The Hollow Crown (2012)

Verenigd Koninkrijk
504 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Dominic Cooke, Richard Eyre, Rupert Goold en Thea Sharrock
met Ben Whishaw, Jeremy Irons en Tom Hiddleston

Het is 1399: koning Richard II moet een ruzie tussen zijn neef Henry Bollingbroke (de latere Henry IV) en zijn rechterhand Thomas Mowbray oplossen. De koning roept op tot een duel, maar vlak voordat het begint verandert hij van mening en verbant beide mannen. Wanneer Richard II het land en kasteel van de naar Ierland verbannen Henry inpikt, komt deze terug met een leger.

avatar van mrklm
Een majestueuze bewerking van respectievelijk Richard II, Henry IV [Part 1 en Part 2] en Henry V, waarin de toneelstukken open zijn gegooid en er ruimte is voor grote [en grootste] decors, uitgekiende verlichting en niet te vergeten de oorlogsscènes. Ben Wishaw, Jeremy Irons en Tom Hiddleston zetten interessante interpretaties neer van respectievelijk Richard II, Henry IV en Henry V. Simon Russell Beale als Falstaff is capabel, maar niet zo kleurrijk als ik had gehoopt of verwacht.
Meer actie betekent minder dialoog en de kenner zal toch enkele van de grootste monologen missen [de slotspeech van John of Gaunt, gespeeld door Patrick Stewart en de monoloog van Richard II in de gevangenis zijn ernstig ingekort] en de purist zal dat jammer vinden. Maar voor niet-kenners is deze prachtige productie een uitstekende introductie en hopelijk nodigt het uit om eens een toneelstuk van Shakespeare te lezen of te zien.