Skazochnoe Puteshestvie Mistera Bilbo Begginsa, Khobbita (1985)

Alternatieve titel: The Fabulous Journey of Mr. Bilbo Baggins the Hobbit

Sovjet-Unie
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Vladimir Latyshev
met Mikhail Danilov, Anatoly Ravikovich en Zinovy Gerdt

De Hobbit Bilbo Baggins (Mikhail Danilov) is nooit avontuurlijk geweest. Op een dag wordt hij overvallen door een bezoek van dertien dwergen in zijn huis. Na het feest onderneemt hij samen met de tovenaar Gandalf en de dertien Dwergen een avontuur om een schat die de draak Smaug van de Dwergen gestolen heeft terug te winnen. Tijdens de tocht komt hij onder andere het monster Gollum en verschillende Orks tegen. Zullen ze de gevaren overleven en de schat op Smaug heroveren?

avatar van Mochizuki Rokuro
Lijkt me sterk dat dit een filmposter is. Lijkt me meer de boekomslag van de Hobbit.

avatar van Bombong
Mochizuki Rokuro schreef:

Ja, ik herken inderdaad de illustratie van de Russische boek-uitgave. Vreemd dat dit de crew van MoMe passeert, die toch altijd super kritisch is voor wat betreft de aangeleverde poster of still.

We zullen even kijken of er alsnog een passend plaatje te vinden is.

Mochizuki Rokuro schreef:

Dit was de enige poster die ik kon vinden. Er is een site die deze bewering staaft. Maar ik kan ook niet uitsluiten dat er geen enkele andere is en of er wel één is.

Ik heb alsnog een dvd-cover geplaatst.

avatar van VincentL
Dit is het enige alternatief wat ik heb kunnen vinden:
Error 400 (Bad Request)!!1 - google.nl

Ja die had ik dus net geplaatst.

Skazochnoe Puteshestvie Mistera Bilbo Begginsa, Khobbita

Omdat ik hem gezien heb zal ik uiteraard ook even een stukje schrijven. Laat ik echter allereerst zeggen dat ik een voldoende geef, niet omdat de film goed is, maar omdat ik mij voor 100% heb weten te vermaken tijdens deze film. Dat kwam deels door de film, maar vooral door de vergelijking met Peter Jackson's driedelige uitvoering van het geheel.

Want wat uiteraard zeer verrassend is, is dat het verhaal nog niet eens zo slecht is. Dat zijn echter meer de verdienste van Tolkien dan van deze uitvoering van Latyshev. De scène met de trollen is uit de film geschrapt en de aardmannen stellen bar weinig voor. Ook de dialogen (als we de ondertiteling moeten geloven) waren zeer onder de maat.

"We should smoke all the weed in his garden"
"Yea, and maybe we should fack his girlfriend too!"

Zo ging het ongeveer. Verder wordt het verhaal geen enkel moment spannend. Toch moet ik weer zeggen dat ik mij fantastisch vermaakt heb. Het was zeer komisch om Danilov in de rol van Bilbo te zien.
Ook de rol van Zinoviy Gerdt als Tolkien was erg leuk. Op zich nog best leuk bedacht, maar ook beroerd uitgevoerd zeg
Eigenlijk moet ik over het einde mijn mond dicht houden. Het is een schitterende anti-climax! Zo anti dat het prachtig was om te zien, maar heel slecht...

Want eigenlijk speelde Danilov nog niet eens zo super slecht! Hij was de enige acteur die een beetje emotie en gevoel wist te tonen in het verhaal. Hij was de enige die het serieus nam had ik het idee. De dwergen en Gandalf waren een giller, maar Danilov probeert nog echt wat neer te zetten. Je ziet hem de psychologische ontwikkeling doormaken die Bilbo ook in het boek ondergaat.
Verder kan ik maar beter mijn mond houden. Alle andere rollen waren één grote giller. Niets goeds aan, maar wel heel grappig.

Tot slot is het ook zeer beroerd in beeld gebracht. Het ergste vond ik eigenlijk nog dat ik overeenkomsten zag tussen The Shire van Latyshev en die van Jackson. Dat het allemaal decors zijn straalt er zo duidelijk vanaf. Ook de grot van Gollem en onder in de berg bij de Aardmannen is het zo slecht. Het is zo slecht dat het echt grappig was. Ook Smaug vond ik schitterend, prachtig!

Al met al kan ik stellen dat dit een zeer slechte film is. Toch raad ik iedereen aan om het even te kijken. Het zijn maar 72 minuten, helemaal niet lang. De vergelijking tussen deze Hobbit en die van PJ is leuk om te trekken en de film is nog best vermakelijk ook!

YouTube - Russian Hobbit (with English subtitles) Part 1 of 6

avatar van nakada
What the fuck ?
Om in de sfeer van de ondertiteling te blijven.