Augustine (2012)

Frankrijk

geregisseerd door Alice Winocour
met Vincent Lindon, Soko en Chiara Mastroianni

Professor Charcot bestudeert in het Pitié-Salpêtriere ziekenhuis een mysterieuze ziekte: hysterie. De negentienjarige Augustine wordt zijn favoriete proefpersoon, waar hij bij demonstraties zijn hypnosetechnieken op loslaat. De proefpersoon verandert voor Charcot echter al snel in een object van verlangen...

Donker en deprimerend verhaal over een jong meisje dat lijdt aan 'hysteria' en op weinig invoelende wijze behandeld wordt door een arts, die met haar 'geval' waardering oogst bij zijn collega's en haar meeneemt naar congressen waar ze letterlijk blootgesteld wordt aan de blikken van vele oude mannen, die roken als schoorstenen, en nog niet weten dat dat slecht is voor de mens.

Het speelt in de negentiende eeuw. Vincent Lindon speelt de dokter, een houten klaas waar je weinig sympathie voor kunt opbrengen. Soko speelt het meisje, maar het lukt ook haar niet enig mededogen met haar personage bij de kijker los te maken. Waar ze nu precies aan lijdt en hoe dat genezingsproces tot stand komt, wordt al evenmin uit de doeken gedaan. Blijft over: veel donkere, sombere beelden en lelijke fotografie, Gewoon een mislukte film.