The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013)
Genre: Avontuur / Fantasy
Speelduur: 161 minuten / 186 minuten (extended edition)
Alternatieve titels: The Hobbit Part 2 / De Hobbit: De Woestenij van Smaug
Oorsprong:
Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Ian McKellen, Martin Freeman en Richard Armitage
IMDb beoordeling:
7,8 (748.144)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 11 december 2013
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Hobbit: The Desolation of Smaug
"Beyond darkness... beyond desolation... lies the greatest danger of all."
Na een succesvolle doortocht over en onder de Mistige Bergen, moeten Thorin en zijn gezelschap beroep doen op een machtige vreemdeling vooraleer ze de gevaren van Demsterwold kunnen trotseren - zonder hun tovenaar. Als ze Meerstad bereiken zal de hobbit Bilbo Balings zijn afspraak met de Dwergen moeten nakomen. Het gezelschap moet de reis naar de Eenzame Berg voltooien en Balings moet de Geheime Deur zoeken die hem toegang verleent tot de schat van de draak Smaug. En waar is Gandalf heen? En wat is zijn geheime zaak in het Zuiden?
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 748144)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- The Hobbit (BoekMeter)
- The Hobbit: The Desolation of Smaug [Special Edition] (MusicMeter)
- The Hobbit: The Desolation of Smaug (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op meJane
- Kijk op HBO Max
Acteurs en actrices
Gandalf the Grey
Bilbo Baggins
Thorin Oakenshield
Smaug / Sauron
Legolas
Tauriel
King Thranduil
Bard / Girion
The Master of Laketown
Balin
Video's en trailers
Reviews & comments
Sergio Leone
-
- 4413 berichten
- 3097 stemmen
Inderdaad. Als er al een gebied was waarop ik verwachtte dat The Hobbit LOTR zou overtreffen was het wel de CGI, door de technologische vernieuwingen in een decennium tijd. Maar goed.
De vooruitgang is er wel, maar het heeft één groot nadeel: men lijkt niks anders meer te kennen. Ik heb eerder de indruk dat een teveel aan CGI meer een probleem is dan slechte CGI. Neem daar het voorbeeld van Azog bij: die CGI ziet er goed uit, maar als je dan kijkt naar de make-up van Lurtz, 12 jaar geleden alweer, vind ik dat gewoon meer charme hebben.
DonPeliculón
-
- 775 berichten
- 980 stemmen
De vooruitgang is er wel, maar het heeft één groot nadeel: men lijkt niks anders meer te kennen. Ik heb eerder de indruk dat een teveel aan CGI meer een probleem is dan slechte CGI. Neem daar het voorbeeld van Azog bij: die CGI ziet er goed uit, maar als je dan kijkt naar de make-up van Lurtz, 12 jaar geleden alweer, vind ik dat gewoon meer charme hebben.
Klopt, dat is wat beter geformuleerd. Soms is CGI gewoon niet of in mindere mate nodig.
Nicholas
-
- 1765 berichten
- 278 stemmen
Ik vind het een prachtige trailer, maar gezien het eerste deel temper ik mijn verwachtingen. Behoorlijk.
theonering
-
- 264 berichten
- 0 stemmen
Daar ben ik het mee eens, over het algemeen is er een te grote CGI-look. Maar dat had de eerste film wat mij betreft ook, dus ik denk niet dat er veel zal veranderen.
Ik vond ook dat de eerste film een grote CGI-look had, maar dit vond ik niet storend, hoewel ik het liever iets minder had gezien. Maar ik vind Smaug in deze trailer er echt onafgewerkt uit zien, alsof dit nog niet de officiële versie is, maar misschien zit ik er naast.
DonPeliculón
-
- 775 berichten
- 980 stemmen
Ik vond ook dat de eerste film een grote CGI-look had, maar dit vond ik niet storend, hoewel ik het liever iets minder had gezien. Maar ik vind Smaug in deze trailer er echt onafgewerkt uit zien, alsof dit nog niet de officiële versie is, maar misschien zit ik er naast.
Hm ja, daar lijkt het haast wel op. In principe hebben ze ook nog bijna een half jaar om dingen te verbeteren natuurlijk. Zeker als er veel mensen via sociale media reageren zoals wij hier doen komen ze misschien nog in actie haha. 
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Daar ben ik het mee eens, over het algemeen is er een te grote CGI-look. Maar dat had de eerste film wat mij betreft ook, dus ik denk niet dat er veel zal veranderen.
Je ziet het al duidelijk in de trailer terug. Ik vind dat helemaal bij de actiescènes alles wat minder digitaal mag, of wat meer terug naar de manier van LOTR. Helaas ben ik bang dat ze dat niet gaan aanpassen... De trailer zegt het al een beetje.
DonPeliculón
-
- 775 berichten
- 980 stemmen
Je ziet het al duidelijk in de trailer terug. Ik vind dat helemaal bij de actiescènes alles wat minder digitaal mag, of wat meer terug naar de manier van LOTR. Helaas ben ik bang dat ze dat niet gaan aanpassen... De trailer zegt het al een beetje.
Die kans zit erin ja, zeker omdat dat bij de eerste film ook zo was. Maar goed, voorlopig is het speculeren. We gaan het zien!
anne J
-
- 1525 berichten
- 976 stemmen
Ik vond ook dat de eerste film een grote CGI-look had, maar dit vond ik niet storend, hoewel ik het liever iets minder had gezien. Maar ik vind Smaug in deze trailer er echt onafgewerkt uit zien, alsof dit nog niet de officiële versie is, maar misschien zit ik er naast.
Niet echt een Smaug inderdaad die zich kan meten aan de drie draken uit Game of Thrones
Die zien er echt fenomenaal uit. Hopelijk wordt Smaug ook nog tot zo'n standaard verbeterd... Dat zou echt nice zijn.
Ietwat matig shot zo op het eind inderdaad. Had op zich er niet achteraan geplakt hoeven worden.
Verder echt een toffe trailer trouwens. Heb hem nu al 2 keer gekeken in 10 minuten haha. Zoooo veel zin hierin!
Het wordt een feestje net als deel één, daar heb ik nu ook zeker geen twijfels over na het zien van deze trailer.
MRDammann
-
- 661 berichten
- 3560 stemmen
Ik mis toch echt dat overweldige Lord of the Rings gevoel, wat ik bij the Hobbit niet heb. Ik denk wel dat het een goeie film word, maar geen meesterwerk zoals the Lord of the Rings.
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Ik mis toch echt dat overweldige Lord of the Rings gevoel, wat ik bij the Hobbit niet heb. Ik denk wel dat het een goeie film word, maar geen meesterwerk zoals the Lord of the Rings.
Ik denk dat dat komt doordat LOTR toch een stuk uitgebreider was. Daar hadden ze meer dan 1200 pagina's (toch?) om te verfilmen. Daar kon dus een stuk meer gebeuren. Ook qua actie.
DonPeliculón
-
- 775 berichten
- 980 stemmen
Ik denk dat dat komt doordat LOTR toch een stuk uitgebreider was. Daar hadden ze meer dan 1200 pagina's (toch?) om te verfilmen. Daar kon dus een stuk meer gebeuren. Ook qua actie.
Dit is al vaker hier besproken, maar ten eerste is er voor The Hobbit ook nog ander Tolkien-materiaal gebruikt en ten tweede is LOTR veel beschrijvender en uitvoeriger geschreven. Het verschil tussen beide films ligt eerder aan de aard van het materiaal dan aan de hoeveelheid.
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
Lekker!
Prima teaser. Benieuwd wat er van het eerste deel overblijft wanneer ik deze op dvd/bluray kijk maar in de bios was het toch een uitstekende film! De verwachtingen voor dit deel ligt daarom toch minstens zo hoog.
Verder eens met de meeste wat betreft de CGI van Smaug maar dat zal nog wel wat gepolijst worden. Peter Jackson is een van de grootsten wat dat betreft. Al is het wel jammer dat ze hem al prijs geven in de eerste beelden. Normaal gesproken kijk ik maar halve trailers maar in het geval van The Hobbit kan ik me niet inhouden natuurlijk..
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Redelijke trailer, al hou ik mijn reservaties na het zeer tegenvallende eerste deel. Keuze voor digitaal blijft jammerlijk, krijg toch echt meer een musical/toneelstuk feel bij The Hobbit en de massive CGI zijn ook al niet te goed voor het warme huiskamer gevoel.
Qua vormgeving blijft het nog best sterk, al moet het wel een flinke stap vooruit zijn op de al wat oudere LOTR's en dat is niet het geval.
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
Mjah ik krijg er geen 'wauw gevoel' bij. Vooral niet na het eerste zeer teleurstellende deel. Het enige wat mij nog een beetje enthousiast krijgt is het feit dat Legolas erin zit.
disneystore
-
- 1760 berichten
- 0 stemmen
Hier gaan we weer, 2 uur en 30 minuten reizen met een hobbit, Gandalf en dwergen door Nieuw-Zeeland. Niet tegen Sauron deze keer, maar een draak. yay
Sergio Leone
-
- 4413 berichten
- 3097 stemmen
Qua vormgeving blijft het nog best sterk, al moet het wel een flinke stap vooruit zijn op de al wat oudere LOTR's en dat is niet het geval.
Qua vormgeving staat de 'al wat oudere' LOTR nog steeds als een huis, dus ik begrijp niet waar de 'flinke' verbetering zou kunnen komen. En tevens is niet alles wat nieuw is een verbetering, dat bewijst de digitale look hier nogmaals.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat spreek ik ook niet tegen maar de technische vooruitgang is de laatste tien jaren enorm en dan moet je die stap na tien jaar wel kunnen nemen.
Vind Smaug ook nogal underwhelming, laat maar staan slechts. ALs we al zien wat ze in Game of Thrones hebben gedaan met Drogon Rhaegal en Viserion (en dat is TV for cryin' out loud) en dan komt Jackson hiermee aan. Al vind ik de environmental design wel sterk.
Sergio Leone
-
- 4413 berichten
- 3097 stemmen
Dat spreek ik ook niet tegen maar de technische vooruitgang is de laatste tien jaren enorm en dan moet je die stap na tien jaar wel kunnen nemen.
Nu weet ik nog niet waar die verbetering zichtbaar zou moeten zijn. Qua design ziet het er wederom top uit en de miniaturen zijn al ingewisseld voor green screens.
Een voorbeeld zou welkom zijn.
Vind Smaug ook nogal underwhelming, laat maar staan slechts. ALs we al zien wat ze in Game of Thrones hebben gedaan met Drogon Rhaegal en Viserion (en dat is TV for cryin' out loud) en dan komt Jackson hiermee aan. Al vind ik de environmental design wel sterk.
Ik ben geen kijker van Game of Thrones (nog niet, tenminste), dus baseer ik mij op wat YouTube-filmpjes. Qua design zien die draken er wel goed, CGI vind ik niet per se bijzonder.
Dat terzijde is het design van Smaug duidelijk gebaseerd op een (kinderlijke) tekening van Tolkien zelf. Daarnaast zou een kloon van andere televisie-/filmdraken niet in goede aarde vallen. Over CGI oordelen is hier moeilijk: ik vind het oké, anderen niet, maar laten we afwachten tot Smaug duidelijk zichtbaar is.
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Hier gaan we weer, 2 uur en 30 minuten reizen met een hobbit, Gandalf en dwergen door Nieuw-Zeeland. Niet tegen Sauron deze keer, maar een draak. yay
Ik voel hier 5 sterren in zitten...
Eazy
-
- 569 berichten
- 298 stemmen
Ik denk dat Smaug er uiteindelijk wel heel goed uit komt te zien. Toch wel waar de film om draait. Als het laatste shot uit de vorige film een indicatie is zie ik het wel goed komen.
theonering
-
- 264 berichten
- 0 stemmen
Ik mis toch echt dat overweldige Lord of the Rings gevoel, wat ik bij the Hobbit niet heb. Ik denk wel dat het een goeie film word, maar geen meesterwerk zoals the Lord of the Rings.
Ik denk dat dat ook aan de aanpak van de films ligt, Lord of the Rings was echt een uniek project. Veel vernieuwingen en verbeteringen met filmtechnieken. Daarentegen is The Hobbit zo'n zelfde project, en verbeterd Peter Jackson nog wel enkele dingen (zoals 48FPS), maar is het voor het publiek al bekend. Waardoor The Hobbit vaak wordt vergeleken met LOTR, en The Hobbit tegenvalt omdat het in LOTR al is gedaan, en dan net even beter. In dat opzicht had het misschien beter geweest als The Hobbit er als eerste was, maar misschien was The Hobbit dan wel de vertrouwde film en waren er klachten over LOTR geweest.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nu weet ik nog niet waar die verbetering zichtbaar zou moeten zijn. Qua design ziet het er wederom top uit en de miniaturen zijn al ingewisseld voor green screens.
Een voorbeeld zou welkom zijn.
Ook gevoelsmatig dat ik dat zeg, al maak je wel een punt dat het op dit gebied nog steeds state of the art is/lijkt.
J.Ch.
-
- 541 berichten
- 743 stemmen
Als we dan toch een kijk op Smaug krijgen, had ik liever zijn stem gehoord.
Ik ook! Ik heb erg hoge verwachtingen van Benedict Cumberbatch en had zo gehoopt dat we nu alvast iets van hem te horen kregen.
Corcicus
-
- 2812 berichten
- 3915 stemmen
Laat ons hopen dat deze wat minder blabla is en wat meer boemboem dan het eerste deel. Want laat ons eerlijk zijn, de vorige film was goed om op de achtergrond op te zetten wanneer je in een andere kamer op toilet zit, maar voor niks anders.
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Oei, word niet blij van deze trailer. Wat een overdreven gebruik van CGI, compleet ongeloofwaardig aan het worden...
Lennert
-
- 2412 berichten
- 1400 stemmen
Stemt me toch minder hoopvol dan ik had gehoopt, ik mag toch echt hopen dat men die gruwelijke CGI wat bijwerkt, want Smaug ziet er in geen enkel opzicht angstaanjagend uit.
tommykonijn
-
- 5140 berichten
- 2357 stemmen
Ik ben het ermee eens dat Smaug er nou niet bepaald denderend uitziet in de teaser. Ik hoop dat dit in de uiteindelijke film beter uit gaat zien, want ik vind niet bewegende draken op de plaatselijke kermis er nog enger uitzien. Desondanks geven de mooie beelden en actie de nodige hoop. Daarnaast zie ik ook veel herkenbaarheden uit het boek; iets ik van An Unexpected Journey maar bij vlagen kan zeggen.
Sergio Leone
-
- 4413 berichten
- 3097 stemmen
Daarnaast zie ik ook veel herkenbaarheden uit het boek; iets ik van An Unexpected Journey maar bij vlagen kan zeggen.
Misschien het boek nog eens lezen dan...
anne J
-
- 1525 berichten
- 976 stemmen
Zou ik ook zeggen.
De eerste film was (gelukkig) ontzettend trouw aan het boek... Héél herkenbaar juist.
Pre- en sequels

The Hobbit: The Battle of the Five Armies
2014
641 reacties

The Hobbit: An Unexpected Journey
2012
3.219 reacties
Gerelateerd nieuws

'Lord of the Rings'-films populair bij Nederlandse HBO Max-kijkers

'The Lord of the Rings' krijgt een gloednieuw vervolg: releasedatum 'The Hunt for Gollum' bekendgemaakt

De tien best beoordeelde films met de vandaag jarige Benedict Cumberbatch (46)

Deze goed beoordeelde films verdwijnen deze week nog van Netflix
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Lord of the Rings: The Two Towers
Avontuur / Fantasy, 2002
2.519 reacties

Nuit et Brouillard
Documentaire / Historisch, 1956
30 reacties

Queen: Days of Our Lives
Documentaire / Muziek, 2011
148 reacties

Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties
Gerelateerde tags
elvesdwarforcsmiddle-earth (tolkien)hobbitgebaseerd op boekberggoudshapeshiftingmeergiant spidermelancholywoudvervolgbeertrolldraakturns into animalbarrel fantasy worldtovenaarreisringinvisibilitycaptured live action and animationhigh fantasysword and sorcerytrekkinggood versus evilmiddle-earthmiddle-earthcreaturesloose adaptationearnestsinceredwarvesepic questtrollshobbitshapeshifter
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








