• 8.303.601 stemmen

Oorsprong: Spanje / Bulgarije / Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: Gabe Ibáñez

Met onder meer: Antonio Banderas, Birgitte Hjort Sørensen en Melanie Griffith

Plot Autómata

"Your time is coming to an end – Ours is now beginning"

2044. De wereld staat op de rand van een ecologische ineenstorting. De wetenschap staat op het punt om haar droom te realiseren met het creëren van kunstmatige intelligentie. Jacq Vaucan (Antonio Banderas), een veiligheidsagent van ROC Robotics Corporation, onderzoekt routinematig een zaak over het manipuleren van een robot. Zijn ontdekking blijkt ingrijpende gevolgen te hebben voor de toekomst van de mensheid.

imageimageimageimageimageimage

avatar van K. V.

K. V.

Deze eens bekeken en hier ook geen slechte film, maar waw vond ik hem ook niet. De film begon nochtans veelbelovend, maar het verhaal begon na een tijdje toch een beetje te slabakken.

De cast was ook niet slecht, maar nu ook niet memorabel.

Niet slecht voor een keertje, maar hoef deze niet meer terug te zien.

avatar van thoyouknow1980

thoyouknow1980

Onverwachte sci-fiction topper

Niet zoveel actie in deze film,maar ik vond hem spannend en boeiend tot het eind.

Enkele sterke punten zijn :

- realistische robots

- perfecte flow van het verhaal

- een soort van onderhuidse spanning

- spaarzame,maar geslaagde actiemomenten

- unieke sfeer

En vooral die sfeer in combinatie met het verhaal maken het een geslaagde film voor mij

avatar van frans123

frans123

Danks MMm-ers...ik ga hem zeker zien, sommige reacties hier maken mij nieuwsgierig....Alhoewel de waarderingen uitlopen van 1 ster tot 4 ster...

o...Spaans, dan ben ik zeker ge-interesseerd.

avatar van Angel9999

Angel9999

Ik ben geen sf fan maar inderdaad heeft deze film een constante onderhuidse spanning. De robots en Antonio doen het goed in deze film. Melanie vond ik wel erg veranderd maar ze komt er mee weg zoals anderen niet. Voor geen fan te zijn van het genre heb ik geen spijt om deze film te hebben gezien. Hij is apart en de eventuele gevoelens van de robots zuigde me wel in de film mee.

avatar van panax

panax

intrigerend

robots die zich zelf repareren en meer

prima hoofdrol van banderas

prachtige beelden van een verwoeste grijze wereld

toekomst ?

avatar van ILDIB

ILDIB

goede momenten met matige. wel lekkert sfeertje. helaas zijn de badguys wel heel erg slecht en over the top.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Vreemde score voor zo'n sterke film. In het uitgekauwde AI-subgenre is dit toch wel een opvallend goede. Hij is ook niet zo overdreven klinisch, waardoor het vrij realistisch overkomt. Erg goede soundtrack bovendien, wat de sfeer nog verder verhoogt.

Net iets te rommelig voor een acht, maar veel scheelt het niet.

avatar van kleez

kleez

Zwolle84 schreef:

Net iets te rommelig voor een acht, maar veel scheelt het niet.

Precies zelfde alhier! Geen slechte film! Heb m op Videoland gekeken, keek ‘lekker weg’!

avatar van eempag

eempag

Lekkere SF film.

Ik zat eigenlijk de hele film te wachten tot de robots de gemene mensen er eens flink van langs zouden geven.

Maar gebeurde dat ook?

Dat zou een spoiler zijn dus daar zeg ik niks over.

Banderas speelt hier een mooie rol als een wat loserig type.

Weer eens wat anders dan de onbetwiste held.

avatar van flaphead

flaphead

Een Engelstalige Spaans-Bulgaarse film... apart al! Een typische dystopische sf in bijpassende sfeer met prachtige beelden. Dat is ook precies waar het het van moet hebben. Een verhaal over de menshelpende robots (ook mooi gebracht in de openingssequence) die toch beetje af lijken te gaan wijken is niet vernieuwend, maar onderhoudend genoeg. Antonio Banderas speelt een Theo Maassen look-a-like. Prima fijne wegkijker die vooral visueel scoort, tot pakweg wat over de helft. Het verhaaltje wordt dan wel heel dun en we krijgen wat standaard b-crimi voorgeschoteld, inclusief maandagavond-rtl4-sentiment. En zo verdwijnt de film tenenkrommend een Hollywoodputje in. Zonde.

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van jordorientje

jordorientje

Niet goed en niet slecht. Gewoon normaal. Daarom een zesje.

avatar van gotti

gotti

Blijft uiteraard interessante materie, maar dit is vaker gedaan en vooral beter.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Ondanks dat het eerder zou zijn gedaan, een prima film in het genre SF. Trouwens, eigenlijk is alles al een keer eerder gedaan als je die redenatie volgt hoef je eigenlijk geen film of serie meer te zien en geen boek meer te lezen. Overal vind je overeenkomsten.

Hier worden de robots bijna gelijk aan mensen, ze vertonen menselijkheid en ze ontvoeren ook nog eens een mens. Dat had ik als onderwerp nog niet eerder gezien en het wordt hier ook prima uitgewerkt.

Een 7.

avatar van pamela200

pamela200

Best een vermakelijke film, muziek en geluid overeenkomstig Blade Runner. Wel sfeervol. Gegeven lijkt op AI en I Robot en meer van dit soort films, Effecten knap gemaakt. Van de sexrobot Cleo, met haar hard plastic koppie en kontje, kon ik geen opwinding krijgen. Er zijn bij Johan Vlemmix mooiere te koop anno 2020. De toekomst valt me dan tegen. Goede acteer prestatie van Banderas. 3,5 points. ☺

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Met lage verwachtingen aan begonnen en me wel kunnen vinden in door andere gebruikers genoemde negatieve en positieve dingen.

In eerst instantie een best te pruimen sfeer die vooral erg op die van Bladerunner en District 9 lijkt. Fraai is de neonoir sfeer gebracht en vormgegeven, zo ook de robots. De sfeer en omgeving in de woestijn is ook erg mooi, niet te vergeten de knappe soundtrack die aanvullend werkt.

Het is echter Banderas die niet helemaal op zijn plek lijkt en daarna vooral een gebrek aan verhaal en plotwendingen. Het is allemaal een beetje zoutloos en sleept zich tempomatig naar het einde. Echt aansprekende bad guys zijn er ook niet echt. Wel grappig dat ik opeens 'Captain Darling' herkende. McDermot ook niet geheel verkeert als schmierende bad cop.

Automata, aardig voor een keer, een paar hele aardige dingen maar als totaal schiet de film behoorlijk te kort.

avatar van anne J

anne J

Plus- en minpunten, daarom uiteindelijk toch een gemiddelde score. Ten eerste goede muziek, dat viel op. Verder is het verhaal over de robots boeiend, dat ze zichzelf voor zichzelf ontwikkelen, op hun eigen manier, en willen oversteken naar het radioactieve gebied zodat ze daar verder kunnen gaan en hun eigen leven kunnen opbouwen.
Anderzijds is het 'bad guy' verhaal erg matig, en ook een beetje ongegrond waardoor het niet lekker zit in de rest van de film. Maar omdat dat wel een groot deel beslaat haalde dat het niveau telkens weer naar beneden vond ik.

Aldus, plus en min, samen een gemiddelde 3*. Een sci-fi met goede momenten en goede ideeën, maar er zijn ook betere sci-fi (en ook slechtere).

avatar van des1

des1

Moeilijk om een SF film te maken (overigens tegenwoordig erg fashionable om daarin lekker dystopisch uit te pakken) zonder in cliché's te vervallen. Mensheid die zichzelf te gronde richt, artificiële intelligentie die mensen boven de pet gaat, robots als volgende evolutionaire fase, dat soort dingen. Zwakte zal ook te maken hebben dat je als kijker je moeilijk kunt indentificeren met Banderas; deel heeft te maken met de engelse taal. De man heeft doorgewoon te weinig expressie in het engels. Daarbij een mengeling van alles wat we al eens gezien hebben in films als Blade Runner, Oblivion... met een ordinaire shootout als vleugje Western. Teveel losse ideeën. Prachtige sets overigens.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

En toch vind ik Automata een hele mooie sciencefictionfilm. Elke keer weer als ik deze film kijk blijft ie mij boeien. Dat moet een film doen. Deze film had wel iets meer verdiend vind ik, maar ik ben ook een sciencefiction liefhebber. En dit zijn de SF films zoals ik ze graag zie.

avatar van Rodger

Rodger

Redelijk tot matig.

ook het einde had beter gemogen, dan was het voor mij een puntje extra geweest

2.0 **

avatar van Timk

Timk

K. V. schreef:

De cast was ook niet slecht, maar nu ook niet memorabel.

Niet slecht voor een keertje, maar hoef deze niet meer terug te zien.

Hier sluit ik me bij aan leuk om een keer gezien te hebben, en met voordeel van de twijfel toch een voldoende. 3*

avatar van mrklm

mrklm

In 2044 is 99,7% van de menselijke bevolking gestorven aan de gevolgen klimaatverandering en een serie zonnestormen. Om de in een woestijn veranderde planeet opnieuw leefbaar te maken voor de mensheid heeft ROC Corporation robots ontworpen die zich aan twee regels houden: ze mogen geen mensen pijn doen en ze mogen zichzelf of elkaar niet veranderen. ROC roept de hulp in van verzekeringsagent Jacq Vaucan [Antonio Banderas] nadat politieagent Sean Wallace [Dylan McDermott] beweert dat hij een robot moest vernietigen omdat die het tweede protocol had geschonden. De setting is weinig origineel en het verhaal komt wat langzaam op gang, maar Ibáñez (die het scenario schreef met Igor Legarreta en Javier Sánchez Donate) werpt een aantal interessante vragen op. Melanie Griffith speelt een zogenaamde ‘klokkenmaker’ die robots programmeert en voorziet daarnaast robot Cleo van een stem. En het zijn de overtuigend functionerende robots die de film stelen, vooral in de intrigerende finale. Javier Bardem is te horen als de blauwe robot.