Takhté Siah (2000)

Alternatieve titels: Blackboards | Black Boards | تخته سياه

Iran / Italië / Japan

geregisseerd door Samira Makhmalbaf
met Said Mohamadi, Behnaz Jafari en Bahman Ghobadi

Reeboir en Said, twee rondreizende leraren op zoek naar leerlingen, trekken met hun schoolbord op de rug door het ruige berglandschap op de grens van Iran en Irak. Het schoolbord doet meermaals dienst ter bescherming van hun vege lijf tegen de natuurelementen en het oorlogsgeweld. Onderweg komen ze uiteenlopende mensen tegen.

Vond hem niet al te boeiend. Oninteressant verhaal (wie weet wel voor mensen die er meer over weten of mensen die er opgegroeid zijn, maar mij deed het weinig), oninteressante karakters, tja het was eigenlijk een oninteressante films. 2*

Mooie ingetogen film met werkelijk prachtige beelden een dikke zeven dus 3.5*

avatar van aslan
op sommige plaatsen in de wereld hebben de mensen het te druk... amerikaanse (of andere)kogels ontwijken en in leven blijven is natuurlijk belangrijker dan onderwijs...

avatar van YuLaw16
Intrigerende film, vooral omdat het geen proffesionele acteurs waren. Verder is die regisseuse heel cool. 4/5

neo (crew)
Abbas Kiarostami regisseerde ook weleens een film over de communicatie tussen 'de geleerde' en de normale mens meen ik. Echter de leraar kan er niet niet veel vaart achter zetten (ook het tempo van de film ligt laag) blijkt wel door de constant vluchtende groep mensen die er niet voor open zijn. Dat de leraar zich blijft herhalen in de hoop mensen te vinden die willen leren is begrijpelijk. Ergerde mij echter wel enorm aan de boel andere karakters die hier ook wel wat van kunnen. Vrij mooie film toch. 3.5 sterren

avatar van Darbie
Deze film werkt als een tijdmachine .......hup ......en je zit 80 minuten in de Middeleeuwen.