3096 Tage (2013)

Duitsland
Drama / Biografie

geregisseerd door Sherry Hormann
met Antonia Campbell-Hughes, Thure Lindhardt en Trine Dyrholm

Natascha Kampusch was 10 jaar oud toen zij in 1998 ontvoerd werd op weg naar school door de communicatie-ingenieur Wolfgang Priklopil. Zij wordt achteneenhalf jaar door hem gevangen gehouden in een ondergrondse kerker. 3096 dagen om precies te zijn. Een verschrikkelijke periode waarin de politie met man en macht zoekt maar niets weet te vinden. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

3096 (2013) is op de 5de plaats in Duitsland binnen gekomen.

Kinocharts Deutschland | zelluloid.de

avatar van j_u_u_l
Ik ben zeer geïnteresseerd in deze film, nadat ik het boek gelezen heb. Kan iemand mij vertellen of dit nog iets van een release in NL krijgt? Bioscoop, of straight to dvd? Ik heb namelijk geeeeeen idee.

Niemand d film gezien?

Heb zojuist, zo vroeg in de ochtend, de bluray van 3096 bekeken.
Acteurs, voor mij onbekende namen, spelen de rollen geweldig.
Toch vind ik het verhaal stroef lopen.
Daarom geen 4, maar 3 sterren.
Dit is overigens mijn eerste recensie, er volgen er meer hoor:)

avatar van mjk87
Volgens imdb is de film in het Engels, en gezien de Duitstalige (niet eens Oostenrijks accent) trailer en Engelstalige trailer kan dat weleens zo zijn. Iemand een idee? Jij wellicht @handelsagenten?

mjk87 schreef:

Is gewoon in het Duits

Halfgeslaagde film.

De film is in het Engels wat zeer onnatuurlijk aandoet. De dader is overtuigend maar ik mis zijn motieven. Hij wilt graag de macht hebben omdat hij onderdrukt wordt door zijn moeder, zo ver was ik al. Maar ik was meer benieuwd hoe hij naar de situatie keek op het moment zelf, dat wordt onderbelicht.
Het is meer een waargebeurde woensdagavond film voor mij.

De film is in meerdere geluidssporen uitgebracht ik heb hier gewoon een Duitse audio spoor , verder een meer dan aardige film maar ik mis alleen de nasleep nadat Natascha Kampusch was ontsnapt.

avatar van SPT
SPT
De film viel me toch een beetje tegen. Het probleem van dit waargebeurde verhaal is dat ik - en waarschijnlijk de meeste kijkers - de feiten eigenlijk al wel zo'n beetje kende. Behalve al deze feiten nog eens een keertje herhalen voegde deze film voor mij eigenlijk niet zo veel meer toe. Het was simpelweg geen echt leuke of spannende film om naar te kijken, ik vond het eigenlijk maar een trieste bedoening met het uitgemergelde en verwaarloosde personage van Campbell-Hughes.

stinissen schreef:

De film is toch echt alleen in het Engels gemaakt - het is wel een Duitse film, maar met Engelstalige acteurs. Het Duitstalige geluidsspoor zal nagesynchroniseerd zijn...

Edit: Duitse film, bedoelde ik, dus juist niet Duitstalig.

SPT schreef:

De film is toch echt alleen in het Engels gemaakt - het is wel een Duitstalige film, maar met Engelstalige acteurs. Het Duitstalige geluidsspoor zal nagesynchroniseerd zijn...

Dat klopt

avatar van pampie
Een film die idd aandoet als een RTL 4 woensdag avond film (als die nog bestaan).
Verder niet heel erg bijzonder maar ook niet slecht zullen we maar zeggen.

avatar van mjk87
Onderhoudende film, maar meer niet. Tussen Campbell-Hughes en Lindhardt bestaat nog wel enige chemie, maar hun afzonderlijke rollen zijn niet heel erg diepgravend (al heeft zij nog wel een indrukwekkende fysieke prestatie geleverd door flink af te vallen). Het Engels stoorde mij vooral in het begin (en dan ook nog met zulk een Brits accent), vooral omdat het toen nog Natascha uit Oostenrijk was en er ook Duitstalige bladen lagen op tafel, maar verder in de film was het als eender ander meisje waardoor de taal geen hinder meer vormde. Audiovisueel zit er overigens niets interessants bij. Verder kijkt het redelijk weg allemaal, maar echt beklijvend -ondanks het onderwerp en de sobere respectvolle manier van aanpak- wordt het nooit. 2,5*.

avatar van perceived
Erg matig.

Redelijk onderhoudend en daar is meteen het beste mee gezegd. De synopsis doet vermoeden dat de nasleep van de ontvoering een belangrijke rol heeft in deze film. Niks is minder waar... Jammer is dat, daar was ik nou juist benieuwd naar.

Acteerwerk is oké. Minder is dat de film niet gewoon Duits is gesproken, maar dat er gekozen is voor Engels. Komt erg onnatuurlijk over. Ik had het idee naar een nagesynchroniseerde film te kijken, terwijl dit toch duidelijk niet het geval is. Vreemd.

111 minuten speelduur met deze uitwerking is veel te lang. De regisseur lijkt nogal geïnspireerd door de film Michael, maar hij lijkt ook het talent te missen om zelfs van een voorgekauwd gegeven een interessante film te maken. 4/10*

avatar van perreke
Heb net de film gezien
Gewoon verschrikkelijk drama

3sterren

avatar van schumacher
Matige film, wel erg wat er gebeurd is.

avatar van Re73
Als film vrij saai maar het verhaal blijft te bizar en ziek voor woorden waardoor ik toch bleef kijken.

avatar van snarfje5508
Dramatisch geacteerde film. Jammer want het waargebeurde verhaal leent zich uitstekend voor een goede rolprent. Maar dit niveau van spelen haalt het verhaal (bijna) onderuit. Bizar dat dit heeft kunnen gebeurenb, bizar hoe gek mensen feitelijk blijken te zijn. Doe mij maar een re-make met goede acteurs.

avatar van icy
icy
matig geacteerd maar idd vreselijk verhaal

avatar van RooieBloemkool
De synopsis doet vermoeden dat de film ook het verhaal na haar ontsnapping laat zien. Dit is echter niet het geval.

avatar van queenie
Dit is toch best een boeiende film. Je vraagt je af waarom ze niet eerder heeft geprobeerd om te ontsnappen. Hoe kan het dat iemand zo lang opgesloten kan worden....3*

avatar van Left4Dead
Na het lezen van haar boek, vorige winterperiode, was ik diep onder de indruk van wat de vrouw/het meisje heeft doorgemaakt. Nu deze film maar eens bekeken om te zien of het trouw is aan het boek. Al met al is het vreselijk dat we zieke mensen hebben rondlopen die zulke acties een ander toedoen. Gelukkig heeft deze man zelfmoord gepleegd helaas veel en veel te laat, had hij dat maar voor de zieke actie gedaan.

Goed hier de Engelse versie gezien en had toch liever gehad dat alles in het Duits was geweest, had het allemaal iets realistischer gemaakt. Het acteerwerk is zeker niet om de loftrompet te steken. Inhoudelijk is het allemaal erg statisch, waarschijnlijk komt dat door het matige acteerwerk en script.

Al met al hebben we een kijk gekregen op de periode van opsluiting van een jonge meid bij een psychopaat. Natascha is een intelligente meid die haar iets wat naïeve ontvoerder redelijk kon inpalmen hoe weinig dan ook maar. Het verhaal is even verwerpelijk als indrukwekkend en helaas gebeuren deze dingen nog steeds.

Dat Natascha er nog zo sterk is uitgekomen is gewoon een wonder. Helaas voor haar is er na haar bevrijding nog veel gebeurt en weinig was van goede aarde. Rond haar ontvoering is nog veel rumoer geweest en zijn er vele aanklachten heen en weer gedaan. Heel erg gek (voor mij) is dat ze later het huis waar ze opgesloten zat nog heeft gekocht en er vaak aanwezig is. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het Stockholm syndroom.

Redelijk maar de film komt voor mij niet verder dan 3**. Het is goed dat dit verhaal verteld is en mogen we hopen dat zulke zieke mensen snel verdwijnen uit de maatschappij.

avatar van AmazingPP
Matige film over het drama van Kampusch. Dat dit kan gebeuren is natuurlijk te gek voor woorden, maar het gebeurt. We hebben het gezien bij Fritzl, bij Marc Dutroux, dus kennelijk lopen er meer van dat soort gekken rond. Mijn oma zei altijd: Er lopen meer gekken buiten het gekkenhuis dan dat er daadwerkelijk inzitten. Een uitspraak die klopt als een zwerende vinger. Het probleem van deze film zijn de hoofdrolspelers; de ene haat je en vindt je direct slecht op het moment dat je hem ziet, de tweede kun je niet veel mee, ik voelde er niet veel medelijden mee. Dat ligt zeker aan de acteerprestaties, die zijn zeer matig, van beide spelers. Vreselijk dat dit heeft kunnen gebeuren, maar ze hadden er een betere film van kunnen maken. 2,5 *

Slechte film
Erg traag en wat het ergste is hij is in het Engels. Motieven blijven weg van de dader. Dat ze voor het eerst ga skiën en dat het dan ook nog eens redelijk gaat is ook een fout in de film. Had er veel meer van verwacht.

avatar van Phantasm
Het zal je maar gebeuren, film heeft wel indruk op me gemaakt, de film is niet echt goed en ook niet echt slecht, inderdaad een beetje jammer van de Engelse taal.

avatar van Moviestar1979
Zonder genade wordt de keiharde realiteit van Natascha Kampusch's ontvoering in beeld gebracht.
De film zal lang niet voor iedereen zijn weggelegd, want hij is behoorlijk heftig.

Zelf ben ik niet zo van de literatuur, en heb me zonder hoge verwachtingen aan de verfilming gewaagd.
Het nadeel is inderdaad dat de film in het Engels werd uitgebracht.
Desondanks zijn het zeker geen saaie 111 minuten.

3,0 *

avatar van DjFrankie
Prima weergegeven verhaal. Alleen wat was de hoofdrol speelster dun, gewoon eng.

Redelijke film over een 10-jarig meisje die meer dan 8 jaar lang wordt ontvoerd door een man. Het bijzondere, waargebeurde verhaal over Natascha Kampusch. De film is meer een verslag van die 8 jaar waarbij de personages helaas nogal oppervlakkig blijven. Dit ondanks het goede acteerwerk van de twee hoofdrolspelers.

@handelsagenten schreef:
Heb zojuist, zo vroeg in de ochtend, de bluray van 3096 bekeken.
Acteurs, voor mij onbekende namen, spelen de rollen geweldig.
Toch vind ik het verhaal stroef lopen.
Daarom geen 4, maar 3 sterren.
Dit is overigens mijn eerste recensie, er volgen er meer hoor:)

We zijn nu bijna 3 jaar na uw bericht hier.
Ik vraag me af waar U de Blu-ray heeft kunnen kopen ?
Want drie jaar na uw recensie is hij (in België) nog steeds niet te vinden.
Ook bij bol.com, nochtans een Nederlandse firma, is er geen spoor van deze film te vinden.
Kan U me eens vertellen waar U hem heeft gehaald ??
Alvast bedankt.

avatar van perceived
Tarkus schreef:

We zijn nu bijna 3 jaar na uw bericht hier.
Ik vraag me af waar U de Blu-ray heeft kunnen kopen ?
Want drie jaar na uw recensie is hij (in België) nog steeds niet te vinden.
Kan U me eens vertellen waar U hem heeft gehaald ??
Alvast bedankt.
3096 Tage - Die wahre Geschichte der Natascha Kampusch Blu-ray: Amazon.de: Antonia Campbell-Hughes, Thure Lindhardt, Amelia Pidgeon, Trine Dyrholm, Vlasto Peyitch, Angelina Noa, Sherry Hormann: DVD & Blu-ray