Brasserie Romantiek (2012)

België
Komedie / Drama

geregisseerd door Joël Vanhoebrouck
met Sara De Roo, Axel Daeseleire en Koen De Bouw

De “Brasserie Romantiek” is een gerenommeerd restaurant. Het wordt met succes gerund door uitbaatster Pascaline (Sara De Roo) en kok Angelo (Axel Daeseleire). Sinds enkele jaren heeft de zaak immers een begeerde “koksmuts” in de Gault Millau-gids. Vanavond is het Valentijn: één van de drukste avonden van het jaar. Angelo zorgt voor een passend liefdesmenu en Pascaline heeft de tafels tiptop gedekt. Pascaline heeft alles onder controle in haar brasserie. Zoals altijd. In de keuken en in de zaal zijn de verwachtingen hoog gespannen. Ook de klanten verwachten veel van deze avond. Elk koppel dat een tafel heeft bemachtigd, hoopt die avond de liefde op hun bord te krijgen. Er mag niks fout gaan. Maar dan staat ineens Pascaline’s oude vlam Frank (Koen De Bouw) op de stoep...

avatar van Jawaddedadde
Een romantische komedie met onder andere Sara De Roo, Axel Daeseleire, Filip Peeters, Barabara Sarafian, Tine Embrechts en Koen De Bouw.

BE release: 19/12/2012

avatar van Ceeda7
Enorm slap filpmje waarin veel meer in zat.

De film probeert logischerwijs in te spelen op de cookingboost die al jaren gaande is, maar z'n hoogtepunt ferm voorbij is.

Nochtans komt het goed op dreef: een leuk muziekje en het gestommel van de aankomende gasten, die verschillende type koppeltjes spelen. Maar al snel daalt het niveau, of eig is de film zelfs niet tot een bepaald niveau gekomen, het is hoe je het bekijkt. Ik noem het cliché, belachelijk, overdreven tot genant. Bovendien had ik enorm weinig empathie (een woord dat in de film blijkt worden uitgevonden of zoiets om de kijker; waarsch een doorsnee vtm-kijker; iets bij te willen leren) met de hoofdrolspelers.
Ik wilde dat een leger Orcs het restaurant zou binnenkomen en alle karakters levend zouden villen en koken, want ja ik had liever The Hobbit gezien, maar die was volzet.

Gemiste kans, want in het begin werd ik wel degelijk een in het culinaire sfeertje meegesleurd. 2*

avatar van M.Goodkat
Me too,ben naar de film gegaan om naar de Hobbit te gaan kijken,zie ik staan dat die volledig volzet is (48fps 3D) dus heb ik maar moeten reserveren voor volgende week. In plaats heb ik Brasserie Romantiek gezien en zoals Ceeda zegt,speelt het in op de kookwoede die eigenlijk over zijn hoogtepunt is. met bepaalde cliché koppels (die van Filip Peeters en Barabara Sarafian) die inspelen op standaard huwelijk dat niks meer te maken heeft.

Voor de rest zijn de rest van de personages maar zwak over de hele lijn en ben ik de film waarschijnlijk volgende week vergeten puur om het feit dat dit een Plan B film was dat ik normaal gezien The Hobbit wou gaan zien

avatar van JigSaw_Doll
Compleet saaie personages, ongrappig en geen enkele klant of werknemer waar ik wou dat ze slaagden of hun problemen overwinnen, een doorsnee vtm filmke dat nergens interessant eindigt. Voor een film die brasserie romantiek heette kwam ik niet echt in een romantische mood, een kerel. Met psychologische problemen, een scheidend koppel dat nergens interessants eindigt, een aandacht wijf dat haar eigen van kant wil maken met vergiftigde pralines op restaurant??? En dat hele oude liefkes verhaal en de drama erachter was allemaal weer zwaar geforceerd... En ik ben echt in axel daeseleire aan het twijfelen of die nog wel kan acteren want hij speeld altijd maar altijd zichzelf.

avatar van juliegirlxoxo
Ben ik even blij dat ik deze gratis heb gezien bij Cinema Valentijn,het zou zonde van het geld zijn

avatar van schumacher
Na the broken circle breakdown gezien te hebben heb ik het nu wel al gezien, deze is nog eens zoveel slechter dan the broken circle, man zeg,ppffff.
Heb geen zin om er woorden aan vuil te maken behalve deze barslecht is.

avatar van Boenga
Nu ook weer niet zo slecht als commentaren hierboven me deden vermoeden, maar: een sterke film is het uiteraard niet.
Te weinig diepgang om aan drama te zijn, te weinig humor om van een komedie te kunnen spreken. Het zou een extra lange aflevering - Valentijnsspecial - van een VTM-soap kunnen zijn. Met nadruk op soap en op VTM...
Daeseleire zie ook trouwens ook niet graag bezig, maar de andere acteurs doen het, ondanks de niet-uitgewerkte personages, toch wel degelijk. Vooral Filip Peeters, maar ook Koen De Bouw, Tine Embrechts en Mathijs Scheepers zijn mensen die ik wel graag bezig zie...
2,5* vooral voor hen.

wat een slechte film, niet grappig, saai,... voor de eerste keer in mijn leven MOET ik een 0,5 geven... overslaan deze film, de laatste jaren ben ik fan van de Belgische en Nederlandse film... zo zie je dat ook hier blunders gemaakt worden...

avatar van K. V.
'k had eigenlijk weinig verwachtingen bij deze film, maar eigenlijk viel hij nog goed mee. De film bestond uit verschillende verhaaltjes die wel allemaal iets hadden. De film is natuurlijk wel voorspelbaar, maar storend vond 'k het niet.
Ook qua cast mochten we niet klagen, al vond 'k toch vooral Wouter Hendrickx er uit springen.
Een klein, fijn filmpje die niemand kwaad doet. Geen meesterwerk, maar 'k heb me er zeker ook niet mee verveeld.

avatar van jarno1975
Gaat deze in oktober 2015 nog een bioscoop release krijgen??

jarno1975 Wel vreemd ja, maar volgens de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs wel.
Ik zal nog wel even informeren of het geen fout is.

Da's de remake van Sanne Vogel, kappeuter

gotti Oh ja, logisch. Die was ik even helemaal vergeten. Dankjewel!

Rijk aan tempo, maar een uiterst brave en kneuterige tragikomedie. Het verhaal, dat zich op een enkele avond afspeelde, was flinterdun, ongeloofwaardig en rammelde aan alle kanten (nadat de verschillende personen waren geïntroduceerd, zakte de film volledig in). Hoewel het eten er lekker uitzag, ditmaal voor mij een Vlaamse productie die minder in de smaak viel.

Normaal gesproken kan ik Belgische films goed waarderen, maar deze slappe Komedie / Drama helaas stukken minder. Hoewel ik het ook weer niet echt slecht vond.

Het langdradige ietwat cliché verhaal (had wel iets weg van een klucht en een extra lange aflevering van "In de Vlaamsche pot" die begin jaren 90 populair was in Nederland) als de uitvoering (op een locatie) valt wat tegen en weet ook niet altijd te boeien. Alleen het koppel Paul (gespeeld door Filip Peeters) en Roos (gespeeld door de goede actrice Barbara Sarafian) en hun perikelen weten te boeien en zijn leuk en hetzelfde geldt voor de perikelen tussen uitbaatster Pascaline (gespeeld door Sara De Roo) en chef-kok Angelo (gespeeld door Axel Daeseleire). De rest is wat flauwtjes en met name de schizofrene perikelen omtrent Walter (gespeeld door Mathijs Scheepers).

Qua uitvoering valt het eigenlijk nog wel mee en dat komt vooral door het vele eten wat er geserveerd werd. Dat eten was niet alleen een lust voor het oog, maar zal ongetwijfeld ook zeer smaakvol zijn geweest. Wie trouwens ook een lust voor het oog was, was de fraaie "Anemone Valcke" (helaas maar in een kleine rol). Het laatste gedeelte van de film waarbij alles op zijn pootjes komt (of juist niet), was overigens nog wel aardig. De cast (met redelijk wat bekende Vlaamse acteurs en actrices) deed het trouwens verdienstelijk en weten deze film nog enigszins te redden.

Al met al is dit gewoon een mindere Belgische Komedie / Drama die leuk is om eens gezien te hebben op een regenachtige dag, maar meer ook niet.

Opzet is wel goed om op Valentijnsavond wat restaurantbezoekers bijeen te brengen, elk met zijn eigen problematiek. Voeg daarbij het keukenpersoneel wiens onderlinge relaties ook niet vlekkeloos is en er is stof genoeg om er een geslaagde drama-komedie van te maken.
Helaas, wat het dramagedeelte betreft is het behoorlijk ongeloofwaardig en zelfs karikaturaal en wat het komediegedeelte betreft valt er weinig te lachen, tenzij we nu te weten zijn gekomen dat Tanya even gevaarlijk is als kanker en dat iemand met een te korte broek beslist water in zijn kelder staan heeft.
Ze doen allemaal hun best maar in zijn geheel is het iets te weinig.

Deze film deed me in vele opzichten aan de serie 'Goesting' denken.
Het lijkt er allemaal heel veel op en eigenlijk is de serie beter dan deze film.
Wat niet betekent dat deze film nu slecht is.
Sommige situaties zijn wel heel grappig, andere dan weer niet.
Het is dus eens leuk deze prent te bekijken, vervelen zal je je niet, maar een topfilm is het niet, er zijn betere Belgische films.

avatar van Glennekeeeee
matig romantisch drama (een romkom kan je dit moeilijk noemen) die gezien de acteurs voorhanden veel meer had kunnen zijn dan het uiteindelijke resultaat. op zich speelt de cast niet slecht maar de verhaallijnen rond hun personages zijn vaak zo cliché en zonder sprankeltje originaliteit dat het ook niet echt boeit. het eten zou hier ook meer een rol in kunnen krijgen hebben. zoals het menu dat als hoofdstukken moeten dienen maar daar word veel te weinig echt de link mee gelegd. ook het einde is zo cliché als wat en als de lachsalvo's dan nog uitblijven is het toch wel een echte gemiste kans, zeker voor een valentijnsfilm wil deze film iets te zwaar op de maag liggen. maar al bij al wel kijkbaar voor éen keer.

Wat een slechte film, ziet eruit als een tv serie en alle verhaallijnen en karakters zijn zo saai en voorspelbaar. Totaal niet boeiend.

normaal vind ik vlaamse films goed maar dit niet. Het begon wel goed maar na tijdje begon saai te worden en langdurig en gebeurt er niks en humor is ver zoek eigenlijk alles is ver zoek (acteren kunnen ze wel, ma verkeerd in mekaar gestoken) Als er nu brand was uitgebroken ofzoiets was het al veel beter geweest

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had een eigenzinnige versie verwacht van The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover. Weliswaar met een eigen stijl, maar toch een spannend sfeertje. Helaas is dat er niet van gekomen. De film is een familiedrama geworden met een restaurant op Valentijn als rode draad. En de ideale setting om enkele karikaturen neer te zetten met elk hun eigen verhaal. Het werkt niet altijd en je blijft op je honger zitten. Wat toch nefast is voor een brasserie lijkt me... En de momenten waar je spanning mocht verwachten, komt het niet tot uiting. Misschien iets minder figuren en meer focussen op de rest. Leuk als tussendoortje dit, maar zeker geen Michelin-ster waard.

avatar van Fisico
Op zich geen superslechte film, maar de Vlaamse markt heeft wel wat beters in petto. Niet te ingewikkeld of spectaculair, maar best wel amusant om de avond te passeren mits je je behoedt van een aantal missers. Zo lijkt het plot nergens naar wanneer Pascaline voor een ultimatum wordt gesteld door haar oude vlam die ineens weer opduikt. Het ultimatum is ronduit ridicuul en totaal niet over nagedacht. Alsof het perse die avond moét beslist worden.

De tafeltjes in het restaurant waren allen vrij oppervlakkig en cliché. Desalniettemin zorgt de cast ervoor dat het nog best te verdragen valt. Stuk voor stuk gekende en gerenommeerde acteurs in Vlaanderen. Daaraan lag het zeker niet. Sowieso is het niet eenvoudig voor een regisseur om ruim 100 minuten te draaien op haast één en dezelfde locatie. Bij vlagen nogal soapachtig, maar voor een keer mocht het wel.

avatar van GoodOldJack
Ik vond Barbara Sarafian werkelijk subliem, haar monologen en dialogen waren voor mij genoeg om er geen compleet onaangename maaltijd van te maken, in zijn geheel echter toch erg luchtig niemendalletje met serieus verschil in het niveau van de rollen die mij op mijn honger lieten zitten, wat je zeker niet enkel op de acteurs en actrices zelf mag afschrijven er waren nu eenmaal rollen waar je duidelijk je tanden kon inzetten en andere waar weinig vlees aan zat. Leek me dat de schrijver(s) bepaalde potjes op het vuur iets te vaak vergeten zijn waardoor ze al hun smaak verloren. Verder was het nergens echt onsmakelijk maar ik mistte toch wel echt de nodige pit en kruiden om een koksmuts te kunnen toekennen.

Nochtans interessante plek om een broeierige film te serveren die de honger stilt, helaas. Hier en daar wat mooie vondsten en zoals gezegd Sarafian was wel subliem maar of ik me ooit nog eens onderdompel in Brasserie romantiek valt te betwijfelen, het eten zag er misschien beter uit, mijn honger wordt toch meer gestild met een The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover.

Snap al die overdreven lage waarderingen niet. Best leuk gedaan allemaal.

Net als kos begrijp ik al die negatieve commentaren en lage waarderingen niet. Natuurlijk is dit geen topper, maar het is best een onderhoudende film waarin –naast het gebakkelei in de keuken– positieve én negatieve romantische gevoelens op Valentijns dag om beurten om aandacht vragen.

Ik ken Vlaanderen enkel van de “buitenkant”, maar de hele entourage ziet er wat mij betreft vertrouwd Vlaams uit. Het enige wat ik miste was zo’n lekker glas speciaal bier, waar de Belgen patent op lijken te hebben.