J'étais à Nüremberg (2010)

Frankrijk

geregisseerd door André Chandelle
met Serge Hazanavicius, Julie Gayet en Elina Löwensohn

Nina, een jonge Poolse die naar Londen is gevlucht, en Pierre Bernard, afgezant van de generaal De Gaulle, maken deel uit van het internationale team in Nüremberg dat na de Tweede Wereldoorlog vierentwintig nazimisdadigers moet berechten. Twee visies, twee tegengestelde standpunten voor een historisch proces.

avatar van Darbie
De Duitse aangeklaagden ( wegens misdaden tegen de menselijkheid) zetten in deze film de boel af en toe goed op stelten tijdens hun proces.
Wat rest is een vrij dorre opsomming van ( meestal vreselijke) feiten afwisselend in de Duitse-, Engels-, Russische- en Franse taal. En geregeld worden deze feiten dan weer vertaald van Russich naar Frans, van Duits naar Engels etcetera.

Het echte Proces van Neurenberg (van 20 november 1945 tot 1 oktober 1946) is volledig vastgelegd op film en daar is een 5 uur durende documentaire over gemaakt .

Niet zo'n erg toegankelijke film. Niet alleen om het steeds wisselend taalgebruik maar ook omwille van het feit dat er voordurend feiten en gebeurtenissen uit de oorlog worden geciteerd waardoor de film toch liefst een zekere voorkennis vereist.
Verrassend lijkt me wel dat naast de aanklacht tegen de nazis, er ook heel wat aandacht wordt besteed aan de kennis van de geallieerden over het bestaan van de concentratiekampen, de inzet van de Fransen bij de jodenvervolging en de houding van Polen tov de Russen.