Englar Alheimsins (2000)

Alternatieve titel: Angels of the Universe

IJsland / Noorwegen / Zweden / Denemarken

geregisseerd door Friðrik Þór Friðriksson
met Invar Eggert Sigurdsson, Baltasar Kormakur en Bjorn Jorundur Fridbjonsson

Sigurdsson is een jongen als alle anderen lijkt het, opgevoed met smaak en verstand. Hij (en zijn twee vrienden) beschouwt zijn bestaan als benauwend. Liever wil hij dichten over de grootse werelden die zich in hem schuilhouden. Maar als het meisje waarvan hij houdt hem de bons geeft voor een ander, gaat het snel bergafwaarts met hem. Hij eindigt in een inrichting, vanwege schizofrenie, met allemaal eigenzinnige, gekwelde maar ook vrolijke mensen die veel weten over het leven.

gimli f
Dit plaatje is het dus geworden... als ik geweten had dat je niet per se plaatjes van de "voorkant" van een video/ dvd hoeft te gebruiken, had me dat veel tijd gescheeld...

Maar waarom wilde ik deze film toegevoegd zien?
Welnu, laat ik vooropstellen dat ik de film nog niet heb gezien.

Allereerst moest ik deze wel even toevoegen, omdat ik de geweldige soundtrack van deze cd in mijn bezit heb. Die soundtrack is gecomponeerd door het geweldige IJslandse Sigur Ros en de compinist H.O. Hilmarsson. De muziek is echt schitterend en zou velen moeten aanspreken: een flinke teug Sigur Ros, erg mooie klassieke/ sfeermuziek en muziek een beetje a la "Requiem for a dream", compleet met schizofrene vioolstukken.

Verder ontdekte ik dat die componist, Hilmarsson, ook de muziek voor veel andere IJslandse films heeft gecomponeerd, waaronder de film Cold Fever (A koldum klaka), die ik wel heb gezien. De muziek van die film vertoond zeker wel gelijkenissen met die van deze muziek- ook erg mooi trouwens. Mij viel bij Cold Fever de vergelijking met o.a. Sigur Ros ook al op.

Ook ontdekte ik dat de regisseur van Cold Fever eveneens deze film heeft geregisseerd.

Als laatste moet ik zeggen dat het onderwerp mij erg aanstaat: schizofrenie, psychiatrische problemen en aanverwante zaken.
Bij het beluisteren van de muziek dacht ik al dat dit wel en mooie of i.i.g. speciale film zou kunnen zijn, en met zo'n zwaar onderwerp komt dat mooi uit.

Hoe dan ook: dit filmpje moet ik echt ooit eens zien (de film heeft trouwens wel wat prijzen gewonnen, ook internationaal) en is mij misschien wel een bezoekje aan de cult-videotheek waard.

Verder is hier ook een boek van, van een der bekendste IJslandse auteurs, Einar Mar Gumundsson. Achter dat boek ga ik zeker eens aan!

Rest mij nog te zeggen dat ik iedereen, die in is voor enigszins zware of serieuze films, dit filmpje wil aanraden...

kappeuter (moderator)
Als er alleen maar belabberde scans van posters of videohoezen zijn, dan gaan we akkoord met een still. Dit is bij hoge uitzondering. Bij tv-films ligt het ietsje anders, want daar zijn vaak geen posters van.

avatar van masterrossi
Ik heb deze film gezien en ik vond hem zo verschrikkelijk mooi, al weet ik niet zeker of ik hem nog een keer wil zien...het is mogelijk iets te persoonlijk voor mij...het einde van de film dan dus.

Boek kan ik ook aanraden, heb ik ook gelezen en daarin komt nog veel meer de tegenstellingen naaar voren.

avatar van BlueVelvet
Ik had erg hoge verwachtingen van deze film, maar die werden helaas niet allemaal ingelost. Vooral de oppervlakkigheid en karikaturale neerzetting van personages stoorden me. In de eerste 15 minuten zijn alle denkbare cliché's uit een gemiddelde woensdagavondfilm op RTL (weet niet of dat nog bestaat, maar het is een begrip) langsgekomen.
Gelukkig wordt dat langzaamaan minder. Toch vond ik het jammer dat we eigenlijk nauwelijks een inkijk in de psyche van Sigurdsson krijgen.

De film verdient wel een aantal sterren, alleen al voor de práchtige laatste 5 minuten.

Na het zien van deze film dacht ik eerst: 'was dit het?'
Ik miste iets, misschien wel het nog iets dieper uitspitten van de gedachten van Sigurdsson.

Na even sudderen, werd de film echter steeds beklijvender. De regisseur geeft sterke kritiek en slaagt zeker en vast in zijn opzet. Hij zal de emotionele kijkers onder ons niet onberoerd laten.

Ik had grote verwachtingen bij de soundtrack, maar deze werden pas de laatste 10 minuten ingewilligd. Van goede timing gesproken...

Sterke film.

avatar van Apollinisch
Kan ik me bij aansluiten. Om maar meteen het weinige vergelijkingsmateriaal te gebruiken: kijkend naar de films van Lodge Kerrigan zie je niet slechts een schizofreen, dan ben je er één. Zoveel meer indringend dan deze film, die je onderuitgezakt vanuit de zetel gadeslaat en meer niet. Vrolijk wordt je er niet van, maar om nou te zeggen dat het ook maar enige indruk maakt? Daarvoor is de setting niet aansprekend genoeg – een modern IJsland waarin afkomst nog zo’n grote rol speelt? –, ontbreekt het de acteurs aan uitstraling en mist het geheel audiovisuele aantrekkingskracht. Op ruim anderhalf uur slechts één shot dat niet als een mug aan je voorbijvliegt is natuurlijk veel te weinig.

Daarbij vond ik de ontwikkeling van gezonde jongeman naar getroebleerde schizofreen veel te snel gaan. Komt erg fragmentarisch over, en het resultaat bevredigt gewoonweg niet. Ik zie een acteur die op Wikipedia de kenmerken van schizofrenie heeft opgezocht, die kenmerken ook wel ten uitvoer brengt, maar zonder door te hebben wat het werkelijk inhoudt. Sigurdsson ontstijgt dan ook nooit het label ‘typetje’.