Max et les Ferrailleurs (1971)

Alternatieve titel: Max and the Junkmen

Frankrijk / Italië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Claude Sautet
met Romy Schneider, Michel Piccoli en Bernard Fresson

De Parijse politieagent Max heeft maar één doel voor ogen: een misdadiger op heterdaad betrappen. Als hij zijn oude kameraad Abel, die inmiddels in het criminele circuit verzeild is geraakt, weer ontmoet, bedenkt hij een val om de bende van Abel op heterdaad te kunnen betrappen. Hierbij maakt hij op slinkse wijze gebruik van de prostituee Lily, het vriendinnetje van Abel.

FisherKing
Waar zijn die mooie tijden van de Franse Cinema gebleven? , met prachtige rollen van Michel Piccoli, Alain Delon, Lino Ventura, Simone Signoret, Romy Schneider, Jean Paul Belmondo, Yves Montand, Jeanne Moreau, Jean Gabin, Catherine Deneuve, Gerard Depardieu...
snik...
Alleen al bij de cast van de vermelde films droom ik weg...

FisherKing schreef:

Waar zijn die mooie tijden van de Franse Cinema gebleven?

die hebben plaatsgemaakt voor een nieuwe generatie franse films. vidocq, brotherhood of the wolf, amelie.

dat zijn ook mooie tijden. alleen omdat 't anders is betekent niet meteen dat 't minder mooi is.

FisherKing
Hobbes schreef:

Tuurlijk dat weet ik.
Ik bedoel iets anders.
1)Een jaar of 20 geleden kwamen er veel meer Franse films uit dan nu lijkt het wel. (of worden er minder in NL gedistribueerd ?)
2) Het lijkt wel of er in Frankrijk een heel genre verdwenen is. Le film Noir oftwel Le Policiers. Die kom ik nog zelden tegen. Zou een vergelijking met de teloorgang van het genre van de westerns hierop van toepassing kunnen zijn. ?

avatar van Chuck Taylor
Ji-Woon Kim is bezig met een remake van deze film. Heb eigenlijk maar weinig gezien van Sautet, laat ik dit als goed voornemen voor 2010 nemen.

avatar van alpa
FisherKing, je hebt volledig gelijk

Wat jammer van die amateuristische actiescène op het einde en de ook wat te felle ontknoping, want eigenlijk is deze film een juweeltje.
Prachtig en rustig opgebouwd. Heel mooie karaktertekening, ernstig maar met een licht ironische ondertoon, keurige dialogen en vooral met twee schitterende acteurs als daar zijn Michel Piccoli en Romy Schneider.
Voor wie Claude Sautet niet kent, uitkijken naar "Les Choses de la Vie" (vooral), "Garçon", "Vincent, François, Paul et les autres"...

avatar van wendyvortex
Aardige film al verwachten we van Piccoli iets meer waanzin (niet dat ie hier helemaal spoort, maar 't is voor zijn doen nogal ingehouden).
En wat is het eigenlijk? Een thriller zit er te weinig spanning voor in.
Misdaadfilm is ook maar ook een heel klein onderdeeltje.
Meer een soort van drama met lange scenes tussen Piccoli en Schneider.
Samen met het einde de sterkste gedeelten van de film...alhoewel we de kleinere stukjes met de ferrailleurs (schroothandelaren?) ook best leuk vonden.
Eerste half uurtje is eigenlijk het zwakst vooral omdat we dan nog tevergeefs zitten te wachten op Romy Schneider.

avatar van brucecampbell
Schitterende film met erg ingetogen rollen van Piccoli en Schneider. Hoewel het tempo erg laag ligt was het toch voorbij voor ik het wist.
Vooral Piccoli was zeer sterk als manipulatieve politieman die gaandeweg toch gevoelens krijgt voor zijn slachtoffer waardoor het noodlot toeslaat.
Van Sautet heb ik Cesar Et Rosalie en Classe Tous Risques gezien en dat waren ook al pareltjes.
Binnenkort ga ik Mado zien, ben benieuwd.

avatar van Brix
Vanavond te zien op ARTE TV > 22:10 uur