Le Drame de Shanghaï (1938)

Alternatieve titel: The Shanghai Drama

Frankrijk

geregisseerd door Georg Wilhelm Pabst
met Raymond Rouleau, Louis Jouvet en Christl Mardayn

De Russische emigrante Blonski zingt in een nachtclub in Shanghai onder de artiestennaam Kay Murphy. Het enige waarover ze droomt is een rustig leven met haar dochter Vera Blonski. Maar dit blijkt slechts een utopie omdat ze door haar vroegere minnaar Ivan gedwongen is om te werken voor de geheime criminele organisatie ‘De Zwarte Draak’. Vera, die op een kostschool in Hongkong studeert, weet niets over het verleden van haar moeder.

Deze Pabst kon niet echt overtuigen. De polieke strubbelingen die zich in China afspeelden en meer dan een achtergrond in deze film uitmaken worden onvoldoende toegelicht en eigenlijk zeer kleinschalig, op het randje van het belachelijke, voorgesteld.
De romantiek in de film overtuigt ook al niet en eigenlijk valt het meest te genieten van Luis Jouvet, die weer, naast zijn uitzonderlijke taalvaardigheid, zich ook weer een meester toont in zijn cynische uitstraling.