ad

Alternatieve titels: Metamorphosis / へんげ

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Hajime Ohata

Met onder meer: Kazunari Aizawa, Aki Morita en Teruhiko Nobukuni

IMDb beoordeling: 5,3 (206)

Oorspronkelijke taal: Japans

Over Henge

Yoshioki (Kazunari Aizawa) en Keiko (Aki Morita) zijn een normaal, gelukkig getrouwd stel. Er klopt echter iets niet: de man lijdt aan frequente beroertes, en nachtmerrieachtige visioenen. In zijn slaap proberen "insecten" zijn lichaam over te nemen. Psychiaters vechten om Yoshioki van zijn hallucinaties te genezen, maar zonder succes. De symptomen worden steeds gewelddadiger, en het wordt niet duidelijk of de oorzaken eigenlijk wel psychisch zijn...

avatar van narva77

narva77 (crew films)

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Jaaaa dat einde !! Onder de recensies die ik tot nu toe ben tegengekomen heerst een gevalletje van eenrichtingsverkeer. 'Henge' wordt veelal genoemd in vergelijking met Tetsuo, maar daar ben ik het lang niet mee eens. Bevind zich natuurlijk wel in 't zelfde genre, maar dan wel aan de andere uiterste kant daarvan. Meer a la Cronenberg volgens vele. Bepaalde trekjes van deze pure body horror hebben er wel wat van weg, maar toch blijft 't een waardevolle (redelijk onvergelijkbare) toevoeging.

In de korte speelduur is aardig wat ruimte voor het koppel, terwijl al de bijkomstige gore naar de achtergrond verdwijnt. Werkt uiteindelijk wel goed. CGI mag een beetje cheap overkomen, maar dat is het dan ook. Een klein project, maar wel met het hart op de goede plek. Nogmaals, dat einde is briljant(!!) en het design van 't monster lijkt net een soort Japanse Toxic Avenger Heeft 'ie toch een indruk achtergelaten daar met Part II?

avatar van FillumGek

FillumGek

Cronenberg's The Fly kwam meerdere malen in me op bij het kijken van dit leuke low budget werkje. Het verhaaltje is niet meer dan een man die door een mysterieuze oorzaak veranderd in een soort insect. Met zo'n mager script kan het helemaal fout gaan, ware het niet dat het design van het monster meer dan geslaagd is. Lijkt inderdaad op Toxie

De mutaties zien er wreed uit en ook het kraken klinkt lekker smerig. Het is jammer dat het bloed CGI is, dat moet toch ook kunnen met wat emmers rode vloeistof. Daardoor zien de wonden er niet zo overtuigend uit, maar ach, al het werk zit in het mooie kostuum.

Het einde is inderdaad erg leuk, totaal over de top. Er ontploft een CGI-bom aan geweld waardoor het allemaal heel lelijk wordt, maar dat mag de pret niet drukken. Een perfecte afsluiter in dit fijne filmpje, mede door de korte speelduur.

avatar van Woland

Woland

Prima uurtje vermaak, deze Henge. De titel en de samenvatting van het verhaal suggereren nog een beetje dat het misschien iets met Kafka's Metamorphosis te maken heeft, maar dat lijkt niet echt aan de hand. Cronenberg lijkt een betere vergelijking, als Yoshiaki spontaan in een soort van groot insect verandert, die ook nog eens buitengewoon bloeddorstig is, en waar vriendin Keiko niet alleen trouw blijft maar ook nog eens helpt om slachtoffers binnen te halen. Fijne body horror, lekker vies op z'n tijd en ondanks z'n lage budget ziet het er nog best oké uit, en het is duidelijk met liefde gemaakt. Henge kan door de korte speelduur een prima tempo volhouden en blijft vermaken, helemaal als het tegen het einde escaleerten Yoshiaki als een soort van lelijkere Godzilla compleet losgaat in de stad. Aanradertje!

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19324 berichten

Tis dat de film een korte speelduur heeft anders was ik er wellicht niet aan begonnen. Low budget en met liefde gemaakt en het heeft wel iets dat ik nog niet zo vaak eerder heb gezien, met name de echtgenote die haar man gaat helpen bij het vinden van slachtoffers a hadden we dat ook al in bijvoorbeeld Hellraiser. Voorts jat de film gretig uit een rist andere films en boeide het me allemaal te weinig. Monster ziet er op een gegeven moment uit als de Toxic Avenger. Je mag het niet te serieus nemen allemaal, maar het deed me uiteindelijk erg weinig.