Party 7 (2000)

Japan
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Katsuhito Ishii
met Masatoshi Nagase, Keisuke Horibe en Tadanobu Asano

Zeven personen treffen elkaar in dezelfde hotelkamer. Een dief die een koffer vol geld heeft gestolen van de maffia, zijn ex-vriendin, haar obsessieve vriend, een maffia-lid met de opdracht de koffer terug in handen te krijgen, een ander maffia-lid met de opdracht ze allemaal te vermoorden, voyeur Captain Banana en zijn leerling Mister Yellow.

avatar van Mochizuki Rokuro
Onderhond schreef:
Volgens mij is het toch echt Koike die de credits krijgt voor de animatie.
Op mijn DVD-hoes staat "Animated Credit Sequence directed by Peter Chung". Ik zal ook een andere bron nazoeken.

Mwel, het zal er van afhangen wie je de credits wil geven dan. Koike is ook een beetje een uitzondering aangezien zijn stijl zo kenmerkend en toonaangevend is dat hij soms meegecredit wordt (zie Trava).

avatar van Mochizuki Rokuro
In mijn zoektocht naar Peter Chung trouwens net pas de aftiteling bekeken. Was ook erg grappig en het stukje erna bleek de film nog wat extra's te geven. Het is niet mijn gewoonte de aftiteling af te zetten, maar nu was dat even praktischer gezien 'privé omstandigheden' van de kleine meis alhier aanwezig.

Ben geneigd er een halfje bij te doen voor de fietstocht + een deel van de clou. De film blijft positief hangen in elk geval.

En (je zou het haast vergeten) Peter Chung kwam ook op de aftiteling voor.

avatar van maxcomthrilla
I meant I was a virgin for that day.....

Het opent allemaal knotsgek, met een idiote dialoog waar de regisseur uiteindelijk nog op terug gaat komen. De geanimeerde openingscredits ''die pas na ruim 10 minuten over het beeldbuis heen denderen'', creëeren een zeker verwachtingspatroon, die helaas onvoldoende ingelost wordt.

De film schakelt al snel wat tandjes terug om langzaam aan weer toe te werken naar een spetterende finale, waarin alles en iedereen op een bepaalde manier samenkomt. De scenes met Captain Banana en de andere voyeur kregen pas richting het einde wat gestalte, toen men ging terugkijken op hun vruchtbare periodes en tijdens de climax waar Captain Banana zijn naam onophoudelijk en onnoemelijk droog uit bleef spreken, terwijl niemand acht op hem leek te slaan dankzij de chaos. Ik vond het wat jammer dat Captain Banana zijn identiteit zo snel prijsgaf, aangezien het bevreemdende effect van zijn optreden daarmee ten einde kwam.

De vele dialogen tussen de andere personages waren interessant en leuk genoeg voor wat vertier, maar konden zelden overdonderen of je in een eindeloze lachstuip laten belandden. De climax was gelukkig wel strak en de fietstocht was een geniale vondst. De laatste scenes brachten onverwachte uitvoeringen van eerdere dialogen via beeldtaal op een kurkdroge manier in beeld. Juist hetgeen waar de film verder redelijk faalt. Veel gelul maar wat weinig wol (alhoewel niet zo falend als in The Taste of Tea) in een niet al te grandioze verpakking.

Ishii heeft inmiddels bewezen dat hij op visueel vlak niet echt uit de voeten kan, maar maakte met zijn debuutfilm gelukkig al wel een film die compleet over de limiet heen ging qua (explicieter neergezette) geschifte personages! Saai of vervelend wordt het hier nooit + enkele hoogstandjes doen de teller op een 3,5* laten arriveren.

avatar van kinjutsu
Mochizuki Rokuro schreef:
De door Peter Chung geanimeerde aantiteling vond ik wellicht het best geslaagd.

Onderhond schreef:
Volgens mij is het toch echt Koike die de credits krijgt voor de animatie.

Volgens mij is het ook Koike, dat zegt IMDb tenminste...

edit: Ah, dit geeft helderheid:

Animation Department
Takeshi Koike .... lead animator

Other crew
Peter Chung .... director: credit sequence

avatar van jipt
Leek me wel een leuke film aan de poster te zien, viel flink tegen. Begint wel erg tof met die animatie (komt helaas verder nooit terug). Dacht eigenlijk dat dit een soort Barton Fink hotelletje zou zijn. Maar na een half uur is er geen bal meer aan en wordt het klokkijken. Saaie dialogen, visueel niet imponerend, saaie personages, bah. Dikke onvoldoende.

avatar van maxcomthrilla
Inderdaad echt een afknapper dat de film zijn gekheid/creativiteit niet vast kan houden. Navenant het uitgangspunt zo leuk in de oren klonk, zijn de personages inderdaad best saai ingevuld.

avatar van jipt
Het was op zich nog best 'gek'. Creatief niet. Personages stonden me ook allemaal niet aan, allemaal vlakke personages met onlogische reacties (die camera ). Terwijl het concept van het gluren in een hotel nog best aardig is had het of een spannende thriller moeten zijn of een totaal geflipte actiekomedie, maar geen flauw geneuzel.
Had stiekem toch gehoopt op een soort SS5+

avatar van glimlicht
Zo deze viel flink tegen...

Een paar scenes waren erg leuk: De animatiestukjes in het begin, Tatsuya Gashuin die met zijn geweer binnenkomt (blijft geweldig die acteur) en de fietstocht op het einde. Verder was het redelijk saai en konden de dialogen me ook niet echt boeien.

De muziek was overigens wel erg cool en schudde me soms wel even wakker. Net als die scene trouwens met dat hondje zonder tanden in die la. Wtf? Zaten we heel wat random momenten in de film, helaas waren ze allemaal niet echt grappig.

*2,0

avatar van Black Math
Na vandaag Redline gezien te hebben, leek het me leuk om deze op te zetten, omdat Ishii met beide films wat te maken heeft. Van te voren wist ik ook wel iets totaal anders te krijgen, maar soms zorgen associaties toch ervoor dat je er zin in hebt!

De film begint enorm sterk, absurdistisch, cool (vooral met dank aan het geluid en de montage die beiden zeer sterk waren), waarna de spetterende credits over het scherm rolden in amimatievorm. Wat was dat onwijs gaaf! Daarna gaat het gewoon door in life-action, met weer een hele verzameling vreemde personages die geïntroduceerd worden, waarbij Captain Banana alles en iedereen naar de kroon steekt. Een beetje een kruising tussen een mislukte slechterik uit The Power Rangers, Darth Vader en een bizarre actieheld à la Zebraman. Volkomen geflipt dus en best wel grappig.

Helaas zakt de film halverwege genadeloos in. Het lijkt alsof er meer aandacht aan de dialogen wordt besteed dan aan de coolness, en dergelijke blabla mag aanvankelijk wel aardig zijn, al snel wordt het gewoon te infantiel om echt grappig te zijn. De scène waarin alles samenkomt is zo'n gekrakeel dat het lijkt alsof de regisseur ook niet meer wist wat hij ermee aan moest. De scène tijdens de aftiteling met de kale lelijke gast is al helemaal bijzonder flauw. Erg jammer, een gemiste kans. 4,5/5* voor de eerste helft, 2* voor de laatste helft. Ik maak er een genade-3,5* van.

avatar van Baggerman
Wat mij betreft wel een stuk minder dan 'Cha no Aji', maar nog steeds heerlijk bizar en ontzettend leuke dialogen. Gaaf ook het flitsende intro-filmpje!

Persoonlijk vond ik Captain Banana (zijn intro en voorkomen was dan wel zeer veelbelovend!) en de hele verwikkelingen rond hem en Asano's karakter nu juist niet zó geweldig. Soms zelfs saai. Wat er zich in de andere kamer afspeelde vond ik dan weer hilarisch!

Alweer erg genoten van een film van deze regisseur. Dit soort films blijf ik met graagte met een grote grijns bekijken. Gauw maar eens andere films opzetten van deze man, al vrees ik als groot Shimizu-fan erg voor 'My Darling of the Mountains'.....

avatar van wibro
De derde film die ik van deze regisseur gezien heb en tevens ook de minste. Die animatie credits in het begin waren best mooi, dat wel, maar voor de rest was het veel geschreeuw en weinig wol. De humor kon mij absoluut niet bekoren. Maar ja, ik heb zowiezo toch wel moeite met die Japanse humor. De personages deden mij eigenlijk ook niks, met uitzondering van die dame dan. Tja, die had wel een mooi buikje, dat moet gezegd worden. Heel wat leuker om naar te kijkenen dan naar die stomme pakken van die schreeuwende kerels.
Neen, deze film was het dus niet. Geen schaduw in ieder geval van de film die Ishii vier jaar later maakte, het uitstekende "Cha no Aji".

Leuker.

Nog iets beter dan de vorige keren zelfs. Geweldige opening (de animatiescene dan), heerlijke dialogen, perfecte cast en vooral een eigen en uniek tempo. Hoewel de film vol knotsgekke zaken zit, houdt Ishii er een wat terughoudend sfeertje op na. Het is niet hysterisch of compleet over the top, wat het allemaal nog net iets leuker maakt.

Nagase en Asano schitteren, Gashuin heeft een erg leuk maar klein rolletjes, net als Morishita, maar het is uiteindelijk Captain Banana die mij het meest bijblijft aan deze film. Verdient een spin-off.

Erg grappig, erg fris en lichtelijk deranged. Eén van Ishii's allerbeste films.

4.5* en een uitgebreide review