerd door Olatunde Osunsanmi
met Radha Mitchell, Torrey DeVitto en Stephen Moyer

De twee rechercheurs Burquez en Reese onderzoeken een zeer bloederige zaak. Het betreft een meervoudige moordpartij waarbij buspassagiers zijn afgeslacht bij een verlaten benzinestation. De aanwijzingen die de politieagenten hebben zijn de beelden die werden opgenomen op de verschillende apparaten die op de plek van het misdrijf worden aangetroffen: Twee mobiele telefoons, een flipcam en een camcorder.

avatar van Left4Dead
Ben geen liefhebber van found-footage films, slechte kwaliteit beeld en geluid en daar heb ik tenslotte ook niet al die investeringen in audio en video voor gedaan. Vanaf de Blairwicht Project ben ik geïrriteerd met dit soort weergaven, hopelijk dat deze er iets anders van kan maken. In ieder geval mag Radha Mitchell de hoofdrol vertolken en dat is natuurlijk altijd goed.

Het begin is traag en sta na bijna 20 minuten op het punt om mijzelf van de pijniging te verlossen die Evidence heet. Weer ongelooflijk weinig inhoudelijk trillend en schokkende beeldmateriaal moeten we doorstaan.
Gelukkig, alsof de regisseur het aanvoelde, krijgt de film op dat moment een boost. Even dacht ik dat het los zou gaan maar het echte werk laat vooralsnog op zich wachten. Gelukkig heb ik daar op gewacht want de horror was daar en goed.

Met behulp van het gevonden beeldmateriaal probeert men er achter te komen wie de sadistische moordenaar is van een groep die op weg was naar Las Vegas. Tevens is er de vraag natuurlijk waarom. Ikzelf kreeg even lichtelijk het gevoel dat ik deels in de film Deja Vú terecht was gekomen omdat daarin ook alles ontrafeld wordt d.m.v. oud beeldmateriaal maar er zijn verschillen.

Het verhaal is pakkend, het 't-zal-je-maar-gebeuren-verhaal doet het goed, de horror is voor een ieder een nachtmerrie en het puzzelen in deze whodunit is gewoon heerlijk. De film heeft leuke originele kanten maar zoals eerder vermeld zag ik stukjes Deja Vu (2006) erin en ook wel een beetje Surveillance (2008) maar helemaal de bekende slashers natuurlijk.

Verrassend goed, ongetwijfeld komt hier een vervolg op. Zolang het maar een originele invalshoek houdt zeg ik ja daarop. 7.5** op schaal van 10

avatar van blurp194
Pas ergens op driekwart wordt het een beetje spannend. Tot die tijd is het vooral een enorm langdradig gedoe met irritant slechte beelden waar je eigenlijk nauwelijks iets in herkent. Allez dat is dan een plotelement, maar dat maakt het nog niet een fijne film om naar te kijken. Behalve de twijfelachtige beelden ook nog een boel twijfelachtig acteerwerk - de dames, Radha Mitchell incluis, lijken niet echt een goeie dag te hebben. De irritante soundtrack maakt het af.

Wellicht leuk voor de hardcore CSI fan, voor anderen gewoon een rommelig en flauw stuk kijkvoer. En nee, ik had de laatste plottwist niet echt zien aankomen, maar die is ook wel wat vergezocht en als je er zo lang op moet wachten vind ik dat dat ook geen punten meer verdient.

avatar van Daan258
Redelijk found footage film.
Wat het gewoon is met dit soort films, is dat er wel bijna elke maand een found footage film uitkomt waardoor het bij de meeste film niet spannend en niks vernieuwends meer is.
Zo was het ook bij deze film.
Hij komt onwijs langzaam opgang en ik kan zeggen dat het ook nergens echt heel leuk word. Behoorlijk wat clichés, de schrikmomenten die je echt al 5 min van te voren ziet aankomen en noem maar op. enige waar ik 2x van geschrokken ben zijn de geluiden van de storingen die je steeds in beeld ziet. XD

Meestal heb ik ook geen moeite bij het camerawerk van found footage films, maar bij deze was het af en toe echt behoorlijk vervelend, de te snelle beelden en storingen gingen mij uiteindelijk toch irriteren.
Het einde was dan voor mij wel een pluspuntje, inderdaad wel vergezocht maar ik moet zeggen dat ik dat echt niet zag aankomen. Al na het eerste half uurtje wist ik er wel heel zeker van te zijn dat Tyler de killer zou zijn, maar nee.

Toch blijf ik altijd wel de found footage films kijken, maar jammergenoeg zijn de meeste erg matig.

Leuk voor 1x meer niet.

avatar van Rickyman
Een onverwacht zeer spannend filmpje, met een verassend einde..

nou ik vond hem niet zo boeiend. Er drukke found-footage beelden en het verhaal was niet echt pakkend. 2 sterren

Het idee achter deze productie was interessant maar werd volledig om zeep geholpen door een clichématig en verlammend werkend verhaal zonder spanning. Bovendien waren de opgevoerde personages ronduit saai en geen moment belangwekkend.

avatar van bjerik76
Matige film.
eigenlijk kijk je 4x naar hetzelfde, en dan het plot.... die viel enorm tegen, want iedereen valt dan toch enorm door de mand?
Bij het eerste filmpje zie je dat er totaal 7 personen in de bus zaten, maar niemand hoorde je dat er maar 4 slachtoffers waren gevonden ?
en dan die lasser.... / dader met zijn METERS lange lasdraad die dat hele vervallen dorpje rond kan lopen met zn snoer, helemaal naar de verlaten bus toe ?
Bovendien is aan het eind van het filmpje dus wereld bekend wie de daders zijn, dus die zijn ook zo opgespoord lijkt me met de sociaal media, want het geld van dat vrouwtje hebben ze nieteens meegenomen.

avatar van Spartaan1986
Tegenvaller

Met deze locatie en cast had ik toch meer verwacht. Af en toe was het ook wel spannend en de vele plottwists houden het interessant maar het found footage gebeuren stoorde me soms enorm. Je zag te weinig echt gebeuren. De film eindigt vervolgens met een ongeloofwaardige en vergezochte climax die je achteraf meer gefrustreerd dan tevreden achter laat.

avatar van mock turtle
film stevende 90 minuten lang hard af op een vette onvoldoende, maar uiteindelijk toch nog een onverwachte twist die wat van de avond redde. Het idee met the found footage is inmiddels behoorlijk afgezaagd en bij deze film is er overdreven schokkerig en draaierig gefilmd. was nergens voor nodig.

avatar van Insignificance
CSI aan de hand van found footage met wat milde slasher horror daarin. Aardig gevonden, niet zo leuk uitgevoerd. De ergernissen stapelen zich op en al vrij snel dat het cynisme toeslaat. Reese die even op ferme toon vertelt dat ook de beelden van vóór de moorden belangrijk zijn. Ach ja. Met daarbij nog een vet aangezette opmerking weet je wel zo ongeveer hoe laat het is.

Opbouwen dus, met een enorm irritant gezelschap. Het duurt gelukkig niet al te lang, maar ook tijdens het onheil blijft het spul zeuren. Daar heeft het met de lasser dan wel een killer die wat leuke plaatjes oplevert, bovendien weet het met de diverse camera's en verschillende perspectieven het verhaaltje te voeden. Twee elementen die op zich wel werken.

Daar staat tegenover dat het geswitch tussen het videokamertje en de crime scene de angel er wel eens uit wil halen. Het trucje met de beschadigde beelden wordt ook al snel wat flauw. Osunsanmi haalt wat dat betreft bijna alles uit de kast, maar ondertussen interesseert het mij geen bal meer wie nu precies de dader is. En daar was het blijkbaar allemaal om te doen.

avatar van ambrosini
goed film.. een beetje SAW tintje..