ad
  • 8.149.972 stemmen

Escape from Tomorrow (2013)

Fantasy / Komedie | 104 minuten / 90 minuten (ingekort)

Genre: Fantasy / Komedie

Speelduur: 104 minuten / 90 minuten (ingekort)

Geregisseerd door: Randy Moore

Met onder meer: Roy Abramsohn, Elena Schuber en Katelynn Rodriguez

Over Escape from Tomorrow

"Bad things happen everywhere."

Jim White is een gemiddelde Amerikaanse familieman die meestal tevreden is met zijn alledaagse bestaan. Aan het einde van zijn vakantie in een themapark, samen met zijn liefhebbende vrouw en kinderen, wordt hij gewekt door een verontrustend telefoontje van zijn baas. Hij krijgt te horen dat hij ontslagen wordt. Om de laatste dag van de vakantie niet te verpesten wacht hij met het te vertellen aan zijn familie. In een wanhopige behoefte naar afleiding ontmoet hij in het park twee aantrekkelijke tienermeisjes. Jim raakt obsessief verliefd en volgt hen overal. Naar gelang de tijd vordert raakt hij steeds dieper in een paranoïde psyche en langzaam vervagen de grenzen tussen fantasie en werkelijkheid.

image

avatar van SilverGun

SilverGun

Boeiend achtergrondverhaal bij deze film. Wil 'm alleen om die reden al eens zien.

. Enorm veel zin in.

avatar van NYSe

NYSe

YouTube heeft de trailer verwijderd. Hier is ie nog wel te zien, maar geen idee voor hoe lang nog...

Bizar overigens dat ie een release heeft gekregen. Durf het nauwelijks te hopen, maar wie weet genereert dit genoeg heisa dat Nederlandse bioscopen 'm ook willen.

avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

• 1975 stemmen

Laten we hopen dat deze een release krijgt in België/Nederland. Wat een gewedig bevreemdende trailer, zeg!

Naomi Watts

Voor de internationale On-Demanders. Release is volgende week vrijdag (11 oktober). Wat is het goed om een on-demand-er te zijn .

Inland Rabbit

Jep, ook wel zin in. Moore wordt inmiddels aan alle kanten aangeklaagd, maar de grootste claim is van Disney (World), die er in deze film bepaald niet rooskleurig vanaf schijnt te komen.

avatar van NYSe

NYSe

Ik had juist begrepen dat Disney zijn handen er vanaf houdt, om verdere publiciteit te voorkomen.

Going to Disney World will never be the same again

Toen Escape From Tomorrow mij onder ogen kwam was ik gelijk enorm geboeid door haar ongrijpbare concept en vooral het gedoe met Disney legde nog eens een enorm vergrootglas boven de film. Gelukkig heeft dat de release niet tegengehouden, en wat een godsgeschenk dat dat ook niet is gebeurd. Een originelere film zal je dit jaar niet tegenkomen.

Het begint al bij de introductie van Abramsohn, en de wonderful world die Moore vanaf dat moment al voorschoteld. Gelijk wordt je als kijker overmand door de surreëele zeggingskracht die Moore creëert. Alles voelt nogal off en ook al is dat een zeer terechte constatering is dit slechts nog maar het begin. De franse tieners, de 'gehandicapte', The Other Woman etc. Allemaal personages - of eigenlijk vage marionetten - waar constant gespeeld wordt met attraction en repulsion. Perfecte casting ook. Dat wispelturige heeft ook zijn bevreemdende effect op de kijker.

Scenes met de tieners en The Other Woman waren om te genieten en zinspeelde op bevreemding, desoriëntering. Ondersteund door een geschifte op de zenuwen wekkende soundtrack en geschoten in troosteloos zwart-wit. De Disney esthetiek wordt tot op het bot gestript en ontleed, en Moore weet van het concept zulke originele invalshoeken te bieden dat het resulteert in psychisch ongemak. Ook kon Moore het niet laten met de clichematige maar zeer bewuste laboratory climax te komen. Zit de film ook helemaal niet in de weg, integendeel.

De paranoia van Jim wordt lukraak op willekeurige momenten ingezet en vooral door Freud's "Es" de drijfveer van Jim te maken versterk je de bevreemding enorm. Sowieso heb je met seks een "kracht" waar je zowel met aanrekking en afstoting alle kanten op kunt. Dat doe oore dan heel goed. De finale is er ook niet minder om, net als je denkt alles gehad te hebben gooit Moore er nog een schepje bovenop. "It's just pretend right?". Dan nog de zenuwslopende climax die daarop volgt. Het zit 'm ook in zulke kleine details waarom Moore zo'n geslaagde bevreemdende ervaring weet te creëeren.

Er is nog veel wat ik moet laten bezinken en over na moet denken. Wat zeker is dat Moore met Disneyworld en zijn fantasie een wereld heeft geschapen vol aantrekking en afstoting waar bevreemding en psychisch ongemak hoogtij vieren. It's a wonderful world after all.

Inland Rabbit

Weinig subtiele satire over een vader met zijn gezin, die ondanks alle schijn een rotdag beleven in Disneyworld. Aan de ene kant zou ik zeggen, dit is een universeel thema, het had ook de Efteling kunnen zijn. Alleen denk ik dat we in Europa niet zo naief zijn om een dagje pretpark als iets geforceerd magisch te zien? Toen ik als kind veel te lang in de rij stond, menig attractie vastliep met ons erin en koude friet had, toen had ik toch al snel door dat het niet altijd leuk is in het pretpark.

Aan de andere kant is dat geforceerd magische, een safe-haven voor escapisme en tijdelijk geluk dus iets typisch Amerikaans en zijn de mensen daar wat naïever en gaan sneller mee in zo'n idee. Geluk boven alles, al zou er een vreselijk ongeluk in een attractie gebeuren, the fun must go on, ten koste van alles.

Je kunt het goed aan regisseur Moore overlaten om dit in beeld te brengen. De film laat Disney zien als een magische plek, waar desondanks een gevoel van onbehagen heerst. Jim is net zijn baan kwijt, maar MOET zijn familie die magische dag geven, ook al staat zijn hoofd daar totaal niet naar. Vervolgens wordt hij nog verleidt door 2 jonge tieners en krijgt ruzie met allemaal mensen. Krijgt hij dan ook nog visioenen, of is het allemaal echt? Het doet er niet toe wat er allemaal mis gaat, zijn familie moet en zal die dag van geluk hebben!

In mooi zwart-wit gefilmde, keiharde satire met het nodige surrealisme, waar het cynisme en een algehele onbehagelijke visie vanaf druipt,. Door alle herkenbaarheid ook enigszins zwart-komisch. Fijn filmpje, maar dit moet voor Amerikanen een stuk schokkender zijn dan voor ons nuchtere Europeanen.

McSavah

Geniale invulling van het controle gegeven van Disney World. Het laat niet zozeer de specifieke mechanismen zien die aan de controle en disciplinering ten grondslag liggen, maar speelt meer met dit gegeven en maakt er een hilarische fantasy satire van. Al denk ik niet dat het echt een aanklacht van Moore tegen de Disney moraal is, maar dat het uitgangspunt meer te zoeken is in de aparte sfeer van Disney World die Moore als kind en vervolgens als volwassene met zich mee heeft genomen. Het dromerige maar tegelijkertijd angstaanjagende dat in het liefelijke decor schuilt werkt Moore perfect uit. Drop daar dan een afglijdende vader met zijn gezin en je hebt inderdaad goud in handen. Ik kan me dan ook bij de vorige twee sprekers aansluiten, het meeste is wat dat betreft al gezegd. Wil wel nog even de loftrompet steken over de Zuid-Koreaanse post-production, want de special effects van vooral die veranderende gezichten waren echt heel goed gedaan. Helemaal met inachtneming van de restricties in het filmproces waar Moore mee te maken had. Wat verder in eerder gelinkt artikel staat is dat het nauwelijks opvalt dat Disney World niet van het filmen afwist. Van de guerrilla stijl is met andere woorden weinig te merken, hoewel ik dat altijd juist wel tof vind. Er is wel een bepaalde mooie gehaaste visuele stijl (handheld geschoten, intuïtieve editing), maar er zijn geen mensen die in de camera kijken of troebele beelden geschoten vanuit de binnenzak van een rode regenjas, al was het dan ook prima weer daar in Florida. Er wordt nog wel regelmatig een green screen gebruikt, alleen vond ik dat hier prima te pruimen doordat het aansloot bij de bevreemdende sfeer.

Kan in het rijtje van recente titels als Wrong en The Rambler, maar is cinematografisch sterker en heeft ook nog eens een Troma randje. Ook nog props voor de soundtrack die bestaat uit geïmiteerde orkestrale Disney nummers en enkele lage hummen. Tenslotte zou het genre naar mijn mening toch echt Komedie / Fantasy of andersom moeten zijn.

wibro

Naar aanleiding van de positieve berichten van Naomi W., Inland R. en MacSavah deze film vanmorgen maar eens bekeken. Helaas, het is jammer dat ik het zeggen moet maar ik kon hier helemaal niks mee. En dat ligt voor een groot gedeelte aan die hoofdrolspeler Jim White die mij totaal niet lag. Ik had gewoon een ontzettende hekel aan die kop van hem. En dan interesseert de zogenaamde diepzinnige betekenis - of hoe je het ook noemen mag - van deze film mij ook niet veel meer. Die jonge meiden had ik graag wat meer in beeld willen zien, maar helaas; het mocht niet baten. We moesten het doen met de kop van je weet wel. Valt er toch nog iets positiefs te vermelden? Jawel, de zwart/wit fotografie was zonder meer geslaagd maar dat was dan ook alles - oh ja, en die meiden niet te vergeten.

avatar van DwarreI

DwarreI

Een hele film afkraken op grond van het feit dat een bepaald karakter daarin je niet aanstaat, in mijn ogen toch wel een opmerkelijke manier van cinema beoordelen..

avatar van Apollinisch

Apollinisch

McSavah schreef:

Inderdaad; het eerste uur is het grappigste dat ik in lange tijd heb gezien. Daarna, vanaf het intermezzo, werd het mij allemaal net wat te bizar.

wibro schreef:

Haha, ik begrijp wat je bedoelt, je zal ook vast niet de enige zijn, maar ik vond het echt een geweldig figuur.

DwarreI schreef:

Zonder die kop van 'je weet wel' had die film van mij echt niet meer dan 3 sterren gekregen. Het verhaal sprak mij zo wie zo niet aan. Het maakte in ieder geval niks bij mij los. Ik had zo'n soort gevoel van 'nou, dat was het dan'. Een paar leuke hoofdpersonages kunnen zo'n film voor mij net over de streep trekken, maar helaas...met de hoofdpersonages had ik gewoon niks.

gauke

Een mix van een controversiële satirische horrorfilm en een psychologische surrealistische thriller, gezien vanuit een mannelijk normerend hetero perspectief. Dan weer hartstikke origineel met scènes vol schoonheid die je als kijker van je stuk proberen te brengen, maar over het algemeen (voor mij) onsamenhangend en zinloos. Het is of de ene ontwijking op de andere gestapeld wordt.

Wellicht dat deze productie in de toekomst een cultstatus krijgt: wie zal het zeggen.

• 20977 berichten

Voor mijn op alle fronten een mislukte film met de opmerking dat de film in het zwart-wit ook nog eens niks toevoegt.

McSavah

Het filmen in zwart/wit was echter een min of meer gedwongen keuze, die daarnaast erg goed uitpakt. Door het gebrek aan crew vanwege de guerilla stijl van filmmaken (o.a. niemand voor de belichting, geen focus puller), was schieten in zwart/wit een veel betere optie.

Farce.

Tijdje geleden al van deze film gehoord, het concept klonk wel leuk. Zoals vaak met dit soort "beperkingen" levert het meestal geen goeie films op. Dat dit onding ooit tot productie en distributie gekomen is, is een klein mirakel te noemen.

Acteerwerk is zo droevig slecht dat het inderdaad komedie als genre mee kan krijgen. Abramsohn bakt er helemaal niks van, ook z'n vrouw kan beter nog een extra pakketje acteerlessen bestellen. De rest van de cast is geen haar beter.

Maar het is eigenlijk vooral het sfeertje waar Moore niks mee weet aan te vangen. Beetje klooien met effectjes op eigenhandig geschoten videotjes ... de film heeft wat weg van simpele YouTube experimentjes, al zijn er ook daar gewoon betere van. Daardoor wordt het nergens vreemd, nergens eng, nergens luguber of paranoide. Het is vooral belachelijk.

Na het eerste uur is eigenlijk nog niks gebeurd en zit je nog steeds naar één of ander kutgezin met twee kutkinderen te kijken die door Disney World rondbaggeren. Laatste half uur probeert de film een versnelling hoger te gaan, maar het wordt eigenlijk alleen maar lachwekkender. Laatste kwartier kon ik amper m'n ogen openhouden.

Moore mag wat mij betreft wat anders gaan doen dan film maken, deed leek echt nergens op. Misschien dat hij na jarenlang hard werken zichzelf van YouTube-amateurisme naar Vimeo-amateurisme kan opwerken, maar hopelijk hoeven we het niet mee te maken.

Inland Rabbit

naja toch weer eens een legendarisch momentje, Onderhond en Stinissen die het eens zijn over een film.

Ik snap verder wel dat iemand dit als een baggerslechte film kan ervaren.

wibro

Ook ik ben het dit keer met Onderhond eens.

Onderhond

Zo kan je de film ook omschrijven

McSavah

Plaats niet graag dergelijke smiley's, maar kon het hier toch echt niet laten. Tegen zo'n eenzijdige review, waaruit geen enkel aanpassingsvermogen blijkt (je gaat een Troma film toch ook niet afstraffen op basis van lachwekkendheid en het gebrek aan naturel acteerwerk?), en die de filmmaker(s) werkelijk volledig de grond in boort, kan ik maar slecht.. Helemaal als ik eerder de film op zo'n voetstuk heb geplaatst natuurlijk Lees altijd graag Onderhond's meningen, en hoewel ik het vaak niet met hem eens ben zit er - zelf bij oude klassiekers - nog wel enige nuance in. Hier vind ik dat in zijn geheel ontbreken en lijkt het meer zoeken om het zoeken, en afkraken om het afkraken.

Wellicht is het allemaal oprecht hoor (en het is logisch daar vanuit te gaan), maar dat wilt er bij mij in dit geval moeilijk in.

Onderhond

Amateurisme is iets waar iemand zich wat mij betreft niet aan moet aanpassen. Heb niks tegen films met een klein budget, maar de laatste paar jaar kom ik echt geregeld films tegen die het amateur/online gebeuren niet overtreffen, heb echt geen zin daar telkens 90 minuten aan te spenderen. Met dat hele The Asylum gebeuren kan ik bijvoorbeeld ook echt niks. Lees maar wat terug, zal je zien dat ik bij zulke films vaak eenzelfde bitse review neerpen.

McSavah

Bij dat soort films heb ik je reviews waarschijnlijk niet gelezen inderdaad Vind het een raar vergelijk trouwens (met The Asylum), maar als het bij jou wel dezelfde gevoelens oproept dan zal ik je wel moeten geloven. Heb hier totaal geen amateurisme ingezien, alleen op momenten een redelijk hoog camp gehalte, maar dan wel strak uitgevoerd. We verschillen hier dus totaal van mening in. Ik kan die van jou natuurlijk onmogelijk veranderen, dus ik kan het beter hierbij laten en wachten op een (iets) positievere review

Onderhond

Er is ook niet echt een direct vergelijk met The Asylum films, behalve dan hetgeen waar ik me mateloos aan irriteer.

De laatste tijd wordt er door zo'n films ook meer en meer aandacht gestoken in het maken van een passable trailer en een effectieve poster, waardoor je tijdens het kijken zelf pas merkt dat het om een uit de hand gelopen hobbyproject gaat. Dat voedt de irritatie alleen maar. Bij deze film lag het dan wel iets anders (aangezien het concept me wel aansprak en ik nog geen trailer gezien had), jammer genoeg is het resultaat wel hetzelfde.

Het enige filmische wat ik in deze film kon herkennen was het wat contrastrijkere zwart/wit gebeuren. Vond het een goedkoop ogende oplossing die, in combinatie met de muziek, vaak tot extreme kitscherige scenes leidde.

Ik kan er trouwens naastzitten, maar kan het zijn dat jullie (met volgens mij alle 3 een mumblecore-fascinatie) het wat makkelijker hebben met deze stijl van filmmaken (zonder profressioneel ogende acteurs en alles uit de losse pols)?

McSavah

Dat laatste zou kunnen, al is een fascinatie wat sterk uitgedrukt in mijn geval. Snap wel dat je bij deze film vooraf op het verkeerde been kan worden gezet. Veel laagstemmers zullen waarschijnlijk met verkeerde verwachtingen de film zijn ingestapt. Heb daar zelf nooit zo last van, maar heb je zeker wel een punt.

In kleur had de film er denk ik een stuk lelijker en goedkoper uitgezien. Door de beperkingen was het filmen in zwart/wit de betere optie. Naast dat het contrastrijk is, is er natuurlijk nog veel meer filmisch aan. Maar dat zal dan meer samenhangen met onze smaak.