Final Girl (2015)

Canada / Verenigde Staten
Thriller

geregisseerd door Tyler Shields
met Abigail Breslin, Wes Bentley en Alexander Ludwig

Veronica is een doelwit voor een groep tieners die meisjes mee het bos in lokt om op ze te jagen. Maar wanneer ze weet te ontsnappen wordt de situatie omgekeerd. Het meisje blijkt minder onschuldig te zijn dan men in eerste instantie dacht.

avatar van mikey
duizendste 'kat/muis wordt muis/kat'-spel. Ditmaal voor een jongere doelgroep. Wel over een andere tijd: de jaren 50. Misschien om zo een Lynch achtig sfeertje neer te zeten. En de kleertjes komen uit resevoir dogs. Toch wil even deze flick promoten (zoals het wel hoort ) Naked Fear (2007)

Wat een saaie film... Het duurde allemaal zo lang en ik zelf voelde totaal geen spanning.
Nee heb hem met moeite uitgekeken.
Het verhaal heeft totaal geen diepte jammer genoeg, want het verhaal heeft wel potentie...

avatar van umbra
Laatste halfuur waren nog iet of wat 'leuk', maar de film mist op alle vlakken wel iets...ook trage film die te weinig spanning heeft en daar moet zulke film het toch wel van hebben. En dat sommige hier I spit on your grave bij halen, snap ik al helemaal niet, komt geen seconde in de buurt van deze film.

Hier kan ik weer kort over zijn,WAT SLECHT!!!!

avatar van Barry83
Ontzettend slecht en er zit echt totaal geen verhaal in deze film. Wordt nergens spannend en het is een worsteling om de film uit te kijken.

avatar van horizons
Thriller mag dan het genoemde genre zijn op een of andere manier vond ik het meer een komedie of parodie dan iets anders.

Het hele gebeuren wordt stilistisch mooi in beeld gebracht maar de acteurs laten het soms als een lokale klucht overkomen. Toneelopvoering.
En volgens mij zijn die overdreven lichten in het bos gewoon hartstikke de bedoeling om overdreven en nep te lijken. Het hoort bij de opvoering die ons getoond wordt. En eigenlijk vond ik de hele vertoning wel amusant. Breslin legt genoeg charme en lol in haar rol om zelfs de kluchtige tegenspelers mee te krijgen.

avatar van Collins
horizons schreef:

Denk dat je daar een punt hebt. Met dat gegeven in het achterhoofd heb ik me althans best geamuseerd.

Best apart.

Een film die twee invloeden mengt. Enerzijds is er een soort van Nikita-achtige intro waar een jong meisje tot moordenares opgeleid wordt. Daarna een bos-hunt waar de rolverdeling even overhoop gegooid wordt.

Wat deze film denk ik iets moeilijker maakt is de combinatie van enerzijds een nogal kille ondertoon met een eerder theatrale uitvoering. Shields is niet geïnteresseerd in motieven en achtergronden van personages, maar houdt zich bij het strikt noodzakelijke. Anderzijds zijn personages en settings erg gestileerd en extrovert. Die lampen in het bos zijn uiteraard niet toevallig wat feller dan je zou verwachten.

Het zorgt er wel voor dat de film iets origineler is dan de doorsnee genrefilm die met deze elementen aan de slag gaat. Van begin tot einde stijlvol, niet eng of bloederig maar redelijk methodisch neergezet. Die kilte zie je zelden tot nooit in dit soort film en net daarom weer verfrissend.

Acteerwerk verder ook aardig, visueel de moeite, enkel qua soundtrack had het misschien wel net iets sterker gemogen. Moet al hard m'n best doen om er een half uurtje later nog wat van te herinneren. Maar al bij al een tof filmpje. De lage score was ook wel te verwachten. Dit soort genrefilms scoren al een tijdje erg laag, komt daar nog eens bij dat het allemaal net iets minder toegankelijk en hapklaar is.

avatar van jippie2010
Helemaal niet slecht!
Deze film haalt echt wel een beter niveau dan de gemiddelde onbekende horror.
Sfeertje zat er soms goed in, aardige personages, wat experimentele dingen.
Goed genoeg voor een voldoende. *3.0

avatar van john mcclane 2
matig,deze final girl.
Het is een idee,waar de makers iets heel bijzonders mee hadden kunnen doen.
Maar dit aflaten . En eigenlijk is dat zonde.
Het is niet spannend, of de gore die nooit even flink de kop opsteekt ,maar goed daarom is het ook een thriller en geen horror.
Het spel van Abigail Breslin is wel opvallend kende haar van zombieland maar met name van Little Miss Sunshine (2006) die is wel erg mooi opgedroogd Damn!

Het is geen grote mislukking,( gelukkig ) en het kijkt goed weg,maar niet heel bijzonder.
Net geen voldoende, 2,5*

Zwolle84
Fijne, eigenzinnige thriller. Nergens te hoogdravend of zichzelf te serieus nemend, maar toch net een tikkeltje frisser dan het gros van zijn soortgenoten. Dat Little Miss Sunshine/Signs/Zombieland-meisje doet het ook prima.

Valt me op dat Netflix stiekem steeds meer van dit soort krenten in de pap stopt. Als je afgaat op de IMDB-scores of het gezuurpruim hier zou je ze stuk voor stuk missen.

Final Girl is overigens m'n eerste 7 nadat ik gisteren The Final Girls met hetzelfde cijfer beloonde op eveneens Netflix.

avatar van IH88
“I want you to look them in the eyes, Veronica. Make your face the last thing they see.”

Niet slecht. Je wordt eigenlijk middenin het verhaal gedropt, en je moet als kijker gewoon meegaan in het absurde verhaal. Een combinatie van Hanna en Hard Target (de Van Damme film), maar dan vooral gericht op een wat jongere doelgroep. Dat is gelijk het grootste minpunt.

Jonge mannen die jacht maken op jonge vrouwen (en ze vermoorden), en een getrainde vrouwelijke huurmoordenaar die ze wil stoppen. Dat moet spanning en actie opleveren, maar Final Girl mist spanning en het wordt Breslin wel heel makkelijk gemaakt. De vechtscènes zien er ook niet al te best uit. Alle acteurs (zeker Breslin) doen het wel uitstekend en regisseur Shields weet er een sfeervol geheel van te maken.

avatar van Elchapo
Aardig,meer niet......3stars.

avatar van Maartenn
Bij vlagen lag het er duimendik bovenop dat een Alice in wonderland setting werd nagebootst. Dat maakte het nogal potsierlijk.

avatar van hendrikjanjansen
Bar slecht en blijkbaar gesponsord door de lokale Gamma.... what's up met al die bouwlampen in het bos? Zo cheap.

avatar van horizons
hendrikjanjansen schreef:

Die lampen is pure opzet. Fijn!

avatar van 606
Jammer van de mooie Breslin, want de film is vrij saai

avatar van DjFrankie
Vind deze niet saai. Okay er wordt veel verteld, maar het is een storyteller. Je kunt ook 90 minuten in een bos rondrennen, nee dan liever deze. Heb me niet verveeld, en de tijdsduur is ook niet zo lang, dit maakt het een prima tussendoortje voor deze dag.

avatar van Fryce
lekker klein en sfeervol. Had wat meer bloed en gore niet erg gevonden:-)

avatar van Shadowed
Erg zwak.

Als je met acteurs zoals Bentley, Breslin en Ludwig er toch nog in kan slagen een film zo te verknallen dan weet je dat je als regisseur niet echt op de juiste plaats zit. Las ergens dat dit in de jaren 50 moet plaatsvinden, nergens gemerkt.

Je voelt hem al in de lucht hangen na de opening, dit wordt weer helemaal niks. Horror is het ook niet, als je dat denkt, het blijft een thriller. Het mist wel het bloed, want Shields lijkt meer in te gaan op de vormgeving van de film.

Toegegeven, die is wel erg geslaagd. Mooie belichting hier en daar met felle kleurtjes, maar dan heb je het ook wel weer gehad. De dialogen kan je net zo goed uitpoepen, zo brak zijn ze. Soms zelfs zo mak dat je uit het niets moet lachen.

De acteurs en actrices hebben geen charme en zetten zichzelf gewoon voor gek. De film is te traag voor een verhaal dat eigenlijk in 15 minuten verteld had kunnen worden. Een 'wurggreep' ziet eruit als een knuffel, sowieso zijn de handelingen van de karakters soms te dom voor woorden. Breslin heeft 'lang getraind' maar enige ontwikkeling is voor haar ver te zoeken. Wel jammer, want de looks heeft ze absoluut.

Amateuristische bende, met slechts mooie belichting en kleuren. Shields mag het wel overdoen, maar hopelijk boekt hij dan een stuk beter resultaat dan deze rommel.

avatar van BlueJudaskiss
Misschien dat ik de laatste tijd te veel naar CinemaSins heb gekeken en dat ik nog kritischer ben geworden dan ik al was, maar wat was dit een ongelofelijk beroerd script. Zonde van de sfeer en de mooie verschijning van Breslin en ook Bentley - op uiterlijk gebied mankeert er weinig aan Final Girl. Maar de grote onduidelijkheden en het gebrek aan logica in de film.... Vre-se-lijk.

Denk ik eerst nog naar een film over een veredeld Stockholm-syndroom te kijken, dan wordt het een Karate Kid-montage, om dan vervolgens even over te gaan naar een sfeer die ik me voorstel uit een serie als Riverdale of Sabrina en dan gaan we de Rambo-modus in. Dat met een paar joekels van plotgaten. Jongens ik vind dit jammer want het ziet er allemaal zó tof uit!

Vond deze film wel redelijk.
De mooie Breslin kwijt zich goed van haar taak.
Niet echt heel spannend, maar zeker geen vervelende film.
Iets minder dan anderhalf uur, heb me die tijd kunnen vermaken...

avatar van leatherhead

CinemaSins

Verrassend leuk filmpje dit. Kleine variaties op bekende invloeden maken hier het verschil. Shields wist duidelijk wat hij voor ogen had met deze film en zet met veel vertrouwen een thriller neer die in alles nét even wat scherper/origineler uit de hoek weet te komen dan zijn soortgenoten. Visueel sterk, perfect neergezette personages en een slimme, klinische uitwerking van een eigenlijk vrij simpel concept. 3,5*.

avatar van remorz
Wanstaltige productie.

Onbegrijpelijk hoge scores hier. Ik kon hier helemaal niets mee aanvangen.

De belachelijke trainingssessies alleen al. Je wordt er redelijk ingegooid met de openingsscene. Hoewel het prima is dat verdere achtergronden ontbreken (van zowel Breslin als het agentschap waar ze opgeleid gaat worden), lukt het de regisseur niet om de komende scenes enige geloofwaardigheid te verwerken in de waarde van de lessen of het talent van de leerling. Dat ze een uitzonderlijk talent toegeschreven krijgt aan de hand van het opgeloste labyrintje kun je nog opvatten als de-laatste-test-in-een-reeks of zelfs als een metafoor waar we gemakshalve even in mee moeten, maar ook in de anderhalf uur die volgt komen de verwikkelingen slap, ongeloofwaardig en totaal gespeend van spanning over.

Het verloop is namelijk meteen duidelijk. Zij wordt getraind, dit is haar missie en de jongens gaan het onderspit delven. Daar dus geen verrassingen of plottwists of anderszins een beetje nagelbijten over wat de uitkomst gaat worden. Prima. Maar ook in de uitwerking blijft de creativiteit zoek. De dramatische belichting in het bos werkt goed maar (samen met de karige decors) deed in het begin vooral goedkoop en amateurtoneelachtig aan. Alsof ze de overdadige belichting in het bos (die wat functioneler overkomt) naar het begin hebben doorgetrokken en vermomd als stijlmiddel.

Traaaaaaag script. Het heeft al weinig om het lijf, als je je personages dan ook nog van sleetse dialogen gaat voorzien - die driekwart van de acteurs vervolgens dramatisch gewichtige delivery meegeven -, dan doet het geheel al snel net zo maquette-achtig aan als de leegheid van de decors. Samen met de jaren '50-setting wil er soms wel iets dromerigs in de sfeer raken dat wel aangenaam voelde, maar het werd altijd wel weer teniet gedaan door een langgerekte scene, saai dialoog of slappe actie.

De hallucinaties kwamen ook al totaal niet uit de verf. De cocktail van waarheidsserum en DMT is al te Suske-en-Wiske om ook maar enigszins geloofwaardig over te komen (vandaar dat ze ook de volledige, scheikundige benamingen gebruiken; dat klinkt lekker wetenschappelijk), als het dan ook nog zo flauw verbeeld wordt, blijft er weinig over om die ongeloofwaardigheid te vergeven. En werd zij tijdens haar training nou uit zo'n trip gehaald met een plens water in het gezicht? Oké dan.

Gemakzucht en gebrek aan substantie, verpakt in gewichtigheid en geserveerd met een air van 'het is de bedoeling', maar waarin erg weinig écht werkt. Breslin overtuigt geen seconde als moderne femme fatale. Let vooral ook op de belachelijke aftiteling - waarbij Breslin doodleuk à la Murder She Wrote de aftiteling blijkt te typen! - die voor mij de lachwekkende kers op de taart was. 1*

avatar van Donnie Vallermee
Draak van een film.

What about: de ouders van Veronica 12 jaar terug?
Wat is de relatie van de ‘trainer’ en Veronica ?

En wie heeft dan die vrouw & dochter van die trainer vermoord ?

Waarom verdoven als je ‘getraind huurmoordenaares’ bent ?

Flut echt dikke frut.

avatar van Basto
Film kijkt lekker weg, maar echt goed wil het nooit worden. Lang leve de korte speelduur!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Abigail Breslin is een opvallende actrice in dit genre. Al eerder kon ze met een kleine rol opvallen in Zombieland. Ook hier trekt ze meteen de aandacht. Het verhaal van een soort Hanna al deed ze me ergens ook denken aan Villanelle uit Killing Eve. Het verhaal is zeer eenvoudig met de nodige humor en actie, zonder al te veel cliché elementen of romantisch gedoe. Straight to the point!

De film oogt vrij minimalistisch, enkele shots die mooi uitgekozen zijn. Goedkoop ogend, maar het werkt wel. Het zorgt voor iets theatraals. Een film in handen van een maker die weet dat er weinig budget is, geen kapsones heeft en toch zijn eigen ding wil doen. Een verhaal dat gewoon thrillerkomedie wil brengen en zich zelf niet serieus neemt. Wat soms ontbreekt aan sfeer, wordt goed gemaakt door het interessant te houden. Leuke personages trouwens, ik hou wel van dit soort films.

Beetje een gemiste kans. In het begin verwacht je weet niet wat (de aanloop naar alles lijkt veelbelovend) maar uiteindelijk valt het allemaal als een kaartenhuis in elkaar en gaat de film helemaal nergens meer over. Gaat van acceptabel naar een regelrecht slechte B-film. Jammer.