App (2013)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Bobby Boermans
met Hannah Hoekstra, Robert de Hoog en Isis Cabolet

Anna Rijnders (Hannah Hoekstra) sluit zich helemaal op in de wereld van apps en sociale media. Na een feest waar ze te diep in het glaasje heeft gekeken, ziet ze dat een onbekende een app op haar telefoon heeft gezet, die alle informatie lijkt te hebben over haar situatie en die van haar vrienden. Als haar vrienden een voor een omkomen, snapt ze dat de app meer is dan een simpel handigheidje.

avatar van LaNadine
Prima film voor Nederlandse standaarden (ben normaal gesproken helemaal niet van de Nederlandse films). Het verhaal is origineel en er zitten best spannende momenten in. Enige minpunt is de ongeloofwaardigheid, maar ik kon me daar eigenlijk niet zo aan storen.

avatar van LOTR-lover
Wat is dat toch met Nederlands acteerwerk? Wat een drama altijd. Vind het een hoge irritatie-factor hebben en het is normaliter dé reden om geen Nederlandse films te kijken. Voor App wilde ik een uitzondering maken omdat ik het plot wel interessant vond. En als hier een Hollywoodproductie aan had gezeten dan was het ook wel een voldoende geworden. Maar het acteerwerk... dat zorgt voor meer storing dan die hele app.

En de hoofdrolspeelster leek op Emma Watson. Het was of ik de hele tijd naar Hermione Granger zat te kijken

5/10 (IMDB)

LOTR-lover schreef:

Nederlands acteerwerk is vaak prima, het is alleen omdat het je eigen taal is dat je het ongeloofwaardiger vindt klinken. Heb ooit eens een comment op IMDB gelezen van een Zweed die hetzelfde zei over Zweeds acteerwerk in het prachtig gespeelde Millennium.

avatar van LOTR-lover
BlueJudaskiss schreef:

Misschien is dat het inderdaad ook wel. Vooral omdat ik zelden tot nooit Nederlandse producties kijk. Gedoemd tot het veroordelen van Nederlandse films door de overmacht aan Amerikaanse, Aziatische en Europese producties.

LOTR-lover schreef:

Correct! Maar ook hier heb je tegenover elke Familie een film als De Zeemeerman.

avatar van sinterklaas
De allereerste film in de wereld (uit kikkerlandje Nederland) met een 2nd screen, die je via je Iphone kan bekijken. De zoveelste geiligheid van Nederlanders op Apps en I-phone's.

Ik heb hem gewoon op dvd bekeken, en zonder mijn Phone, want die was aan de lader, en toch moet ik zeggen dat App helemaal zo slecht nog niet is. Het is een typische Hollandse film, maar het onderwerp is toch eigenlijk wel dood eng, want dit zou jou in principe ook nog wel eens kunnen overkomen, als Big Brother intresse in je hebt gekregen en daarnaast, de Apps die je installeert kunnen je gewoon 24 uur per dag volgen, afluisteren (zelfs als je je telefoon uit hebt staan) en je bewegingen opnemen. Daarom installeer ik nooit Apps op mijn mobiel.

De studente Anna is dit keer de klos. De studente psychologie gaat in op een uitnodiging van een studentenfeestje (dat ook lekker gelikt word neergezet alsof ik The Hangover, Spring Breakers of een andere feestfilm of iets in die geest zit te kijken) en ja... zoals het gaat weet je de laatste kwart van het feestje niet meer als je wakker wordt, en ook niet hoe er zomaar ineens een erg vreemde App op je telefoon staat.

Wat begint als een relatief onschuldige maar intimiderende App, dat eerst wat stomme vragen stelt en een handig dingetje lijkt te zijn voor behulp van Anna's studie, blijkt toch wel een vicieuze cirkel te zijn die het op Anna heeft gemund en letterlijk Anna meedogenloos aan het lijntje houd, en ook vriendschappen enorm op het spel zet. Bepaalde moment opnames van voornamelijk leraren die met leerlingen van bil gaan tijdens dat feest en ongemerkt worden gefilmd, als een olievlek verspreid, tentoonstelt, en zelfs nog voor doden zorgt en zelfs een hele winkel laat exploderen. Ja, Big Brother is sterker dan de mensheid...

Het onderwerp is behoorlijk interressant en het acteerwerk is ook helemaal niet zo heel slecht. Hannah Hoekstra heeft zo haar goede momenten, maar dat moment dat ze als een Lara Croft (met de 2 Phone's in haar achterzak steken alsof het pistolen zijn) door het ziekenhuis naar haar verlamde broertje loopt, de zuster een stoot voor haar knar geeft... e.d. vond ik weer een behoorlijke foute en knullige scene. Robert de Hoog stal de show alweer als de mysterieuze ex van Anna, en ook Isis Cabolet als Anna's vriendin was een taai tantetje.

Enkele inspiraties van Dick Maas ook: Die lift-scene, en dat dakscene op het einde deed me een beetje aan Do Not Disturb denken.

Het einde was erg voorspelbaar, maar toch wel treffend.

Gewoonweg best een geslaagd filmpje dat door het onderwerp wel sterk wil blijven.

avatar van John Barry

5/10 (IMDB)

Ja nu je het zegt. Hannah Hoekstra en Emma Watson lijken wel op elkaar qua uiterlijk. Als je de poster ook ziet die hier bij deze film staat lijkt het net of je wordt aangestaard door een boze Hermione Granger.
Het acteer werk is inderdaad niet al te best in deze film. Al vond ik dat Hannah Hoekstra het nog wel aardig deed.

Ik vond de hierboven beschreven scene door sinterklaas dat Anna die zuster sloeg eigenlijk wel leuk. Hoekstra zet een lekker pittig personage neer. En haar boosheid is ook wel te begrijpen. Mischien gaat haar broetje er wel aan door die APP.

avatar van sinterklaas
Het kon wel even wat realistischer ipv knullig.

avatar van bjerik76
Leuke film, ook vanwege de app misschien wat het toch wel bijzonder maakt.
van mij hadden er meer app berichten mogen komen/verschijnen.

Wat wel raar was, dat je ook berichten kreeg per app, terwijl Iris/de app nog niet geinstaleerd was.
( ook al waren het gewoon krantenberichten en een dubbel beeld) het had het allemaal net iets geheimzinniger gemaakt.
Maar wel leuk dat het allemaal precies synchroon liep.

niet iedereen acteerde geweldig, maar het keek lekker weg.
het eind deed wel erg op de lift lijken, een software die zn eigen leven leid en het ook allemaal in een lift gebeurde.
Dat verhaal lijntje was wat minder.

avatar van erik1677
hmm, ik persoonlijk had gehoopt op iets meer spanning. het begon allemaal wel aardig, maar halverwege zakt het als een plumppudding in mekaar. Net zoals het acteerwerk, alleen de vrouwelijke hoofdrolspeler bleef eigenlijk als enigste goed spelen. Zij was voor mij de verassing van de film.

avatar van arno74
Op momenten was de spanning erg goed voelbaar, maar heel vaak was het ook allemaal te gewoon voor een film. Qua acteerwerk heb ik weinig aan te merken op de hoofdrolspeler(s), maar de acteerprestaties van de professor en (vooral) de dokter waren wel èrg slecht, ze kwamen heel karikaturaal en onnatuurlijk over. Dat kost het een halve ster, waarmee ik op 1,5* a 2* uitkom.

avatar van arno74
BlueJudaskiss schreef:

Het komt denk ik doordat je in je eigen taal je heel snel merkt als iets nep overkomt (onnatuurlijke of vreemde dialogen, overdreven manier van spreken, e.d.), het is veel moeilijker om dat te herkennen in een taal die je niet goed beheerst. Waarschijnlijk is het acteerwerk hier dus inderdaad niet best, maar heeft iemand die de taal niet spreekt dat niet zo snel door.

arno74 schreef:

Of het is gewoon een kwestie van kuddegedrag en daarom op alle slakken zout leggen.

avatar van Bertje106
Mijn god tenen krullend..
Hoewel verhaal wel leuk bedacht is, is de uitwerking en de acteer prestatie ronduit walgelijk.

Een van de slechtste Nederlandse films die ik ooit heb gezien, voor het succes hebben ze geprobeerd Dick Maas er ook bij de betrekken met de liftscene.

Ben ik de enige die zich behoorlijk stoort aan een telefoonscene, waarbij je duidelijk de homepage van de telefoon kunt zien als men aan het telefoneren is

avatar van Maxie Fields
Script, camerawerk, montage etc is in orde. Helaas wordt de film verpest door uiterst magere acteerprestaties van nederlanse bodem. Ik vraag me af waar ze op de toneelschool mee bezig zijn de laatse jaren.

Nee, dit was het niet.

Het second screen gebeuren maar even gelaten voor wat het was, al ben ik achteraf (uiteraard) wel benieuwd wat ik gemist heb. Uit een aantal berichten blijkt dat het niet al te veel zal geweest zijn. Toch lijkt het mij wel een leuk idee, als het écht als meerwaarde gebruikt wordt.

Het idee is verder niet eens zo slecht. Half België en Nederland loopt tegenwoordig met een smartphone in z'n zak dus qua plot zou het best kunnen aanslaan. Jammer genoeg doet het dat niet, om verscheidene redenen.

Sowieso zijn de acteurs erg brak. Hoekstra zou de film moeten dragen en de kijker via haar angst de film insleuren, maar ze loopt erbij als een lompe koe. Ook de rest weet duidelijk geen raad met het uitgangspunt van de film, waardoor het allemaal zeer fake en gelaten aanvoelt. Die scenes tussen Hoekstra en Cabolet bijvoorbeeld, nadat het filmpje verstuurd is, zijn zo fake als wat.

Visueel stelt het ook echt helemaal niks voor. De app ziet er verder cheesy en goedkoop uit, plotpuntjes zijn flauw en voorspelbaar en het wordt hoe langer hoe ridiculer. Het einde is meer huilen en lachen dan bibberen en thrillen, maar tegen dan heeft de film al lang z'n krediet verspeeld.

Stevige misser. Beetje goedkoop scoren op wat een leuk concept had kunnen zijn, maar dan vergeten een goede film te maken. Zo werkt het niet natuurlijk.

avatar van kingland
Spannende film, maar zeer ongeloofwaardig !

avatar van tattoobob
Hannah Hoekstra.......ik vind haar wel iets hebben,ze kan best aardig acteren en ze heeft een fijne verschijning(iets meer kont was wel leuk geweest )
De film is aardig maar helaas iets te voorspelbaar op meerdere vlakken.
Wel origineel gevonden trouwens met die app....al heb ik hem zonder gekeken.
Soms deed de film mij aan "Final Destination"denken maar dat kan aan mij liggen.

Leuk geprobeerd maar te voorspelbaar.........Hoekstra vind ik wel een plus.

Waarom gooide ze dat ding niet in het kanaal dan?

avatar van panax
spannende film!!
goeie acteurs van nederlandse bodem !!
stoere meid op oude honda motor ,leuk gecast!!
ik vond het allemaal wel in orde, en heb genoten van deze film !!

Anna wordt gepest door een app, maar elk motief ontbreekt. Gewoon een kwaadaardige app, maar waarom dan speciaal Anna pesten? Als de maker uiteindelijk wordt ontmaskerd gaat het om kunstmatige intelligentie, maar waarom de maker kwaadaardig is, is onduidelijk, iets met de zelfmoord van zijn zwangere vriendin (verrassend in beeld gebracht)? Of zit de geest van de dode vriendin in de App? Maar waarom is die dan wraakzuchtig? Waarom tegen Anna? Het karakter van Anna reageert nogal koel op al het onheil, waarom wordt ze niet doodsbang van haar telefoon, een normaal mens zou na het eerste incident al niet meer durven telefoneren, maar Anna blijft het apparaat achteloos gebruiken. De app heeft niet alleen totale controle over de hele elektrische wereld, maar kan ook nauwkeurig de toekomst voorspellen. Tja... verhaal had toch wel veel beter gekund of geloofwaardiger, tegen deze ongeloofwaardigheid, gericht willekeurige pestzucht, extreme naiviteit van de hoofdpersoon en totale wereldcontrole valt nauwelijks op te acteren.

avatar van keimpeS
Redelijke nederlandse thriller met iets extra, de 1e keer had ik de film gezien zonder second screen. Nu wel met second screen gezien via mijn tablet, het voegde zekers iets leuks/extra's toe. Verder moet je gewoon concluderen dat de film, plot en het acteerwerk niet echt super waren.

avatar van Velazques
Bij mijn beste weten betekent het Engelse woord actor, toneelspeler en to act, toneelspelen. Het zijn dus toneelspelers. Ze hadden beter een vak kunnen leren (da's iets met je handen doen) of een beroep. (da's iets met je hoofd doen)

avatar van FILM!BOY!
Een hoogstandje is het niet, maar wel de moeite waard. Een zeer origineel idee en dat nog wel van Nederland. Ik heb de film nog niet met de app gezien, maar ik ben wel benieuwd hoe Nederland dat bij deze aller eerste second screen film ooit heeft aangepakt.

Mensen, zo slecht was het helemaal niet. Misschien het acteerwerk had op sommige punten beter gekund, zeker naar het einde toe maar goed, ik heb mij prima vermaakt! Wat verlang ik terug naar die oude Nokia 3310 waarmee je alleen kon bellen en smsen, zonder irritante apps...

avatar van Waxmask
Aardige opzet, met een afgeraffeld script. De climax had wel wat dieper gemogen om maar te zwijgen over die achterlijke algoritme verklaring.

avatar van IH88
App

App heeft een leuke gimmick, maar een boeiende film levert het niet op. De Nederlandse dialogen klinken weer ouderwets houterig en zelfs een klasseactrice als Hannah Hoekstra kan er weinig mee. Het is bewonderenswaardig dat ze toch nog wat van haar rol maakt. De film heeft een aantal ridicule plotontwikkelingen en De Hoog als soort van bad guy is eerder lachwekkend dan dreigend. Pluspunt is wel dat de film relatief kort is en veel vaart heeft. Maar App is vooral inspiratieloos.

avatar van Phantasm
Leuke, spannende film, leuk idee met een app.

avatar van Ralf81
Tegenvaller helaas, maar toch wel afgekeken om in ieder geval het einde niet mis te lopen....

Nick Doumen
Vond deze niet slecht,heb me wel geamuseerd.Je hebt indd wel een beetje dat Final dest. gevoel bij deze.Vond de acteurs wel ok,vond die Sophie wel minder maar heeft niks met het acteren te maken.