Don Jon (2013)

Alternatieve titel: Don Jon's Addiction

Komedie / Drama

geregisseerd door Joseph Gordon-Levitt
met Joseph Gordon-Levitt, Scarlett Johansson en Julianne Moore

Don Jon (Joseph Gordon-Levitt) is verslaafd aan porno en een echte player. Hij heeft nooit problemen gehad om een mooie vrouw te scoren, totdat hij Barbra (Scarlett Johansson) ontmoet. Barbra is een idealistische vrouw, die op zoek is naar de ware. Jons passie voor Barbra dwingt hem om een oogje dicht te knijpen ten opzichte van hun verschillen. Dat is totdat hij Esther (Julianne Moore) ontmoet, een vrouw die hem beter begrijpt dan hij zelf.

avatar van Shadowed
Redelijk.

Een vlotte en vermakelijke Amerikaanse komedie, meer is dit eigenlijk ook niet. Alleen gekeken vanwege de mooie aanwezigheid van Johansson. Levitt weet het allemaal vlot te houden en weet wat de kijker wilt zien, maar alleen in het eerste deel dan.

Uiteindelijk is dit dan ook weer de normale komedie met een lesje aan het einde, meer niet. Daar zorgt Moore dus voor, en het moment dat ze een grotere rol gaat krijgen stort de film dus ook weer een beetje in naar en soort standaard film.

Eerste deel was vlot en de aanwezigheid van Johansson is leuk. Levitt heeft ook zin in zijn eigen film, Moore was een tegenvaller. Nergens heel grappig of hilarisch, hooguit een glimlach momentje. Dan is het gewoon de vlotheid die de film nog wat overeind houdt.

avatar van pvl63
Intrigerende film met een duidelijke boodschap. Ik moest de rol van Julianne Moore even plaatsen maar snap haar betekenis voor de film. Zij laat Jon eindelijk zien dat echte sex altijd mooier is dan fake sex. De relatie met Scarlett Johansson is te gespannen, teveel gericht op wie van de twee bepaalt in de relatie.

Tony Danza zorgt vooral voor de vrolijke noot als niet begrijpende vader.

avatar van ILDIB
weinig boeiend en ook in beeld weinig vermaak. aardig maar redelijk slaapverwekkend.

avatar van Kronos
De relatie met Esther leert Don niet alleen dat echte seks leuker is maar hij ontdekt daarna ook nog wat liefde is en zet op die manier een stap naar volwassenheid. Zijn vader zei over Barbra dat zij het soort vrouw was dat een volwassen man zou maken van Don Jon. Het traditionele gezinnetje stichten en nooit poetsen als man, zoiets. Maar die relatie werd inderdaad eenzijdig bepaald door het personage van Scarlett. Iets wat de zus opmerkt. Zowat het enige dat ze in de hele film zegt. De analogie van porno met gewone film is vanuit dit perspectief raak. Beide zijn niet meer dan fantasie. Geen heel diepzinnige film maar toch rijker dan men zou denken, met een actuele benadering.