The Shoes of the Fisherman (1968)

geregisseerd door Michael Anderson (I)
met Anthony Quinn, Laurence Olivier en Vittorio De Sica

Een priester heeft twintig jaar in een Siberisch strafkamp gewerkt, als hij wordt vrijgelaten en naar Rome gestuurd. Daar aangekomen wordt hij door de paus tot kardinaal benoemd. Het is op dat moment slecht gesteld met de wereld, overal is honger en crisis. Als de paus dan overlijdt, bevindt de kardinaal zich opeens in een positie, waarin hij tot paus kan worden gekozen. Maar nu komt zijn verleden boven drijven en weet hij niet wat hij moet doen.

Ik ben op zoek naar de film The shoes of the Fisherman uit 1968 van Michael Anderson, nederlands ondertiteld.

Wie kan mij daar aan helpen?

damon
robendini schreef:
Wie kan mij daar aan helpen?
release op NL DVD: 16 augustus 2006
Een uitgave van Warner Home Video

avatar van Darbie
Van Zorba de Griek naar de Russische Paus in Rome is maar een kleine stap in deze zeer langdradige & melodramatische Fantasy-film.

Sir Laurence Olivier ( nooit te beroerd om een zakcentje bij te verdienen) speelt - stiff as always- in een korte rol zichzelf , maar dan natuurlijk ook als Paus.

De rest is geloven in de Heer Vanboven.

avatar van Kuck-x
Buitengewoon interessante film, waarin eigenlijk drie verhalen door elkaar lopen: de bisschop die van gevangene in de Sovjet-Unie gevangene van het Vaticaan wordt, de theologische discussies rond de opzienbare standpunten van een jonge priester en de paus als bemiddelaar voor de wereldvrede. Het inkijkje in hoe een conclaaf zou kunnen verlopen is lofwaardig. Prachtig, hoe Quinn van een vrij verlegen en onzeker figuur verandert in een autoriteit die weet wat hij wil zodra hij tot paus gekozen is. En saillant is natuurlijk dat in deze film een kardinaal uit het communistische Oost-Europa paus wordt, wat in 1968 nog onvoorstelbaar was, maar tien jaar later werkelijkheid...

Kuck verwoord het prima, film is naar mijn bescheiden een dikke 4 waard.