Ya Tozhe Khochu (2012)

Alternatieve titel: Me Too

Rusland

geregisseerd door Aleksey Balabanov
met Oleg Garkusha, Yuri Matveyev en Aleksandr Mosin

Vier passagiers, Bandit, zijn vriend Matvei, Matvei's oude vader Musicus en zijn mooie vriendin, spoeden zich in een enorme zwarte jeep langs een lege weg op zoek naar de 'Bell Tower of Happiness'. Volgens oude legendes zit deze ergens verstopt verstopt tussen St. Petersburg en de stad Uglic, niet ver van een oude, verlaten kerncentrale. De 'Bell Tower' kan mensen laten verdwijnen. Maar zij aanvaardt echter niet iedereen. Elk van de vier passagiers gelooft dat hij of zij zal worden gekozen.

avatar van Chuck Taylor
Zin in!! En wat een poster man.

avatar van Naomi Watts
Opkijken tegen Tarkovsky kan maar man..

Misschien proberen op het IFFR als ik nog een gaatje kan vinden.

avatar van Querelle
De zogenaamd meest persoonlijke film van Babalanov is nog steeds een ordinaire cynische grap.
Maar deze man is boven alles een tegendraadse entertainer.
Stalker op zijn smalst.

avatar van Montorsi
Tweede film van Balabanov die ik zag (de laatste twee die hij gemaakt had ook meteen), maar ik trek de regisseur denk ik gewoon niet.

Wederom tergend irritante muziek, stugge, weinig boeiende verhaaltjes, en zeer matige acteurs. Leuk om met amateurs te werken, maar dan moet je er wel je screenplay op aanpassen, dit was echt te veel van het goeie.

Verder het verhaaltje, dat halverwege toch een vrij aardige wending kende. Het schreeuwt allemaal erg hard 'STALKER' en de locaties (vooral op het einde) zijn erg fraai maar visueel wordt er vrij weinig mee gedaan.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Balabanov doet Stalker. Al vertelde hij dat hij het einde van die film nooit gehaald had, omdat hij Stalker "very boring" vond. Stalker wordt dan ook teruggebracht tot Balabanov-proporties.

Drie hoofdpersonages, een muzikant, een crimineel en een alcoholist (volgens Balabanov zijn ze dat alledrie in het echt ook en zijn het zijn vrienden) maken een trip naar een Stalker-achtige omgeving om het geluk te vinden. De hoofdpersonages zuipen zich te pletter en zijn gewelddadig, homofoob en vrouwonvriendelijk. Balabanovs zoon komt nog voorbij als een soort van profeet. De grote Russische filmklassieker ontdaan van zijn filosofie. Met bruten die ook gewoon gelukkig willen zijn. Je moet maar durven.

Vond dit wat minder dan het heel erg goede Cargo 2000 en het vrolijke, sterke verhaal A Stoker. Niet de onderhuidse spanning dan de eerste en minder een tof en grappig sterk verhaal dan die tweede. Maar eigenzinnig is Balabanov zeker en ook zijn volgende film heeft mijn interesse weer.

avatar van Verhoeven
Zou Balabanov nu met zijn vrienden (c.q. personages) in de Hemel zijn? Het maakt van Me Too opeens een hele interessante zwanenzang.

Dan toch eerder het vagevuur?

avatar van Verhoeven
Ging hier vanuit:

Ergens tussen Sint-Petersburg en het stadje Oeglitsj staat een verlaten klokkentoren. Wie die klokkentoren binnengaat, komt in één keer in de hemel - als hij of zij tenminste wordt uitverkoren. Hoe het werkt, weet niemand. Maar zeker is dat het geluk daar ligt te wachten. Dat is in ieder geval wat een man, de bandiet genaamd, vertelt aan zijn kennis, de muzikant.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
starbright boy schreef:
ook zijn volgende film heeft mijn interesse weer.