Girlfriend Boyfriend (2012)

Taiwan
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Ya-che Yang
met Bryan Shu-Hao Chang, Hsiao-chuan Chang en Gwei Lun-Mei

We schrijven de jaren tachtig. Wanneer drie opstandige studenten uit hun woonplaats weggaan om hun langgekoesterde dromen in de grote stad ten uitvoer te brengen, krijgen hun onderlinge relaties te maken met de problemen van het "echte leven". Op de achtergrond speelt de sociaal-politieke beweging die het land wil hervormen.

Een enigszins sentimentele romantische komedie over een complexe driehoeksverhouding, die vooral interessant is omdat het verhaal zich in een land afspeelt dat begin jaren tachtig onder militair gezag stond en waar bijvoorbeeld homoseksualiteit volstrekt uit de boze was. In de kern is het een terughoudende film over persoonlijke en politieke vrijheid. De hoofdpersonen komen realistisch over. De regisseur probeert duidelijk te maken dat vrijheid niet automatisch betekent dat je gemakkelijker kunt communiceren of omgaan met liefdesproblematiek. Helaas is de film af en toe wat gehaast en vertoont bovendien wat losse einden.

De turbulente politieke en sociale ontwikkelingen in Taiwan in de jaren 80 en 90 worden weerspiegeld in de onderlinge relaties tussen drie bevriende studenten. Hun vriendschap wordt met enige regelmaat op de proef gesteld.
Een mooie film met opvallende vertolkingen van Lun-mei Gwei (Mei Hao De Yi Wai, 2017) en Hsiao-chuan Chang. Maar ik kreeg na afloop wel het gevoel dat de film niet echt af was.