Successo, II (1963)

Alternatieve titel: The Success

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Mauro Morassi
met Vittorio Gassman, Anouk Aimée en Anouk Aimée

Een man meent, ondanks redenen tot tevredenheid over de beroepsuitoefening en het privé-leven, onvoldoende geslaagd te zijn. Met zijn slechte humeur stelt hij het geduld van zijn vrouw en een loyale vriend op de proef. De naoorlogse economische welvaart biedt hem de kans op grondspeculatie in toeristische gebieden op Sardinië, waaraan hij het belang van de arme bevolking, de huwelijkstrouw, het bezit van zijn oude vader en de vriendschap opoffert.

Goede toevoeging ! Al is de film vrees ik niet zo briljant. Het betreft hier de facto een soort spin-off van il sorpasso, en hoewel uncredited werd de film half geregisseerd door Risi, terwijl ook de scenaristen- Scola en Maccari dus- dezelfden waren. De casting spreekt verder boekdelen, en de rolverdeling tussen Gassman en Trintignant is zo'n beetje hetzelfde, met als verschil dat ze hier geacht worden oude buddies te zijn.
Gassman dus wederom als volslagen egomaan in wat ook weer als een soort boom komedie lijkt te beginnen, en waarvan het verhaal misschien meer wegheeft van il boom met Sordi. Dat betekent dus dat het weer over vastgoedspeculatie gaat, al speelt de film amper op Sardinië wat fotografisch gezien jammer is, maar vrijwel de gehele film is geset in Rome.
Zoals u ook al had begrepen is de immer bevallige en elegante Anouk de eega van Gassman, voor zover die überhaupt doorheeft dat er nog andere mensen bestaan. Om de gelijkenis met het origineel compleet te maken is er ook nog een auto-ongeluk op het eind, laten we het houden op een meta-referentie. De gevolgen zijn hier minder ernstig trouwens.
Wel ernstig is de situatie van Gassman op het eind, de platheid en vanzelfsprekendheid van de boodschap lijken me duidelijk.
In bijrolletjes zien we oa. Moschin, Trieste en D'Orsi als zgn. vrienden van de held.
De score werd verzorgd door Morricone met bossa nova invloeden- Joao Gilberto horen we ook nog even- en net als in il sorpasso weer veel popdeuntjes uit de tijd.