Hide Your Smiling Faces (2013)

geregisseerd door Daniel Patrick Carbone
met Ryan Jones, Nathan Varnson en Colm O'Leary

Dichte bossen zover het oog kan reiken. De jongens die hier wonen zwerven doelloos rond en oefenen hun worstelvaardigheden. Zelden lachen ze, zeker niet sinds een van hen de dood vond bij een oude brug. Was het een ongeluk? Of zelfmoord? De vriend van de jongen, Tommy, en zijn broer Eric staan ook op de rand. Hun ouders staan machteloos. Er hangt onrust in de lucht maar niemand kan er zijn vinger op krijgen wat er mis is. Hun mannelijke trots voorkomt dat ze laten zien hoeveel pijn ze hebben. Eric in het bijzonder weet niet wat te doen met zijn grenzeloze, jeugdige energie waardoor de relatie tussen de broers op de proef wordt gesteld.

Volgens Indiewire:

Apparently there’s no release date or distributor yet that we know of, but that would be a huge shame because the most arresting film of the 2013 Tribeca Film Festival was certainly “Hide Your Smiling Faces.” The feature-length debut of DP-turned-writer/director Daniel Patrick Carbone, ‘Smiling Faces’ definitely announces DPC as a bold new filmmaker to keep an eye on. A moody and atmospheric exploration of adolescents in rural America who unexpectedly have to deal with mortality when a mysterious death enters their lives. Plot takes a backseat to this beautiful, but anguished tale of teenagers struggling with emotions that are beyond their maturity. Unnerving and disquieting and yet sundappled and gorgeously shot, ‘Smiling Faces’ is something of a Terrence Malick, Michael Haneke and David Gordon Green bastard lovechild. It perhaps most resembles Green’s “George Washington” on the surface -- children exploring the nooks and crannies of nature while grappling with their own emotional issues -- but ultimately it is its own beast; a formidable piece of filmmaking and a stellar debut.

Gaat op het Te-Zien-Lijstje! (Het is raadzaam om alle vier de pagina's eens rustig door te nemen.)

avatar van beavis
zou een mooie zijn voor Gent...

avatar van Verhoeven
Zekers! Hoop ook dat ze Bluebird, Ain’t Them Bodies Saints, The Kings Of Summer, At Any Price en Upstream Color gaan vertonen. Jij nog INDIE-wensen?

avatar van beavis
niet een hoek waar ik momenteel helemaal goed in zit helaas... Computer Chess (2013) misschien nog

avatar van Mr Thee
Gisteren gezien op het LIFF incl.Q and A met regisseur (!). Mooie eerste film geïnspireerd door de omgeving waar de regisseur opgroeide. De film is in 17 dagen opgenomen. Vrijwel alle plekken zijn plekken waar de regisseur kwam als kleine jongen. De film is duidelijk geen documentaire, maar is soms wel gefilmd als een docu. Dat levert mooie natuurshots op. Het acteurwerk vond ik goed en naturel. De regisseur vertelde tijdens het filmen de jonge acteurs ook inspraak te hebben gegeven over het script. Dat komt goed uit de verf! Prachtig is ook dat een aantal shots van dieren (vlieg, slang) als toevalstreffers zijn toegevoegd aan de film, netals de laatste scene.

De film zou ik nogal sferisch willen noemen. Voorgenoemde punten zijn dan de sterke punten van de film: het ziet er prachtig uit, de soms beklemmende en depressieve sfeer "pakt" je.
Het nadeel van deze aanpak is dat je duidelijk wat zitvlees nodig hebt om de film te kijken; niets voor de ongeduldige kijker dus.

avatar van oliviert
Film is zeer fraai geschoten met wijde shots van mooie natuur en vervallen huizen in een afgelegen en dun bevolkt gebied in New Jersey. Dikke pluim voor de jonge acteurs. Zij maken de film.

Er is bewust gekozen voor een (zeer) langzaam tempo met weinig dialoog, muziek en gebeurtenissen. Dit versterkt het puber/coming of age, wat moet ik met mijn leven sentiment. De verschillende scene's hangen ook niet direct met elkaar samen, maar geven telkens een eigen setting en sfeer van twee broers. Voor mij was de film net iets te langzaam, daarom 3*. Maar dit doet niets af van de kwaliteit van de film en nogmaals, de prachtige beelden.

avatar van McSavah
Het is nauwelijks te herkennen, maar op de koptelefoon wordt hier geluisterd naar late 90's screamo met Jeromes Dream, Orchid, Saetia en het onbekendere Shady View Terrace. Allemaal afkomstig uit het noordoosten van de VS, waar de film ook is gesitueerd. Het rurale gebied daar blijft een van de mooiste plekken om jongeren te portretteren. De goed hoorbare soundtrack bestaat uit fijne droney ambient, afwisselend dromerig en dreigend. Bij de bedankjes worden namen genoemd die goed referentiemateriaal zijn, zoals Rick Alverson, Matthew Porterfield en Tim Sutton. In die hoek moet je het dus weer zoeken, maar dat het recept inmiddels wel bekend is betekent niet dat het minder fijn begint te worden. Enkel de opduikende beer werkte niet echt, een wat onnatuurlijke geforceerde zet.

avatar van tattoobob
Tja prachtige beelden.......sorry maar met alleen prachtige beelden kan ik niets.
De film heeft verder ook eigenlijk niets om handen...er gebeurt ook vrij weinig.Acteerwerk van de jongens is wel goed te noemen....maar ja dit had net zo goed een docu kunnen zijn over de natuur ofzo.
Er zijn betere films in dit genre.......1,5 ster.....voor de prachtige beelden dan maar he

avatar van wendyvortex
Mooie sfeervolle film, goed geacteerd, dromerig en met prachtige beelden.
Verhaal wordt net wat te beschouwend verteld om echt diepe sporen te trekken, maar de film voldoet in het brengen van anderhalf uur schoonheid met wrange kantjes.
Die truc met de cheeseburger gaan we binnenkort maar eens uitproberen.

avatar van Arnie
Wat wendyvortex zegt. Veel onderhuidse spanning, met subtiele en knappe benadering van complexe gevoelens. En dat alles in een prachtig landschap, met wat onbestemde soundtrack. Maar er mist iets waardoor het weinig beklijft; misschien is het de beschouwende vertelling, misschien ligt het ook aan het uiteindelijke teveel aan drama. Interessant werk in elk geval.

avatar van spirit2011
tattoobob schreef:

Helemaal mee eens. Voor prachtige natuur ga ik wel een keer in het bos lopen of zo.

Een integere, weelderige, maar onvoorstelbaar trage coming-of-age film over een twaalf jarige jongen die geconfronteerd werd met de dood, verdriet en rouw, terwijl zijn oudere broer worstelde met zijn identiteit en de ondraaglijke druk van het volwassen worden. Het sterke spel ging vergezeld van mooie beelden en de regisseur concentreerde zich op de niet geuite gevoelens van kinderen, maar het verhaal ging nergens heen. Bovendien was het een herhaling van zaken die ik eerder gezien had (en beter).

avatar van Phantasm
Er gebeurt erg weinig in dit vervelende drama dat bijna niets om de hakken heeft. Verder sluit ik me aan bij tattoob zijn beschrijving.

avatar van Collins
Verveling, radeloosheid, verdriet, woede en onmacht. Het is nogal wat. De jonge acteurs doen hun best om deze gevoelens vorm te geven. Dat lukt af en toe, maar vaak ook niet. Daardoor raakte het me allemaal eigenlijk niet erg en bleef ik afstand houden tot hun leefwereld.
Het verhaal situeert in een sfeervolle, maar zeker ook ruige en onvoorspelbare natuur. Het levert mooie en schilderachtige beelden op. Dat wel.

avatar van joey1973
Zooooooo Traaaaaaaggggg....... bijna niet doorheen te komen
Normaal kan ik dat best hebben, als je maar een binding krijgt met of een gevoel bij de personages, maar dat had ik hier totaal niet bij.

avatar van Mochizuki Rokuro
Op de blu-ray staat ook Carbone's korte film Feral (2008). Duidelijk van dezelfde maker (thema, uitwerking), voor mij werkte de korte film wel veel beter dan de lange.

Meesterwerk.

avatar van leatherhead
Mooi en sfeerrijk. Tikkeltje contemplatieve film, waarin het rudimentaire verhaal geenszins stoort dankzij een knap staaltje sfeerzetting. Aan de hand van riante shots en een prachtige, serene soundtrack wordt het marginale leven van twee introverte broers gadegeslagen. Twee broers wiens rollen wellicht net iets dynamischer hadden gemogen, maar het acteerwerk van Jones en Varnson volstaat. Uiteindelijk was het toch voornamelijk de sfeer die me wist te intrigeren.

Aldus een sterke, interessante debuutfilm. Benieuwd wat deze regisseur nog meer in zijn mars heeft, want dit smaakte wel. 3,5*.

avatar van DVD-T
Heel erg fijne coming of age film.

Er zit niet echt een grote lijn in de film behalve de dood van de vriend van Tommy. Het is vooral een aaneenschakeling van veel mooie momenten, het bezoeken van geweldige plekken in de buurt waar je woont, prachtige shots van de omgeving, fantastische muziek, een geweldige sounddesign. Een bepaalde sfeer vastleggen staat centraal in Hide Your Smiling Faces. De jongens lijken een zorgeloos leven te lijden. Maar schijn bedriegt. Complexe emoties worden doorheen de film heen vertoont. Erg goed en erg naturel geacteerd door de jonge cast. De regisseur weet precies dat juiste gevoel op te wekken waar we ons allen mee kunnen identificeren tijdens het kijken.

Erg mooie greep uit het leven van jonge mensen op een prachtige manier vastgelegd.