Skytten (2013)

Denemarken
Thriller

geregisseerd door Annette K. Olesen
met Trine Dyrholm, Kim Bodnia en Nikolaj Lie Kaas

Denemarken is in rep en roer wanneer bekend wordt dat de regering een cruciale verkiezingsbelofte heeft gebroken: namelijk om niet naar olie te boren in het mooie maar kwetsbare Arctische gebied. De mogelijke gevolgen zijn niet te overzien en journaliste Mia gaat het gevecht aan door middel van een debat met de verantwoordelijken. Maar Rasmus, een geofysicus die net terugkeert uit het Arctische gebied, voelt de noodzaak om over te gaan tot extreme maatregelen. Uitgerust met een geweer gijzelt hij niet alleen de regering, maar heel Kopenhagen. Hij eist dat het boren wordt stopgezet of hij zal dood en verderf zaaien.

avatar van Decec
Ha bekende acteur Kim Bodnia komt uit serie Bron/Broen, speelt goed..

avatar van blurp194
Liefde, dood en oliemiljoenen.

Spannend ingewikkeld verhaal, mooi gefilmd en erg goed gespeeld door Trine Dyrholm en Kim Bodnia. Helemaal geloofwaardig is het misschien niet allemaal, maar in de vaart van het verhaal doet dat weinig kwaad. Over Nikolaj Lie Kaas maakte ik me wat zorgen - hij lijkt wat vaak een typetje te spelen en overheerst daar nogal gauw in, maar hij heeft maar een klein rolletje en valt dus nauwelijks op. Trine Dyrholm is in tegenstelling daarmee volstrekt geloofwaardig als de door de wol geverfde journaliste.

Vakwerk.

Beetje vlakke ecologische thriller maar wel een met een geweldige cast vooral Trine Dyrholm als Mia Moesgaard is weer eens geniaal net als boven genoemde Kim Bodnia en Nikolaj Lie Kaas .

Heb betere Deense films gezien laatste tijd zoals Jagten. Deze komt daar helaas niet bij in de buurt.

avatar van DjFrankie
Prima politiek drama, met Kim Bodnia van The Bridge.

ik dacht mooi weer een goede thriller uit Denemarken maaar helaas wat een saai en slechte film, verhaal erg slecht uitgewerkt erg jammer 2,5 sterren voor de moeite

Redelijk drama/thriller van Deense hand. Had in mijn ogen meer in gezeten gezien het onderwerp. Verwacht geen hoogstandje zoals we gewend zijn uit Scandinavië maar wel een 2.5 voor mij. Acteerprestaties zijn uitstekend maar script is dat niet.

avatar van Toontje G
Mooie film, wordt steeds spannender naar het einde toe. Goed verhaal. Ook zonder actie kun je een prima film maken. Zie hier het bewijs. Vond hem echt niet saai.

avatar van Chelsea94
Hele toffe film met een actueel onderwerp, de leugens van de politiek.

avatar van Toontje35
Dun verhaaltje en een beetje ongeloofwaardig

Viel tegen

avatar van Norman Mailer
Een wat gereserveerde thriller/drama. Met Kim Bodnia (Bron/Broen) en Nikolaj Lie Kaas (Forbrydelsen) ligt een vergelijk met de klasse en spanning in die series wellicht wat voor de hand. En dat valt behoorlijk tegen.

De rol van Kaas is bescheiden, Bodnia is prima als de weinig opgewekte Rasmus. Maar in Skytten heeft hij iets passiefs. Zijn motief is welliswaar duidelijk, zijn beweegreden(en) – de keuzes die hij maakt – niet. Bodnia moet voor de spanning zorgen en dat beklijft maar matig.

avatar van Jason28
Ik ken Kim Bodnia eerder van Pusher 1 en bleeder, wel een goeie acteur!

avatar van Cleanshot
Op zich ok, maar met een niet bevredigend einde.Beetje B-ig.

avatar van Norman Mailer
Jason28 schreef:
Ik ken Kim Bodnia eerder van Pusher 1 en bleeder, wel een goeie acteur!

Zou je 'm in Broen moeten zien, fantastisch.

avatar van Jason28
Norman Mailer schreef:

Zou je 'm in Broen moeten zien, fantastisch.

Bedankt voor de tip maar ik kijk geen series, omdat ik bij voorbaat al weet dat ik dit nooit af kijk, ik heb het vaak genoeg geprobeerd maar series zijn gewoon niks voor mij.

avatar van Pazmaster
Matige politieke thriller met een zwak verhaal en een slap einde. Acteerwerk is oké. 2,5 ster

Aardige film maar ik had meer spanning verwacht. Het kabbelt wat door, weet niet echt te grijpen. Toch wel de moeite waard om te zien

avatar van Rodger
Redelijke thriller, had meer in gezeten,... Ik vond er veel saaie moment in zitten,..
2.0

avatar van Re73
Saaie langdradige film.

ipman-99
"One Bullet Can Change The World." ... " !!!

Deense Thriller !!! 'Skytten' aka 'The Shooter' is een Deense Thriller
die hier en daar gelijkenissen vertoont met de serie 'Borgen' !
De politieke boodschap is mooi verwerkt in het verhaal, het verhaal
is mooi opbouwend te noemen met hier en daar een uitspatting in deze Thriller.
Het acteerwerk mag zeker en vast als goed worden beschouwd.
Door het opbouwde verhaal neemt de spanning geleidelijk aan toe, maar dat
mag als algemene filmliefhebber/verzamelaar geen punt van kritiek vormen !

Matige film waarin een journaliste contact krijgt met een milieuactivist die tegen het boren naar olie is. Eigenlijk alles aan deze politiek getinte thriller is doorsnee, en de film weet dan ook nergens in uit te blinken. De personages komen ook nogal ongeloofwaardig over (dit in tegenstelling tot het acteerwerk). Vervelend wordt het echter niet.

Matige film, weinig spanning, heb betere scandinavische films gezien van dit genre.

neo (crew)
Remake van Skytten (1977).

lezertje
Redelijke politieke thriller, die aan het einde ten onder gaat aan het kleffe Hollywood slot. Kim Bodnia speelt routineus een kloon zijn personage uit de serie ‘Broen’. Lichtpuntje was Nicolaj Lie Kaas ion een veel te kleine rol als minister van BuZa,

avatar van Kuwiel
Redelijk (ietwat politieke) thriller.
Weinig spanning.

avatar van Left4Dead
Nou de prent kijkt gemakkelijk weg en dat is dan ook wel, naast het prima acteerwerk, zijn grootste pluspunt. Het camerawerk en de muziek doen prima mee en dit alles tikt de film naar een 3** hier voor mij, een 6,5 op 10.

Het wil je laten nadenken over milieubeleid en activisme, tot hoever is men van plan om te gaan. Niks nieuws onder de zon wat dat betreft en het is zeker al eens beter uitgevoerd. Alles voor de toekomst van de aarde, wellicht dat het sub-verhaaltje van de adoptie daarop leunt. Anders zou ik me niet kunnen voorstellen waarom dat nu zo nodig als een lijn door het verhaal moest lopen.

Slecht is het niet te noemen en het kijkt redelijk weg, maar "erg boeiend" kan ik hier niet vermelden als eigenschap. Men heeft geprobeerd een beladen onderwerp van twee kanten te belichten, maar is er niet in geslaagd om dit goed uit één te zetten.

Te doen maar niet heel erg bijzonder.