Autómata (2014)

Spanje / Bulgarije / Verenigde Staten / Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Gabe Ibáñez
met Antonio Banderas, Birgitte Hjort Sørensen en Melanie Griffith

2044. De wereld staat op de rand van een ecologische ineenstorting. De wetenschap staat op het punt om haar droom te realiseren met het creëren van kunstmatige intelligentie. Jacq Vaucan (Antonio Banderas), een veiligheidsagent van ROC Robotics Corporation, onderzoekt routinematig een zaak over het manipuleren van een robot. Zijn ontdekking blijkt ingrijpende gevolgen te hebben voor de toekomst van de mensheid.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en hier ook geen slechte film, maar waw vond ik hem ook niet. De film begon nochtans veelbelovend, maar het verhaal begon na een tijdje toch een beetje te slabakken.
De cast was ook niet slecht, maar nu ook niet memorabel.
Niet slecht voor een keertje, maar hoef deze niet meer terug te zien.

avatar van thoyouknow1980
Onverwachte sci-fiction topper
Niet zoveel actie in deze film,maar ik vond hem spannend en boeiend tot het eind.
Enkele sterke punten zijn :
- realistische robots
- perfecte flow van het verhaal
- een soort van onderhuidse spanning
- spaarzame,maar geslaagde actiemomenten
- unieke sfeer
En vooral die sfeer in combinatie met het verhaal maken het een geslaagde film voor mij

Danks MMm-ers...ik ga hem zeker zien, sommige reacties hier maken mij nieuwsgierig....Alhoewel de waarderingen uitlopen van 1 ster tot 4 ster...
o...Spaans, dan ben ik zeker ge-interesseerd.

avatar van Angel9999
Ik ben geen sf fan maar inderdaad heeft deze film een constante onderhuidse spanning. De robots en Antonio doen het goed in deze film. Melanie vond ik wel erg veranderd maar ze komt er mee weg zoals anderen niet. Voor geen fan te zijn van het genre heb ik geen spijt om deze film te hebben gezien. Hij is apart en de eventuele gevoelens van de robots zuigde me wel in de film mee.

avatar van panax
intrigerend
robots die zich zelf repareren en meer
prima hoofdrol van banderas
prachtige beelden van een verwoeste grijze wereld

toekomst ?

avatar van ILDIB
goede momenten met matige. wel lekkert sfeertje. helaas zijn de badguys wel heel erg slecht en over the top.

Zwolle84
Vreemde score voor zo'n sterke film. In het uitgekauwde AI-subgenre is dit toch wel een opvallend goede. Hij is ook niet zo overdreven klinisch, waardoor het vrij realistisch overkomt. Erg goede soundtrack bovendien, wat de sfeer nog verder verhoogt.

Net iets te rommelig voor een acht, maar veel scheelt het niet.

avatar van kleez
Zwolle84 schreef:

Net iets te rommelig voor een acht, maar veel scheelt het niet.

Precies zelfde alhier! Geen slechte film! Heb m op Videoland gekeken, keek ‘lekker weg’!

Lekkere SF film.
Ik zat eigenlijk de hele film te wachten tot de robots de gemene mensen er eens flink van langs zouden geven.
Maar gebeurde dat ook?
Dat zou een spoiler zijn dus daar zeg ik niks over.
Banderas speelt hier een mooie rol als een wat loserig type.
Weer eens wat anders dan de onbetwiste held.

avatar van flaphead
Een Engelstalige Spaans-Bulgaarse film... apart al! Een typische dystopische sf in bijpassende sfeer met prachtige beelden. Dat is ook precies waar het het van moet hebben. Een verhaal over de menshelpende robots (ook mooi gebracht in de openingssequence) die toch beetje af lijken te gaan wijken is niet vernieuwend, maar onderhoudend genoeg. Antonio Banderas speelt een Theo Maassen look-a-like. Prima fijne wegkijker die vooral visueel scoort, tot pakweg wat over de helft. Het verhaaltje wordt dan wel heel dun en we krijgen wat standaard b-crimi voorgeschoteld, inclusief maandagavond-rtl4-sentiment. En zo verdwijnt de film tenenkrommend een Hollywoodputje in. Zonde.