El Pisito (1959)

Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Marco Ferreri en Isidoro M. Ferry
met Mary Carrillo, José Luis López Vázquez en Concha López Silva

Rodolfo en Petrita willen huwen. Ze wonen elk in een aparte wijk in het vervallen gedeelte van Madrid, terwijl ze op zoek zijn naar een klein appartementje (of "pisito", in het Spaans dialect). Helaas hebben ze beiden een laag inkomen en vinden ze er geen. Op aanraden van zijn collega’s trouwt Rodolfo met de meer dan tachtig jaar oude en zwakke Doña Martina, die de eigenares is van een flatje. Als zij overlijdt zou hij via de erfenis in het bezit komen van die woning. Rodolfo en Petrita wachten nu koortsachtig op haar begrafenis.

avatar van Mac Hammer Fan
Tragi-komische film van de in 1959 twee jonge kineasten waarin ze onder invloed van het neo-realisme een onwaarschijnlijk maar waar gebeurd gegeven verwerkten tot een oprecht geheel, overgoten met een licht macaber sausje. Hun prent was een aanklacht tegen de woningnood die toen heerste in Spanje en schetste doeltreffend een stukje volksleven.