Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Rio 2 (2014)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Carlos Saldanha
met de stemmen van Jesse Eisenberg, Anne Hathaway en Andy Garcia

Blu, Jewel en hun drie kinderen hebben een perfect leven in de magische stad Rio de Janeiro. Wanneer Jewel besluit dat de kinderen moeten leren leven als echte vogels staat ze erop dat de familie naar het Amazonegebied gaat. Terwijl Blu zich probeert in te passen bij zijn nieuwe buren vreest hij dat hij Jewel en zijn kinderen verliest aan de wilde dieren.

avatar van Awasiku
Trailer ziet er leuk uit .
Ik vermoed dat de originele EN-versie beperkt in de Bios zal draaien , net zoals andere animatiefilms de afgelopen tijd .

avatar van ibendb
Neen. Dit is het nu niet.

Waar de eerste Rio leuk, origineel en grappig is, slaat deze vervolgfilm de bal volledig mis. De animatie blijft wel erg mooi en de dansscènes waren pareltjes. Alleen was het verhaal langdradig, maar vooral oninteressant. Ik had het gevoel alles al eens eerder gezien te hebben. Ook de humor was ver te zoeken. Toch waren er een paar scènes waar ik echt in een deuk lag. Het nieuwe personage Gaby, bijvoorbeeld. Haar liefde voor Nigel wordt geweldig neergezet in een liedje. Ook de audities voor het Carnavalfeest waren erg grappig. Met als hoogtepunt dat kindje die Memories zingt uit Cats en daarna opgegeten wordt. Werkelijk geniaal. Maar niet alles werkte zo goed. De meeste grappen waren uitgekauwd en niet grappig. Zelfs de (weinige) kindjes in de zaal zaten ik verveling toe te kijken naar een pietluttige ara die met zijn familie in de amazone belandt. Iets wat erg jammer is, aangezien een animatiefilm leuk moet zijn voor kindjes, en soms ook voor volwassenen. Maar dot was gewoon een vervelende film. Neen. Geen sequels voorlopig meer. Een kleine 2* voor de schattige Gaby.

avatar van Nicole_1989
Ik heb de film nog niet gezien, maar... dit verhaal sluit toch niet echt logisch aan bij deel 1, als ik het zo zie? In deel 1 waren Blu en Jewel de laatste twee van hun soort, en in deze film zit ineens de hele jungle vol met hun soort?

avatar van ibendb
Nicole_1989 Wordt helemaal uitgelegd in de film, hoor.

avatar van Nicole_1989
Oke, gelukkig

avatar van BlueJudaskiss
Kleffe, zoete hap zonder de originaliteit die het eerste deel zo heerlijk maakte. En zaten er in het vorige deel ook al liedjes? Ik kan het me in elk geval niet meer herinneren, en ik was er hier erg onaangenaam verrast over. Schurken waren niet leuk en je zou bijna nog een hekel krijgen aan milieubeschermers aangezien het thema voor de zoveelste keer in familiefilms wordt gebruikt. Animaties waren verder prachtig, maar ik heb in lange tijd niet zo'n tegenvaller als deze gezien.

2,5*, en dan ben ik nog erg mild.

avatar van John Lee Hooker
Een middelmatige animatie die probeert te voortborduren op het succes van het eerste deel die eigenlijk ook al niet erg indrukwekkend was. De tropische omgeving met vrolijke sambamuziek en charmante beesten die in het rondfladderen maken al gauw plaats voor clichés en herhalingen. Nergens had ik het idee naar iets origineels te kijken en visueel was het ook vrij dof en saai. De Nederlandse stemmen zijn sowieso jammer; het lijkt alsof ze voor een dergelijke productie steeds dezelfde stemrollen inschakelen. Ik heb me niet continu hoeven te irriteren en de dansacts waren best leuk maar gelukkig is de speelduur binnen de perken gehouden.

avatar van ibendb
Stem verhoogd met 0,5* vanwege de hilarische Engelse stemmencast. Kristin Chenoweth als Gaby blijft geniaal en ik heb me bij de tweede kijkbeurt erg geamuseerd.

avatar van nakada
ibendb schreef:
Neen. Geen sequels voorlopig meer. Een kleine 2* voor de schattige Gaby.
Geen sequels meer ? Dat heb je dan 3 weken volgehouden. En dan toch weer één kijken, terwijl je die ook al gezien hebt.

nakada
Eigenlijk 4 dagen volgehouden Ik had de post later pas gezet.
Wel, ik ging sowieso naar de bioscoop en de keuze was Rio 2 geworden aangezien er anders niks interessants speelde. Nu, ik blijf erbij dat sequels overbodig zijn. Soms zit er wel eens een leuke vervolgfilm bij, maar meestal is het crap. Rio 2 zat er bij een herkijkbeurt ergens tussenin.

Deze film is echt onwijs goed! 5 sterren van mij! Deel 1 is wel beter, maar deze is bijna net zo goed! Nu hopen dat er ook een deel 3 van komt!

avatar van Maximee92
Als bioscoop medewerker probeer ik zoveel mogelijk films die we draaien te kijken. Vandaag was Rio 2 aan de beurt. Deel 1 nooit gezien en wist ook eigenlijk niet goed waar de film over ging, maar vond het een geweldige animatiefilm! Het leuke aan dit soort films vind ik altijd dat ze het ook voor de volwassen kijkers leuk maken. Heel vrolijk filmpje voor jong en oud en gelukkig goed los te zien van het eerste deel (al denk ik dat ik die stiekem nog wel even ga kijken..)

Pur
Erg saai. Vergeleken met Rio 1 die echt heel erg leuk was was dit prut. Natuurlijk ziet het er visueel allemaal mooi uit maar de lach momenten waren nauwelijks aanwezig.

Ik had hoge verwachtingen na Rio maar helaas deze zijn absoluut niet ingelost.

avatar van m1701
Leuke film. En dan met name de grappen.
Heb soms echt krom gelegen om de (volwassene) grappen.
Verhaal zelf niet heel bijzonder.
En 3D was ook wel leuk

avatar van Marvinleeaday
Effe minder dan Rio 1, desondanks nog steeds wel lollig.

ik heb rio 1 met veel plezier gekeken, was echt eenfilm voor jong en oud...

Maar deel 2 is slechts aardig/matig, en voor volwassen toch niet echt heel leuk..
Het verhaal mist de humor! het geen 1 x echt kunnen lachen of glimlachen..
Voor kleinere kinderen is hij wel leuk vanwege de mooie kleuren, plaatjes, dieren en (vele) liedjes.

Verhaal gaat dat blu, zijn vrouw en kinderen naar de jungle gaan om hun soortgenoten op te zoeken en dat word een ''avontuur'' het is allemaal vrij voorspelbaar.. en door het gebrek aan humor bij vlagen een tikkie saai...
Toch blijf je kijken omdat de sfeer wel leuk is, maar er had echt meer ingezeten.
Voor een regenachtige dag wel ok, maar een film die je snel vergeet

avatar van Spetie
Rio 2 is meer van hetzelfde en borduurt voort op het verhaaltje van het eerste deel in combinatie met veel felle en vrolijke zomerse kleuren, ondersteund door Braziliaanse muziek.

Het begint allemaal nog wel leuk, maar al snel merk je dat het verhaal soms wat rommelig verloopt. Het geswitch tussen de papegaaien en de mensen in het oerwoud loopt namelijk niet altijd even lekker. Ook de humor valt wat tegen. Alleen het roze gifkikkertje brengt op dat gebied wat leven in de brouwerij, maar voor de rest is het regelmatig aan de flauwe kant.

Gelukkig is er nog de animatie, die er netjes en verzorgd uitziet en de vrolijke Braziliaanse muziek, die leuk is en helemaal past bij deze tijd van het jaar. Het past niet altijd even goed bij het verhaal, maar het zorgt af en toe wel voor de broodnodige schwung, al is Rio 2 over het geheel gezien net te zwak om echt te kunnen scoren.

avatar van Elineloves
Ik was al niet zo enthousiast over deel 1, dus mijn verwachtingen voor deel 2 waren niet al te hoog. Toegegeven: Visueel blijft het schitterend. Kleurrijk, oog voor detail, het sprankelt. Gelukkig ook iets meer humor, dat vond ik wel erg prettig. Verder blijf ik het een typisch kinderfilm vinden, iets waar ik verder niet veel mee heb. Ook de papegaaien zelf vind ik niet zo schitterend. Ze zijn niet schattig, grappig.. nee, ik was ze al snel zat eigenlijk.

Ik mis ook een soort structuur in deze film, en helaas is het ook niet altijd even boeiend om naar te kijken. Te vaak had ik een 'Nu weet ik het wel, ga eens verder' gevoel. Vooral als er gezongen werd. Voor kinderen schitterend, maar het kan mij niet bekoren. Jammer.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vrij simpel en overbodig vervolg op een origineel die al niet zo heel goed was. Rio 2 is wederom erg kleurrijk en vrolijk, maar inhoudelijk super voorbeeld, clichématig en de humor is te kinderlijk. Dieren die gouwe ouwe liedjes zingen, wat fysieke humor...we kennen het wel. Doe mij maar animatiefilms die wat inhoudelijke grappen die vooral opgemerkt kunnen worden door de wat oudere kijker.

Rio 2 is geen absoluut drama en sowieso voor de jonge kijker vast erg leuk, maar bij mij als oudere, meer ervaren kijker moet je met meer komen.

Het is trouwens wel een film dat doordat het in Rio de Janeiro afspeelt zo nu tijdens het WK voetbal 2014 wel toepasselijk is om te kijken

avatar van schumacher
Film was oke maar niet top.

avatar van frodo-valkje
Leuke film met veel felle, heldere kleuren. De humor is veel beter dan in deel 1.
Een van de minpunten van deze film zijn de natuurbeschermers. Die zijn vaak erg
vervelend en verpesten de film voor een deel.

Heel leuk om naar kijken, maar sommige stukjes zijn erg flauw.

avatar van vluchtheuvel
deze film is te ver door gefokt, en dan wordt het zeuren , jammer.

avatar van vcrrr
Iets te veel (leuke) karakters waardoor het geheel wat chaotisch wordt. Desalniettemin leuk verhaal, leuke liedjes en zeer fraaie animatie. Drie sterren.

avatar van missl
Ik was al niet zo'n fan van deel 1 en eigenlijk waren de omstandigheden voor deel 2 ook niet goed, ik heb deze namelijk in het Nederlands gezien. Hierdoor zie ik wel dat de grappen in het Engels misschien wel grappig geweest zouden zijn maar in het Nederlands niet. Wat ik wel mooi vond ( in de bioscoop op het grote scherm kwam dit nog meer tot zijn recht) het kleurgebruik.

avatar van filmkul
Aardig vervolg maar haalt het niet bij het eerste deel. De sterke opening van deel wil men continue terug laten komen in dit deel. Alleen deze liedjes met dansjes zijn ook minder sterk en vervelen op een gegeven moment. Het verhaal is niet erg origineel, echter wordt vrolijk verteld met hier en daar een leuke grap. Snel gemaakt vervolg om mee te teren op het succes van deel 1. 3.0

avatar van the new guy
Niet zo'n heel boeiend of grappig verhaal in een prachtige animatie. Gemiddeld ruim voldoende.

Het hele verhaal en het clichématige 'stuntelige schoonzoon wil zich bewijzen aan een militair strenge schoonvader'- maken de film tot een doorsnee film. Het pakt me niet.. Het is allemaal te standaard. Je merkt eigenlijk aan alles dat deze film voor het geld gemaakt is en dat doet het charisma, dat de eerste film wel had, verdwijnen. Animaties zijn trouwens wel helemaal top weer.
1 keer kijken en daarna gewoon weer deel 1 opzetten en deze vergeten... 2 sterren.