Cinderfella (1960)

Komedie / Muziek

geregisseerd door Frank Tashlin
met Jerry Lewis, Ed Wynn en Henry Silva

Cinderfella (Lewis) heeft het zwaar te verduren van stiefmoeder en -broers, maar zijn levendige fantasie helpt het te verdragen. Hij ontmoet op een feest een prinses. Muzikale versie van het Assepoester-sprookje.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
nee je mag je nickname niet wijzigen

Bijzonder leuke film, niet zozeer grappig dan wel mooi en vertederend. Dit behoort tot Lewis' beste. 3 sterren.

Dick2008
Viel tegen. Teveel gepraat en matige muziekgedeelten.

Jerry zonder Dean meets Cinderella.

Tashlin was al verantwoordelijk voor de betere Lewis/Martin films, met deze film toont hij dat hij het ook enkel met Lewis kan. 't Is wel een beetje wennen in het begin, zeker omdat het met Lewis een stuk drukker is en meer naar pure slapstick neigt, maar na een 10 minuutjes was ik het wel gewoon.

Het eerste uur was veruit het beste. Hierin krijgt Lewis alle tijd om z'n ding te doen en hoeft het plotje niet al te veel aandacht. Lewis is best geinig en elke (komische) film die ik van hem zie herinnert me eraan hoe veel Jim Carrey van hem geleend heeft. Vooral de muzikale solo van Lewis is leuk.

Maar na een uur lijkt Tashlin zich te herinneren dat hij eigenlijk ook een Cinderella film aan het maken is en moet het plot plots afgeraffeld worden zodat alle bekende hooks van het sprookje nog even voorbijkomen. Lewis krijgt nog maar weinig tijd om grappig te zijn en wat er overblijft aan tijd wordt vooral door muziek en dans ingevuld. Vond ik toch een stuk minder leuk dan het begin.

Gelukkig is het best kort en is Lewis een goed genoege komiek om de film te dragen. Begint best lollig, maar het laatste half uur zuigt toch een hoop pret uit de film.