Che Sau (2012)

Hongkong
Actie / Misdaad

geregisseerd door Pou-Soi Cheang
met Anthony Wong Chau-Sang, Shawn Yue en Xiaodong Guo

Sean is een overmoedig lid van de Stealth Riders, een geheime politie-eenheid bestaande uit de beste coureurs die het opnemen tegen voortvluchtigen en illegale autoraces in de onderwereld. Jensen is een legendarisch racer die sinds zijn pensioen vijftien jaar geleden nog nooit is gepakt. Maar als Sean plots op Jensen stuit, kan het wel eens anders uitpakken...

avatar van Movie-Addicted
Zeer vermakelijk, goede achtervolgingsscenes, goed camera en acteerwerk.

*3.25

avatar van Filmkriebel
I'm sure you'll take me to safety.

Hippe actiefilm die me sterk aan Drive deed denken en zelfs aanvoelt als een regelrechte ripoff. Alleen is de chauffeur hier een bad guy die een dief uit de gevangenis helpt ontsnappen . Deze film heeft zeker de visuele stijl niet van Drive (het is een film die zich vaak in het donker afspeelt) maar wel een aantal lange actiescènes die me op het puntje van de stoel deden schuiven. Er zijn drie grote chase scenes, maar het is vooral de spectaculaire tweede, hoog in de heuvels boven Kowloon, die me bij zal blijven. Bitter weinig op aan te merken verder. Het gaat soms wat van de hak op de tak maar voor liefhebbers van actiefilms met auto's is dit een must.

Producer: Johnny To

Fijn.

Tijdens het kijken voelde ik de Drive links al aankomen, terwijl de film niet veel meer dan een revival is van de racefilmpjes die eind jaren 90 uit Japan en HK kwamen. Erg populair toen die baan races, Initial D probeerde een 7-tal jaar geleden het genre opnieuw aan de oppervlakte te brengen maar toen bleef het bij die ene film.

De film is een Milkyway product, dus de mix met het politiewereldje is dan ook niet vreemd. Het levert een vlotte actiefilm op, met aardig wat stijlvolle en geweldig in beeld gebrachte achtervolgingen, maar het race gedoe is toch niet helemaal aan mij besteed. Vind het vaak wat patserig.

Shawn Yue is altijd een geweldig troef, Anthony Wong speelt ook weer erg solide is z'n één miljardste filmrol. Die vent is echt gewoon niet klein te krijgen lijkt het wel. Alles is sfeervol in beeld gebracht, de kwaliteit die je doorgaans van een Milkyway film verwacht wordt dus weer makkelijk gehaald.

avatar van Insignificance
Uit de schappen van Milkyway geplunderd en zo'n filmpje is het ook. Crime light plotje met een rookie cop annex straatracer die een legendarische getaway driver in het vizier krijgt, terwijl Wong zijn ervaring inzet om het allemaal in goede banen te leiden. Veel meer heeft het niet om het lijf.

Iets dat in tal van andere films is gebruikt, maar met deze behandeling geen enkel probleem. Het narratief gebruikt een dramatisch boogje, maar is er vooral om een weg te banen richting een aantal confrontaties en achtervolgingen, waar coole auto's en hun chauffeur de hoofdmoot vormen.

En dat ziet er veelal fris, gelikt en tevens stijlvol uit. Het richt zich ook niet zozeer op kinetische capriolen en pure snelheid, maar meer op de technische kwaliteiten van een coureur. Nauwe steegjes, scherpe bochten en een klein arsenaal aan speciale kunstgrepen. Het meer behendige werk dus.

Het shotje van het vooraanzicht van een scheurende auto vond ik wel een aardige. Jammer dat het hier en daar flashbacks gebruikt, toch vaak een slap middel om nog eens iets duidelijk te maken. Los daarvan een aangename rit door het uiteenlopende Hongkong, de anderhalf uur vliegt voorbij.

avatar van Gang_Star
Degelijk, maar ook niet meer dan dat. Met een verhaallijn dat eenvoudig is, maar waarbij de uitwerking ietwat vermakelijker is. Actiescènes zijn goed, oftewel de momenten dat er geracet wordt. Maar buiten dat is het allemaal maar wat eenvoudig. Een degelijke film in het genre, maar niet goed genoeg om meer te kunnen noemen.

avatar van 606
Leuk dat Nederland ook genoemd word, als de Nederlandse bende.