• 10.535 nieuwsartikelen

Met onder meer: Catherine Frot, Lucas Belvaux en Ornella Muti

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 12 juni 2003

Plot Cavale

Na vijftien jaar achter de tralies ontsnapt Bruno Le Roux eindelijk. Hij wil de wereld veranderen, en de proletarische massa helpen. Maar de wereld is niet dezelfde als 15 jaar geleden, en al zijn vrienden hebben hun illegale activiteiten stopgezet. Hij ontmoet Cécile, die hem wil helpen.

Bruno Le Rox

Jeanne Rivet

Agnès Manise

Cécile Costes

Pascal Manise

avatar van troy31

troy31

ik zet mijn berichtje maar bij de eerste film die uitkomt van deze trilogie (cavale, apres la vie, un couple epatant)

heeft iemand al iets gelezen over dit project van ene lucas belvaux? er stond namelijk een artikel hierover in de vpro-gids en de films worden gemiddeld met 4 sterren gewaardeerd door de schrijver van het stuk.

het lijkt mij wel een tof project omdat bijrolspelers in de ene film hoofdrolspelers in de andere zijn. het is dan ook het interessantst om alledrie de films te bekijken. het schijnt nog niet eerder in de filmgeschiedenis vertoont te zijn.

de films gaan 12, 26 juni en 10 juli in premiere. ben benieuwd...

avatar van gimli f

gimli f

troy31 schreef:

heeft iemand al iets gelezen over dit project van ene lucas belvaux?

Ga naar de cultvideotheek of waar je dat kunt krijgen, pak de laatste Filmkrant (dat grote gratis blaadje), van juni, en je ziet op pagina 11 wat over "de terrorist, de agent en de junkie".

Artikel nog niet gelezen, maar hier wat dingen uit :

"De trilogie is een unieke filmtriptiek: waarin een aantal bijfiguren uit het bestaan elkaar opzettelijk of toevalig kruisen. In drie verschillende genres toont Belvaux de absurditeit, de grimmigheid en de schoonheid van het leven.

Een trilogie, waarin elke film met de andere verbonden zijn door bijfiguren en waarin elke film ellipsen bevat die in de andere films als het ware worden opgevuld door verklarende scenes...

Dus...

avatar van troy31

troy31

ok, ik had de filmkrant van deze maand nog niet gepakt. maar ik werd dus wel geprikkeld door het artikel in de gids.

t was ook meer een vraag om te kijken wat anderen al hierover wisten. meestal zijn jullie er nl snel bij met allerlei voorbeschouwingen ed.

dus: of het is nu pas in het "nieuws", of het interesseert de mm'ers wat minder.

avatar van titan

titan

Dit is het eerste deel van de trilogie van Belvaux, waarin hij de levens van een aantal mensen volgt. De bijfiguren in dit eerste deel hebben een hoofdrol in een ander deel en vice versa. Deel 2 schijnt een melodrama te zijn en deel 3 een komedie (!), terwijl dit eerste deel een thriller is.

We zien een behoorlijk spannend en af en toe wat langzaam verhaal over een ontsnapte crimineel die de strijd voor zijn oude idealen wil hervatten, maar merkt dat zijn oude kameraden hier geen zin meer in hebben. Sterkste punt is dat deze film weinig woorden nodig heeft om veel te zeggen, waardoor het verhaal zonder ondertiteling (en met een beetje basiskennis Frans) te volgen zou moeten zijn. De beelden spreken als het ware voor zich. Zeer vreemd en onnodig vond ik het onlogische einde, dat een halve ster strafpunt oplevert en het totaal op 3,5* brengt.

avatar van voomzap

voomzap

Sluit me hier bij aan. behalve wat betreft het einde.Of het logisch is? Niet alles in het leven is logisch. Het was echter zeer veelzeggend. Half puntje erbij daarvoor!

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Matig, onverwachts einde (goedmakertje)

Op naar deel 2.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Typische trilogie.

Het eerste deel van een bijzondere trilogie van regisseur Belvaux. Typisch is dat de delen qua genre verschillen en de hoofdrolspelers van de ene film bijrollen vervullen in de andere. Cavale is in elk geval een simpele maar spannende misdaadthriller geworden omtrent een voortvluchtige crimineel. Degelijk vervaardigd en voorzien van goede vertolkingen. Een cool einde maakt het af.

Goed.