Dead Souls (2012)

Horror

geregisseerd door Colin Theys
met Bill Moseley, Jesse James en Magda Apanowicz

Op zijn achttiende verjaardag komt Johnny Petrie er achter dat hij geadopteerd is. Ook erft hij dan een boerderij in Maine. Hij gaat in de boerderij wonen, maar komt er al snel achter dat zijn vader, een priester, verschillende angstaanjagende gebeurtenissen heeft meegemaakt.

avatar van Franza
op zich geen onaardige film.
Het is zeker geen topper, maar wel redelijk vermakelijk.
Er zit wel wat suspence en een paar schrikmomenten in.
Leuk dus om een keertje te kijken.

Miepjemiep
Best aardig, geen hoogvlieger, maar zeker leuk om gezien te hebben..

Meh.

An sich niet eens zo'n heel slechte film. Maar Theys weert zich nog redelijk. Visueel is het best kijkbaar, gaat gelukkig niet gebukt onder een hevige amateuristische look. Acteerwerk is ook best te doen en hoewel het verhaaltje verre van origineel is (en eigenlijk stap voor stap wel voorspelbaar) zit er nog best een grappig concept achter.

De film is alleen gewoon écht niet spannend. De momenten zitten er wel in, maar ze missen alle effect en weten nooit het beoogde effecten op te roepen. Als horrorfilm faalt het eigenlijk volledig, waarna na uurtje zowat alle rek uit de film uit is.

Theys weet de juiste sfeer nooit te vinden en blijft daarmee toch wat hangen in het wannabee sfeertje. Jammer want de rest was best wel oké, had een gemiddeld genre filmpje kunnen zijn.

avatar van WaynesW
dead boring.

avatar van Cleanshot
Tja, voorspelbaar tot het einde. Zwak verhaal en ongeloofwaardig verloop van de film.
Geen aanrader.

avatar van ikkegoemikke
Een middelmatige film dat in het lijstje komt van veelbelovende maar “net niet” horrorfilms. Het begon nochtans allemaal veelbelovend. De afvallige priester die door een rare redenering zijn hele familie uitmoordt. Zijn vrouw en 2 oudere kinderen worden op een expliciete manier omgebracht. Natuurlijk blijft er één familielid verborgen namelijk de pasgeboren Brian die door zijn oudere broertje in een lade werd verstopt. Het ritueel kan dus niet volbracht worden en de priester nagelt zijn familie aan een kruis om uiteindelijk zelfmoord te plegen. Wat het eigenlijke ritueel is, wordt niet echt duidelijk in deze film. Een beetje een rare hersenkronkel van de man die het christendom koppelt aan een oud primitief geloof uit Egypte.

Nochtans begon het niet slecht. Het begin waarbij de priester zijn familie afslacht, gaf bij mij de indruk dat het een griezelfilm zou worden die door de beugel kan. Het was wel voorspelbaar dat in de verre toekomst de overlevende baby terug zou keren naar het ouderlijk huis als tiener en geconfronteerd zou worden met zijn mysterieus verleden. De kennismaking met Brian en zijn iet of wat rare moeder, werd op dusdanige manier in beeld gebracht dat het overduidelijk over een low-budget film gaat. Eenmaal de moeder in het ziekenhuis word opgenomen en de jongen, die nu John Petrie heet, zich naar het stadje begeeft waar het huis te koop staat en waar hij de enige erfgenaam van is, wordt het weer een beetje beter en zelfs bij momenten een beetje spannend. De cliché ingrediënten worden weer naar boven gehaald met om de hoek verschijnende geesten, krakende vloeren en openzwaaiende deuren. Ook momenten waarop er iets verschijnt achter iemand en er dan niets is nadat deze zich omdraait. Ze zitten er allemaal in en na de zoveelste keer heb je het dan ook wel gehad. Slechts één lovenswaardig moment in de hele film als Brian naast zijn oude wieg staat.

Dan krijg je de introductie van Emma. Een meisje dat van ergens-weet-ik-veel-waar komt en haar intrek in het huis nam, omdat dit toch al geruime tijd leeg stond. Ze kwam niet zo bijster overtuigend over en verandert spontaan van een arrogant kruidje-roer-me-niet in een liefdevol en verleidend tienermeisje. Het zijn twee totaal vreemden voor elkaar, maar doen dan plots alsof ze elkaar al jaren kennen. Samen komen ze tot het onsamenhangende en onbegrijpelijke ontdekking wat de priester eigenlijk bezielde en wordt er iets bijgehaald over een “vijfde nagel”. We krijgen dan een oude politieagent die op pensioen is sinds hij het voorval zovele jaren geleden ontdekte, en die nog steeds op zoek is naar de waarheid. Ze gaan een seance organiseren om op die manier de oplossing te vinden.

En van hieraf zakt deze film in elkaar als een mislukte soufflé. De geestesverschijningen zien er abominabel uit en de gebruikte trucage is er eentje uit de oude doos. Als dan de ondertussen gevallen slachtoffers ook nog eens terug verrijzen en de niet volbrachte taak willen afwerken, wordt het wel helemaal amateuristisch. Zeker hoe het tweetal zich in de slotscène uiteindelijk kunnen redden. Dat zag er nu eens echt uit als een oude tweederangs horror van de jaren 70. Orgelpunt was de op een spijker vallende zombie waardoor deze aan zijn einde komt.
Een flauw mengsel van allerhande horrorgenres met een sterk begin, maar een historisch slecht einde.

ipman-99
"Don't Go Home." ... " !!!

opbouwende Sfeer !!! 'Dead Souls' van 2012 moet het hebben van het verhaaltje, de opbouw en
de sfeer. Het verhaal is ietwat vreemd en zeker apart te noemen, maar de suspense was
aanwezig met enkele creepy en spookachtige momenten.
Bill Moseley en Jesse James zetten hun rollen overtuigend neer.

avatar van bjerik76
Wat een slechte cast en film.
Vooral de 2 hoofdrol spelers ( met name Emma ) was enorm dom en het scrip was gewoon raar.
Film zat ook vol met film fouten, bloed op gezicht wat ineens weg was. Opgezwollen handen die in mum van tijd weer normaal waren.

Ook al het " duistere" werd al door de bewuste camerastand verklapt waar iets zou gaan gebeuren.

Het plot was ook ineens eigenlijk raar, en had ik mijn bedenking over of dat stukje script ook wel klopt.

De lijken die gevonden waren ,en het nog niet gelukte ritueel, dus hoe konden ze dan al onsterfelijk zijn ?, valt het dan niet op dat zijn moeder niet ouder werd, terwijl het kind al vanaf zijn eerste tot zijn 18e wel ouder werd ?
Een kraai ( de eerste vogel die hij gewoon bij het huis zag vliegen) die een veer verliest, gelijk als boodschap/cadeau ziet ....
Hoe de gehele 1e kennismaking met Emma verliep, ik vond het allemaal erg kinds.

Leuk voor beginners, maar niet als je al wat gewend bent.

avatar van dvdcrusher
Sterk geacteerde film die allesbehalve voorspelbaar is. De film is krachtig genoeg om de suspense er tot op het einde in te houden en het einde is niet rampzalig zoals bij vele andere horrorfilms. Meer dan acceptabele film dus in zijn genre

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van K. V.
Deze een tijdje geleden gekocht en nu eens bekeken. Het was geen slechte film, maar ook niet echt bijzonder. De film zag er wel prima uit, maar het verhaal was uiteindelijk niet zo bijzonder.
Geen must-see, maar heb me nu ook niet verveeld.

avatar van umbra
Bwa, middelmaat troef in deze film...5/10