Blue Caprice (2013)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Alexandre Moors
met Isaiah Washington, Tequan Richmond en Al Sapienza

John Allen Muhammed en de jonge Lee Boyd Malvo rijden in een blauwe Chevrolet Caprice door de stad Washington en omgeving. Op willekeurig uitgekozen plaatsen stoppen ze, nemen ze argeloze slachtoffers in het vizier en slaan toe. Na een paar doden houden ze de hele stad in hun greep. Detective Harper geeft leiding aan de politiemacht die vrijwel zonder aanwijzingen haar klopjacht in moet zetten op de sluipschutters. Gebaseerd op de zaak van de sluipmoorden rond Washington in oktober 2002.

De regisseur maakt vakkundig gebruik van kleur en licht en de cast is meer dan uitstekend. Vooral het eerste idee had ik het idee naar een roadfilm te kijken (voorafgaand aan de moorden), waarbij de nadruk ligt op de vader-zoon relatie van de beide hoofdpersonen en de blinde trouw van de jongere aan de oudere (mentor). De regisseur focust meer op de oorzaak dan op de moorden zelf die noodzakelijk en aards lijken. Soms was ik bang dat Alexandre Moors sympathie voor de moordenaars op ging wekken, maar gelukkig gebeurde dat niet. Alles bij elkaar wel een film die blijft hangen.