Phil Spector (2013)

Drama / Biografie

geregisseerd door David Mamet
met Al Pacino, Helen Mirren en Jeffrey Tambor

Phil Spector, producer van onder anderen John Lennon en The Beatles, staat bekend als de man die aan de basis stond van de 'Wall Of Sound' techniek. Hij geeft echter een sinistere draai aan zijn bekendheid wanneer hij plotseling op negatieve wijze in het nieuws verschijnt. Advocaat Linda Kenney Baden verdedigt hem in de zaak waarbij hij wordt verdacht van de moord op model en actrice Lana Clarkson.

LOL! geniale foto.

avatar van jarno1975
Trailer (Youtube HD)

@Kos: Dan heb je Al Pacino nog niet gezien Klik!

avatar van mrwhite
Hij heeft een trek weg van Don King

avatar van mrwhite
Schitterend !

David Mamet heeft een aantal goede films en vooral goede scripts op zijn naam staan.
De laatste jaren was hij met marginale producties bezig, dit lijkt weer wat, al weet ik nog niet wat. Heeeeeeeeeel apart dit.

Wordt gewoon een typische HBO-biopic. Staat altijd garant voor vakmanschap maar een beetje een tv-film vibe.

Pacino als Spector ziet er wel waanzinnig grappig uit.

avatar van 606
Lijkt best goed op hem Pacino.

avatar van Gastel
Interessante film.

Idd een typische HBO TV-film. Het ziet er verzorgt uit, de acteerprestaties zijn uitstekend (wat wil je met kanonnen als Pacino en Mirren) en het verhaal wordt goed verteld en geeft je een ander beeld van de zaak en de persoon Phil Spector

Geen absolute topper, maar zeker vermakelijk.

avatar van Al DeNiro
Pacino blijft geweldig en Mirren is net wijn.

avatar van frolunda
Alleen al voor de rol van Pacino meer dan de moeite waard.Verder is dit een goede HBO productie waar tal van grote namen aan meegewerkt hebben,naast Pacino ondermeer Mamet,Mirren en Levinson.Wel weinig scenes in de rechtszaal zelf.

avatar van wrist
Gastel schreef:
Interessante film.

Geen absolute topper, maar zeker vermakelijk.

Bovenstaande geeft een goed beeld van deze film, Absoluut de moeite waard om te kijken, al vond ik het einde enigszins abrubt :/

avatar van ralfsjam
Phil Spector is een klein filmpje over de voorbereiding van zijn recht zaak. Acteerniveau is hoog, en dat maakt de film aangenaam. De preken en dialogen zijn ook boeiend. Zeker Spector's vergelijkingen met andere zaken. Niet echt een kop en een staart, maar wel lekker tussen door. HBO levert weer iets goeds af. 4**

avatar van wimnoot
Als ik Phil Spector op youtube een interview zie doen, dan zie ik Phil Spector. Als ik Al Pacino Phil Spector zie doen, dan zie ik Al pacino helaas. Verder wel leuk om hem te berechten verder ( zoals altijd met rechtbankdrama's), mijn uitspraak is gewoon schuldig.

3 *

avatar van N00dles
De langzame opbouw en het makke plot laten al snel zien dat het hier gaat om een doorsnee tv-film, maar een rits aan ervaren acteurs tillen het geheel naar een hoger niveau.
Er wordt van je verwacht dat je weet waar de zaak om draait en wie Phil Spector is. Gelukkig had ik er al eens iets over gelezen, anders had ik de eerste 10 minuten niet makkelijk kunnen volgen.

Zoals vaker met films over excentrieke figuren (zoals ook Behind The Candelabra over Liberace) is de kans aanwezig dat de hoofdpersoon waar het om draait wordt neergezet als een karikatuur. Gelukkig doet Al Pacino dat niet, maar het scheelt soms niet veel.
Helaas laat de film maar weinig zien over de rechtszaak zelf en focust het meer over gebakkelei tussen een advocate en haar collega over of Phil Spector al dan niet de moord gepleegd heeft. Dankzij Helen Mirren is dit soms wel leuk om te zien, maar het is het niet wat ik ervan had verwacht. Misschien hoopte ik teveel op een rechtbankdrama à la A Few Good Men. Ook het einde liet me onbevredigd achter, zo abrupt was het afgelopen. Kon beter dus.

Matige film over de moord-rechtzaak tegen de wereldberoemde muziekproducent Phil Spector. Alhoewel redelijk interessant, concentreert de film zich iets te veel op de technische kanten van het proces. De excentrieke Phil Spector blijft hierdoor wat oppervlakkig (ondanks een verder prima rol van Al Pacino). Ook had de film best wat langer mogen duren. Hier had meer in gezeten, net geen 3.0 sterren.

avatar van DragQueen
Redelijke film omtrent Phil Spector's rechtzaak, met goede acteerprestaties van Pacino en Mirren. Aan het abrupte eind overheerst bij mij het gevoel dat er meer uitgehaald had kunnen worden. Het mist allemaal wat meer diepgang en blijft vrij oppervlakkig. 2,5 Ster.

avatar van mrklm
"This is a work of fiction. It's not "based on a true story." It is a drama inspired by actual persons in a trial, but it is neither an attempt to depict the actual persons, nor to comment upon the trial or its outcome."

Met deze vreemde disclaimer begint de 'fictieve' reconstructie van de aanloop naar de rechtszaak waarin de even geniale als temperamentvolle muziekproducer Phil Spector [Al Pacino], het brein achter 'The Wall Of Sound' die megahits produceerde voor o.a. The Beatles, Ike & Tina Turner en The Righteous Brothers, terecht staat op verdenking van de moord op Lana Clarkson die in februari 2003 dood werd aangetroffen in Spectors huis. Helen Mirren speelt de rol van Linda Kenney Baden, de sceptische advocate die Spector verdedigt die geleidelijk begint te geloven in zijn onschuld.

David Mamet (Wag The Dog, Glengarry Glen Ross) geeft de twee sterren ijzersterk materiaal om mee te werken en Pacino zet één van zijn beste (en meest controversiële) vertolkingen van de laatste 20 jaar neer. Dit is een acteursfilm pur sang en David Mamet laat zich dan ook niet verleiden tot allerlei visuele truukjes: het vuurwerk tussen Mirren en Pacino is genoeg om je als kijker van begin tot einde geboeid te houden.