Coup de Tête (1979)

Frankrijk

geregisseerd door Jean-Jacques Annaud
met Patrick Dewaere, France Dougnac en Dorothée Jemma

François Perrin is een anti-autoritaire voetballer die alleen wordt getolereerd, omdat men hoopt, dat hij een beslissende rol zal spelen in het behalen van de kampioenstitel.

avatar van Richard1189
De film speelt in een provinciestadje en juist in die overzichtelijke omgeving spelende franse typetjes een belangrijke rol als bekrompen notabel, functionaris en middenstander. Het is super hoe Annaud de voetbalgekte weet weer te geven. Flink overdreven komt de adoratie voor voetbal en het lokale team aan de orde. Om je vingers bij af te likken.

avatar van wendyvortex
Ah heerlijk een film met Patrick Dewaere die ik nog niet gezien had.
Dewaere als voetballer in lokaal team die door zijn nogal onbesuisde gedrag al snel het team uitgezet wordt waarna het van kwaad tot erger gaat en hij zelfs in de gevangenis eindigt.
Maar hij krijgt uiteindelijk de kans wraak te nemen als er diverse spelers geblesseerd raken.
Flink zwarte satire waarbij met name de notabelen en middenstanders het moeten ongelden.
Dewaere is uitermate aanwezig in deze film, niet altijd even sympathiek, maar vooral ook als lijdzaam slachtoffer dat nu zelf het land in eigen hand neemt.
Niet te kluchtig gelukkig en best venijnig.
En een relatieve kleine film van regisseur Jean-Jacques Annaud die hierna zou komen met films als La Guerre du Feu, The Name of the Rose en Seven Years in Tibet.

Een prettig en vlot eerste uur. Daarna wordt het toch eerder langs de fel overtrokken, zelfs een beetje dwaze kant.
Positief is wel de hekeling van het hypocriet gedrag van de mens. Bij de winnaars horen gaat voor alles en doorgaans er met profijt uitkomen veegt alle principes weg.
Uiteraard blinkt Patrick Dewaere uit in dergelijke rol.

avatar van frolunda
Aardige Franse komedie over kleinburgelijke corruptie,alhoewel het in het laatse half uur wel erg absurd wordt allemaal.Dewaere zet wel een sterke rol neer.Wel leuk dat ze op TV5 de laatste tijd veel van dergelijke films uitzenden.

avatar van 93.9
Als Je Wint - Herman Brood & Hennie Vrienten