Deux Hommes dans Manhattan (1959)

Alternatieve titel: Two Men in Manhattan

Frankrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Jean-Pierre Melville
met Jean-Pierre Melville, Pierre Grasset en Jean Darcante

De regisseur/scenarist/acteur/cameraman Jean-Pierre Melville betuigt in deze film zijn langdurige liefde voor het misdaadgenre en Amerika. Hijzelf en Pierre Grasset spelen twee journalisten die in Manhattan onderzoek doen naar de verdwijning van een diplomaat van de VN, de Franse verzetsstrijder en rokkenjager Fèvre-Berthier. De personages gaan in zwart-wit over het scherm, soms in duisternis, soms helder verlicht door neon, soms vergezeld van harde jazzy klanken, soms van stilte, soms in lange beelden, soms gefragmenteerd. Deze uiterlijke tegenstrijdigheden blijken een inhoudelijk equivalent te hebben. Moeten de journalisten de waarheid breed uitmeten of juist in de doofpot stoppen?

avatar van chevy93
Ik snap de lage beoordeling van deze film niet. Blijkbaar hebben ze bij IMDb een betere smaak .
Het is een uitstekende film die mooi opgezet is. Veel verwarring wordt er gezaaid en de morele keuze komt goed aan bod. Denk dat dit onderwerp hedendaags nog steeds actueel is.
Het is niet de beste thriller, maar toch zeker een aardige. Af en toe was de overgang tussen scènes wat abrupt. Dat was jammer.
Vooral goed was de muziek. Creëerde een mooie sfeer en ik kreeg af en toe een beetje een Hitchcock-gevoel. Ben erg benieuwd naar meer van Melville.

avatar van simonvinkie
Dan raad ik je Le Samouraï. Een uitstekende franse misdaadthriller, ook van Melville.

avatar van xgogax
Liefhebbers van Michael Mann moeten deze film , net als Bob le Flambeur , Le doulos , Le deuxième souffle etc. , minstens een keer in hun leven gezien hebben .

MAGIC all over the place...

avatar van Querelle
Michael Man(hatta)n. Hij heeft zich er zelfs naar genoemd.

avatar van xgogax

De Franse titel van Miami Vice ( 2006 ) is : Deux flics à Miami .

Hij lijkt heel erg op Deux Hommes dans Manhattan, klinkt lekker Melvilliaans en dat kan geen toeval zijn ...

avatar van chevy93
simonvinkie schreef:
Ik weet het, maar die moet ik eerst nog zien te krijgen

avatar van Poisonthewell
Alleraardigst curiosum voor de Melville fan, maar wel ver beneden zijn gewoonlijke peil, en een groots acteur is ie sowieso niet. Ik zag de film in een vhs-rip, dus erg donker en met een krakende geluidsband; wellicht bij herziening in een opgepoetste print dat ik m iets beter zal vinden, maar voor nu een krappe 3*

avatar van Insignificance
Inmiddels opgepoetst door The Cohen Film Collection: 'Two Men in Manhattan' | PopMatters

avatar van Biosguru
Ik vindt de beoordelingen hier gemiddeld zelfs nog wel aan de hoge kant. Ik had grote moeite met deze film. Het ziet er voor een Melville zo verschrikelijk lelijk uit, dat ik me continue zat af te vragen hoe dit toch heeft kunnen gebeuren. Op een gegeven moment zie je zelfs de schaduw van de camera in beeld. Alles ziet er slordig uit. Wat een teleurstelling.