I'm Flash! (2012)

Japan

geregisseerd door Toshiaki Toyoda
met Tatsuya Fujiwara, Ryûhei Matsuda en Itsuji Itao

Rui is een charismatische leider van een nieuwe religieuze beweging en hij begint de aandacht te trekken van de massamedia. Nadat hij betrokken is geweest bij een auto-ongeluk, vertrekt hij samen met zijn ex-gangster bodyguard naar een van de eilanden van Okinawa. Daar ontdekt de bodyguard dat Rui betrokken is bij duistere zaken.

avatar van Black Math
Een ouderwetse Toyoda met hypnotiserende gitaarmuziek en dito beelden. De opening met auto en motor is visueel al erg sterk te noemen, het vervolg is zeker niet minder.

Ik vond het erg interessant om eens een sekte te zien vanuit de ogen van de guru, die zelf ook maar ambigu tegenover zijn eigen beweging staat, maar waar je als kijker je juist gaat afvragen of hij toch geen speciale gaven heeft. Toch anders dan het standaard sekte verhaal vanuit de ogen van een volgzaam schaap of een buitenstaander. De film is over het algemeen rustig met af en toe een hypnotiserende uitbarsting en tegen het einde van de film wordt alles naar een hoger niveau getild, resulterend in een climax die werkelijk overweldigend is.

Leuk om in de cast Matusda terug te zien. De man begint toch wel zijn babyface kwijt te raken nu hij ouder wordt, het maakt in ieder geval dat zijn uitstraling sterk genoeg is voor zijn rol hier. Fujiwara heb ik niet meer gezien sinds Battle Royale en de serie Shinsengumi, dus ook aardig om hem hier op te zien duiken. Tenslotte is Mizuhara een erg mooie verschijning, een aangename toevoeging aan de film dus.

Uiteindelijk niet Toyoda's beste film, maar het sprak me wel meer aan dan zijn vorige, en het doet zeker verlangen naar zijn volgende. De 4* zijn meer dan verdiend.

Gaaf!

Inderdaad wat meer z'n oude stijl, maar toch weer erg anders. Vooral een erg unieke film. Kon de hele film niet echt vat krijgen op de richting waar Toyoda naartoe ging. Zelfs na het einde blijft het een beetje vaag.

Maar de inkijk in het leven van een cultleider die eigenlijk vooral als melkkoe gehouden wordt is best boeiend. Aparte ervaring, visueel mooi maar uiteindelijk een soundtrack die vooral alles aan elkaar bindt en een paar sterke acteurs. Toyoda is echt hélemaal terug, gelukkig maar.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ondanks dat de projectie in het begin niet goed was (waar was de kleur rood?), werd ik van deze film erg blij. Het is de eerste van Toyoda's films van na zijn gevangenschap die ik zie en alles waardoor ik hem waardeer is er nog. Zijn visuele stijl, zijn intelligentie en zijn gevoel voor casting bijvoorbeeld. Maar vooral zijn mix van genres en sfeertjes. Toyoda weet nog steeds tegenstijdigheden te verenigen. Hij is bepaald geen optimist, maar zijn films zijn altijd hoopvol. Ook deze film is vaak grappig, maar de algehele toon is ernstig en stelt serieuze vragen zonder met pasklare antwoorden te komen. En dat alles in een erg vermakelijke film die omvloog.

Toyoda is uniek.