Steve Jobs: The Lost Interview (2011)

Documentaire

geregisseerd door Paul Sen
met Steve Jobs en Robert X. Cringely

Een interview met Steve Jobs in 1995 is na 17 jaar weer opgedoken en als film uitgebracht. In het interview praat Jobs openlijk over allerlei zaken en neemt hij geen blad voor de mond. 1995 was een interessant jaar, aangezien Steve Jobs toen nog hoofd van NeXT was en nog niet terug gekeerd was bij Apple. Het interview is afgenomen door een ex-werknemer van Apple, journalist Robert Cringley en was bedoeld voor de documentaire 'Triumph of the Nerds'. Men dacht dat het interview verloren was gegaan, maar de regisseur vond een oude VHS-tape in zijn garage (na de dood van Jobs) met het hele interview.

avatar van Multimediaknaller
Gekeken en genoten, en het VHS gevoel komt helemaal weer terug

Interessant vanwege de visie en de enorme gedrevenheid van Jobs. Hij neemt uitgebreid de tijd om zijn inzichten toe te lichten.
Opmerkelijk vind ik dat hij het belang van het team benadrukt en zijn eigen rol enigzins relativeert.
Zijn voorspellingen zijn uitgekomen, al was het anno 1995 ook niet zo helderziend om de grote doorbraak en impact van internet op ons leven te voorspellen.