ad
  • 8.104.696 stemmen

Varg Veum - De Døde Har Det Godt (2012)

Misdaad | 86 minuten

Genre: Misdaad

Alternatieve titel: Varg Veum - The Dead Have It Easy

Oorsprong: Noorwegen

Geregisseerd door: Erik Richter Strand

Met onder meer: Trond Espen Seim, Jørgen Langhelle en Bjørn Floberg

IMDb beoordeling: 6,2 (942)

Oorspronkelijke taal: Noors

Oorspronkelijke titel: Varg Veum - De døde har det godt

Releasedatum: 20 januari 2012

Over Varg Veum - De Døde Har Det Godt

Een 17-jarig meisje wordt dood aangetroffen in de haven van Bergen. Elders in de stad wordt ingebroken in het hoofdkwartier van een organisatie voor sociaal welzijn. Varg en zijn vriendin Karin ontdekken dat er een verband bestaat tussen beide misdrijven. Het blijkt slechts het topje van een ijsberg te zijn…

image

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Varg-begrippen.

De meeste verhalen van Varg Veum kennen een wisselvallige uitvoering, maar hier worden de remmen bijna geheel losgegooid. De Scandinavische detective komt op het spoor van een wel erg onwaarschijnlijk misdaadplot. Zoals altijd, is het idee achter de serie wel realistisch, maar dit scenario is zelfs voor ‘Varg-begrippen’ te belachelijk voor woorden. De aardig opgebouwde spanning verdwijnt dan ook snel wanneer duidelijk wordt hoe flauw een en ander in elkaar is gestoken.

Doorsnee.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Je merkt meer en meer de evolutie in de relatie tussen Varg en Karin. Blij om te zien dat het koppel hier meer dan ooit een echt koppel is en bezorgd is om elkaar. Het geeft de personages meer persoonlijkheid. Ook de combinatie met Harme komt goed tot z'n recht. Dat is niet alleen toe te wijzen aan de originele schrijvers, maar ook de makers van de film. Ik geef toe dat het wel meespeelt bij mijn oordeel, dat ik de films kort achter elkaar gezien heb. Ondanks het filmgehalte is dit toch ook wel een serie natuurlijk met personages die groeien in hun rol.

De onderwerpen liggen steeds persoonlijk dicht bij Varg of zijn partner, zeker in de tweede reeks. En hier is dat evengoed. Het thema is wel herkenbaar en deed me wat denken aan Matroesjka's. Wat acteerwerk betreft zijn het vooral de hoofdrollen die uitblinken. Wat verrassingen betreft was ik aangenaam vermaakt door dat gedoe met die 2 jongensclubs. Deels heeft het wel te maken met de zaak, maar op zich is het al een beetje hilarisch hoe Varg er mee omgaat. Onozel misschien, maar toch effe genieten. Verder gaat de film op het bekende elan verder en is dit vooral genieten voor de fans. Geen idee hoe dit overkomt als je de film gewoon apart ziet. Maar ergens is dat ook mijn probleem niet natuurlijk.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

• 2033 stemmen

Niet geweldig. 2.5

Tarkus

Toch een ietwat mindere episode uit de reeks.

Niet dat ze zeer slecht zou zijn, maar ik vind deze toch een beetje te melig.

Het samenspel tussen Varg en de commissaris gaat alsmaar beter, maar ik vind de relatie tussen Varg en Karin niet optimaal uitgewerkt.

Maar misschien dat de laatste aflevering uit deze reeks daar verandering in brengt.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Nee Tarkus, ik vond dit weer een van de betere uit de reeks, inderdaad de relatie tussen Hamre en Veum wordt echt leuk.