• 10.485 nieuwsartikelen
  • 8.959.541 stemmen

Le Choix des Armes (1981)

Misdaad / Drama | 135 minuten

Met onder meer: Yves Montand, Gérard Depardieu en Catherine Deneuve

Gesproken taal: Frans en Engels

Releasedatum: 6 mei 1982

Plot Le Choix des Armes

"Three People. Two Love Stories. One Choice."

Twee mannen ontsnappen uit de gevangenis en duiken onder bij hun vriend. Een van de mannen is ook nog eens een keer dodelijk verwond en niet alleen de politie is hun vijand.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Iemand een idee hoe deze film te zien?

avatar van stephan73

stephan73

Misschien niet het antwoord dat je zoekt, maar hou de Duitse zenders in de gaten, die zenden regelmatig dit soort Franse films uit (wel gedubt!)

avatar van brucecampbell

brucecampbell

bedankt, maar ik heb geen zin om franse acteurs in het duits te zien spreken.

avatar van KrisV

KrisV

Hier te koop, niet echt gratis natuurlijk, en zonder ondertitels :

Le Choix des armes - Alain Corneau - Yves Montand - Gerard Depardieu : tous les DVD à la Fnac - www4.fnac.com

Ik heb al films uit deze Série Noire zien liggen in de rekken van de Fnac en Mediamarkt in Brussel (beide Nieuwstraat) als je liever niet per internet koopt.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Wel een lange film. Is een klassieker van de Franse thriller maar voor een klassieker vond ik hem niet zo schitterend. Vooral het trage tempo en de moeilijk te vatten relatie tussen Montand en Depardieu lagen me niet echt.

Het verhaal draait rond drie personen, een voortvluchtige, een oude ex-gangster en een flik die naar de wapens grijpen bij gebrek aan dialoog en communicatie, en onder impuls van oncontroleerbare gevoelens. Gebreken die hen steeds verder in een spiraal van geweld brengt. De spanning tussen Yves Montand - Gérard Depardieu zweet letterlijk uit hun personages. Ik vind het jammer dat ik hier een 2,5* aan moet geven, want het heeft me niet aangegrepen.

avatar van Movsin

Movsin

De aanwezigheid van drie Franse topacteurs kan de zwakte van deze al te lange film niet redden.

Er komt nooit echte vaart in, het intrigue vloeit niet ineen, steekt vol clichés, is behoorlijk ongeloofwaardig en boeit op geen enkel ogenblik.

Depardieu in de moeilijke rol van de impulsieve, furieuze, jonge crimineel brengt het er nog het best van af.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

15 & 26 augustus te zien in EYE in het kader van het programma rond Signoret/Montand.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

In de herziening!

Franse stijl gangsterdrama met Montand, Depardieu en Deneuve.

Al jaren uit het wereldje gepensioneerde Montand krijgt het aan de stok met de jonge uit de gevangenis ontsnapte Depardieu.

Niet heel veel aktie, meer een milieuschets met wat generatieverschillen.

Film meandert aangenaam voort in jaren zeventig-stijl gedurende ruim twee uur.

scorsese

Goeie film waarin twee criminelen ontsnappen uit de gevangenis en terecht komen bij een oude crimineel. Dit misdaaddrama kent een simpel verhaal dat ook behoorlijk lang wordt uitgerekt. Toch blijft het onderhoudend omdat de geschiedenis/achtergrond van de personages langzaam gestalte krijgt waardoor de film gaandeweg steeds beter wordt. Het locatiewerk geeft het geheel een realistische uitstraling.

kappeuter (crew films)

Een film in de traditie van veel sterke Franse misdaadfilms uit de jaren 70. Le Choix des Armes heeft veel ingrediënten van een goede Franse misdaadfilm; een goede cast en mooie locaties.
Toch wist het me eigenlijk totaal niet te pakken. De personages zijn niet zo goed uitgewerkt en hun gedrag is ook vreemd. Gérard Depardieu als volslagen doorgedraaide randdebiel. Je kan zeggen dat hij dat uitstekend doet, maar mij werkt het op de zenuwen. Catherine Deneuve in een vrij ongeinspireerde rol. Ze krijgt ook amper een fatsoenlijke scène met dialoog om enige indruk te maken.
In misdaadfilms kan een onvoorspelbaar hak-op-de-tak plot vaak wel werken, maar hier vind ik het niet goed uitpakken, omdat het allemaal zo tergend traag is.
Een grauwe nare film die me steeds meer begon tegen te staan, en die vanwege de vrij lange speelduur en trage vertelling eindeloos leek te duren.
In Franse policiers komen bij misdaden waarbij een dode is gevallen steevast 15 politie-auto's aangereden vol agenten en worden wegen afgezet om verdachten te kunnen pakken. Hier zijn het slechts een niet gemotiveerde bijna gepensioneerde agent en 2 domme hulpjes die alles moeten oplossen terwijl er meerdere doden vallen. Ik vind dat dus wat ongeloofwaardig. Dan komt er toch normaal gesproken versterking, desnoods van de landelijk opererende gendarmerie.
En dan na die 2e overval dat er droog gezegd wordt dat hij is meegereden met Durieux...
Dat er niet serieus jacht wordt gemaakt op maniak Depardieu door de politie of door de criminelen is mij een raadsel. Hij staat nota bene met zijn gezicht op de voorpagina's van kranten.