Sen'ya Ichiya Monogatari (1969)

Alternatieve titels: One Thousand and One Nights | One Thousand and One Arabian Nights

Japan
Animatie / Erotiek

geregisseerd door Eiichi Yamamoto
met de stemmen van Hiroshi Akutagawa, Yukio Aoshima en Shusaku Endo

Aldin, oftewel Aladdin is een eenvoudige rondreizende waterverkoper. Hij wordt verliefd op Miriam, een mooie slavin die hij bij een veiling op de markt te koop ziet. Miriam wordt gekocht door Havahslakum, de verwende zoon van de hoofdcommissaris van politie. Als er een zandstorm opsteekt, maakt Aldin gebruik van situatie en hij bevrijdt Miriam. Ze verstoppen zich in een schijnbaar leeg huis waar ze de liefde bedrijven. Ze worden echter in het geheim bekeken door de eigenaar Suleiman die hen verraadt. Als Havahslakum en zijn bewakers het huis binnen dringen wordt Suleiman vermoord. Aldin krijgt hiervan de schuld en tijdens zijn gevangenschap bevalt Miriam van een kindje. Ze overlijdt tijdens de geboorte ervan en als hij vrijkomt gaat Aldin op zoek om wraak te nemen.

Leuk voor een uurtje.

Op zich wel een aparte film, zeker gezien z'n leeftijd. Waar die oudere anime films totnutoe vooral Disney afkooksels waren, is dit toch wat eigener en experimenteler. In ieder geval niet bepaald vergelijkbaar met Disney's Alladin.

Vooral qua animatie toch al best boeiend. Nogal wat verschillende technieken, waarvan enkel de live actie mij wat tegenviel. Verder veel stijlen en probeersels die de film levendig hielden. Character art is in vergelijking een beetje kinderachtig, maar dat viel de film nog wel te vergeven.

Verhaaltje schiet uit de startblokken en kent veel tempo. Het is niet altijd even boeiend, maar elke vijf minuten viel er wel weer iets nieuws te beleven. Jammer genoeg niet boeiend voor 120 minuten, maar echt vervelend werd het niet.

Wel een beetje saai, en dan vooral tijdens het tweede uur. Eens de verrassing en novelty value een beetje weggeëbt is, valt de film toch iets teveel in herhaling en na 90 minuten had het gewoon mogen stoppen. Maar dit is zeker één van de betere oude animes die ik gezien heb.