The Invisible Woman (2013)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ralph Fiennes
met Ralph Fiennes, Kristin Scott Thomas en Felicity Jones

Engeland, 1857. Charles Dickens (Ralph Fiennes), de succesvolle auteur, is al jaren gelukkig getrouwd met zijn vrouw Catherine Dickens (Joanna Scanlan). Op een dag ontmoet hij de jonge Ellen Ternan (Felicity Jones), een ambitieuze actrice die een rol heeft weten te vergaren in één van Dickens’ toneelstukken. Niet alleen is Charles onder de indruk van Ellens acteertalenten, maar ook van haar prachtige schoonheid. Naarmate de tijd vordert groeien de twee steeds dichter naar elkaar, terwijl Catherine, onbewust van haar mans vreemdgaan, zich steeds afstandelijker begint te voelen.

Vanaf 27 maart in de bioscoop (Wild Bunch)

Dominootje
Verwacht een mooi plaatje, curious!

avatar van hdehoon
Meteen vanaf het allereerste shot, voel je dat er op artistiek niveau veel te beleven valt bij deze film. Maar m.n. de eerste helft duurt wel erg lang. Ik vind een trage film niet erg, mits er maar genoeg nieuwsgierigheid opgewekt wordt. Maar een voortstuwende kracht ontbrak in die eerste helft. Het idee was braaf en nogal schools uitgewerkt, de dialogen tam. De weinige momenten die me konden ontroeren, zaten in de tweede helft.

Opmerkelijk is dat er bijna helemaal geen muziek in deze film zit. De natuurlijke geluiden overheersen: ruisende jurken, wind in het riet, voetstappen op houten vloeren; het geeft de film een heel authentiek en realistisch gevoel. De weinige fysieke scenes, zijn nogal ontluisterend. Het is dan ook geen super romantische film. Wie dat verwacht, kan misschien toch beter een andere film uitzoeken.

avatar van Filmhoek.nl
Als je van kostuumdrama’s houdt of van Britse series en films, dan wil je The Invisible Woman niet missen. De film geeft een blik achter de schermen in het leven van een van ’s werelds bekendste schrijvers aller tijden. Hoewel het verhaal om de jonge liefde in zijn leven gaat, zul je Dickens beleven als nooit tevoren. Daarnaast geeft de film een interessant beeld van de (on)zichtbare vrouwen in die tijd en hoe hun levensstijl hun reputatie beïnvloedde.

Recensie Invisible Woman

avatar van opa-ben
Mooi kostuumdrama over een verboden liefde, het geheel komt een beetje langzaam op gang en pas na enige tijd wordt het boeiend. Al met al een wat tamme film die toch de moeite waard is om te gaan zien.

Dominootje
Visueel ziet het er inderdaad weer mooi uit! Alhoewel de treinscène was wat absurd..
Wat deze film sowieso bereikt is dat ik nazoek of alles klopt over Dickens, toch interessant stukje geschiedenis. Het einde had de film nog wat meer omhoog kunnen trekken.

avatar van jeuletaxi
opa-ben schreef:

Helemaal niets aan toe te voegen.
Al met al toch interessant meer over Dickens te weten te komen.
En de film ook nog op waarheid is berust, maakt hem alleen maar mooier.
De film is heel sober gehouden, en daar is niets mis mee.
Aanrader voor de liefhebber, kan me voorstellen het voor vele een lange zit is.

Goede vertolkingen, prachtige kostuums, locaties en decors.
Allemaal niets op aan te merken.
Maar wat een saaie film, langdradig... het was ene hele opgave om hem uit te kijken.
Mij kon het niet boeien....

avatar van Johan24
De intensiteit die Fiennes normaal in zijn acteren aan de dag legt ontbreekt in deze film. Ingetogen prima, maar ik vond dit een lauwe bedoeling. De romance zie ik eigenlijk niet, toch moet het er zijn. Het komt allemaal maar gelaten over en er is nauwelijks sprake van ondergrondse spanning.

Ietswat suf, terwijl de ingredienten qua verhaal wel aanwezig waren...

avatar van Decec
Een goed biopic/drama/historie/romantiek film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende actrice Kristin Scott Thomas...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi kostuum...

avatar van Lof78
Saai! ..zware kost ( de Jane Austen films zijn beter te verteren)

Gaap.... wat een slaapverwekkend saaie film is dit. 2 ☆ voor Felicity Jones, het enige lichtpuntje wat mij betreft.

avatar van mrklm
Een verzorgde productie, goed geregisseerd en met sterk acteerwerk. Felicity Jones speelt Ellen Ternan, een jonge, ambitieuze actrice die een plaats vergaart in de toneelgroep van haar moeder [Kristen Scott Thomas]. Door het spelen van toneelstukken van Charles Dickens [Ralph Fiennes], die op het hoogtepunt van zijn roem is, leert ze de charismatische schrijver en spreker persoonlijk kennen. Charles' huwelijk met Catherine [Gwendolen Chatfield] heeft weliswaar een hoop kinderen opgeleverd, maar Charles' liefde voor zijn vrouw is dusdanig bekoeld dat hij zijn zinnen zet op Ellen.
Het verhaal voltrekt zich grotendeels in flashbacks van Ellen, inmiddels een ogenschijnlijk gelukkig getrouwde lerares, die worstelt met haar verleden. Visueel is er niets aan te merken op deze vaak oogstrelende film en Fiennes slaagt er als regisseur in de periode tot leven te brengen. Het centrale verhaal is echter niet bijzonder intrigerend, ook al is het gebaseerd op ware feiten. Dat is jammer, want met dat essentiële ingrediënt had dit een onvergetelijke film kunnen worden.