Er bestaan er aardig wat van : NV geinspireerde eurospy/crime varianten...hier hebben we een voorbeeld van
auteur Benazeraf, die Antonioni, Fuller, Melville en godART in de blender gooit. Het levert een soort non- narratieve stijloefening op, die in zijn knulligheid ook zeker wel zijn momenten heeft, misschien wel de visueel beste van de 6 Benazerafs die ik heb gezien.
De film is volstrekt niet te volgen als je niet goed de openingscredits hebt gevolgd, waarin we worden getracteerd op een zeer lange inleidende zin die practisch de gehele narratieve inhoud bevat. En die en passant een soort deterministische levensfilosofie uitdraagt.
Zoals gezegd draait het om Alex, ex MI5 agent die zaken heeft gedaan in het midden -oosten, om uiteenlopende redenen willen zowel MI5 als de niet nader genoemde orientalen hem dood hebben.
In het begin zien wij een eerste- volstrekt kolderieke- poging daartoe per n.b. bazooka, dit is nog slechts het begin van een reeks beproevingen voor het typische NV drietal Alex/Helene/Jean.
Het blijkt dat de 3 op hun jacht niet alleen worden gemonitord door MI5 in Londen, maar ook door de perfide Ortrud, een lesbo blondine die vanuit haar villa een spionagenetwerk runt...bovendien gaan we vermoeden dat zowel Jean als de - imho niet zo heel mooie- Helene duistere plannetjes aan het uitbroeden zijn.
Voor de actie hoeft u dit niet te zien, de openingsaanslag was al dan niet opzettelijk ridicuul maar dat geldt nog meer voor het knalwerk op het eind !
Neen, het draait vooral om de sfeer die Benazeraf op wil roepen, de Melvilleske sfeer van de mediterranee in de winter, troosteloos. De cameravoering probeert Fuller na te apen, het idiote zgn. veelbetekenende gezwam is een poging tot Antonioni imitatie en wil de
vervreemding van de personages uitdrukken.
En het befaamde naakt waar onze auteur garant voor staat ? Wel, dat is bijna afwezig verrassend genoeg. De blonde Thiriet

* voert een soort strip tease uit maar we zien niet teveel vlees, en even zien we de boobs van Ortruds lesbo vriendinnetje, de Chinese Vicky...that's it.
Concluderend kunnen we stellen dat dit als stijloefening wel grotendeels geslaagd is en de sfeer van
fatalistische melancholie goed weet te treffen, daarbij in niet geringe mate geholpen door de trompetklanken van niemand minder dan Chet Baker !
Is uit op DVD in FR, zonder onderschriften en erg prijzig.
* : volgens mij wordt ze nergens Heidi genoemd, ze noemt zichzelf een "sirene " en een " mythe" : de blonde droom van de pop culture, denk ik.