• 8.295.519 stemmen

Sen'ya Ichiya Monogatari (1969)

Animatie / Erotiek | 128 minuten / 100 minuten (Engels gesproken versie)

Genre: Animatie / Erotiek

Speelduur: 128 minuten / 100 minuten (Engels gesproken versie)

Alternatieve titels: One Thousand and One Nights / One Thousand and One Arabian Nights / A Thousand and One Nights / A Thousand & One Nights / Senya Ichiya Monogatari / 千夜一夜物語

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Eiichi Yamamoto

Met onder meer: Yukio Aoshima, Sachiko Itô en Haruko Kato

IMDb beoordeling: 6,6 (620)

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Sen'ya Ichiya Monogatari

Aldin, oftewel Aladdin is een eenvoudige rondreizende waterverkoper. Hij wordt verliefd op Miriam, een mooie slavin die hij bij een veiling op de markt te koop ziet. Miriam wordt gekocht door Havahslakum, de verwende zoon van de hoofdcommissaris van politie. Als er een zandstorm opsteekt, maakt Aldin gebruik van situatie en hij bevrijdt Miriam. Ze verstoppen zich in een schijnbaar leeg huis waar ze de liefde bedrijven. Ze worden echter in het geheim bekeken door de eigenaar Suleiman die hen verraadt. Als Havahslakum en zijn bewakers het huis binnen dringen wordt Suleiman vermoord. Aldin krijgt hiervan de schuld en tijdens zijn gevangenschap bevalt Miriam van een kindje. Ze overlijdt tijdens de geboorte ervan en als hij vrijkomt gaat Aldin op zoek om wraak te nemen.

imageimageimageimageimageimage

avatar van Dopke

Dopke

Bijzondere cinema, dat staat voorop. Het voelt als een typisch Osamu Tezuka brouwsel, waarbij dit keer alle Arabian Nights elementen (zoals de Aladdin en Sindbad avonturen en nog veel meer) samengegooid worden en een avontuurlijke Tezuka interpretatie uitvoortkomt.

De film vormt samen met Cleopatra een uniek animatiegenre op zichzelf, al is het alleen maar de combinatie van cartooneske avonturen, gecombineerd met schaamteloos gebruik van onblote bovenlichamen van vrouwen. De jazzy/psychedelische rockmuziek voelt niet op z’n plaats maar drukt sterk een stempel op de film en beviel me goed, zo ook het (spaarse) gebruik van live-action beelden, soms gecombineerd met animatie, modelwerk en stilstaande shots om, naar het schijnt, kosten te dekken.

De film is verre van erotisch, al zit er wel een erg interessant stukje in waarbij lichamen in elkaar kronkelen en fuseren en je niet goed meer ziet waar welke ledemaat zit. De film duurt te lang, maar is dusdanig hak op de tak, dat het genoeg weet te boeien. Maar het laat ook zien dat een typische kinderlijke avonturen narrativiteit niet zo goed strijkt met de ‘volwassen’ insteek, waardoor het een beetje tussen twee werelden hangt; te flauw en kinderachtig voor ouderen en door de borsten, het (cartoonesk) geweld en dialogen waarschijnlijk niet interessant voor kinderen. Gevalletje beetje vreemd maar erg lekker, want het is een combinatie die je niet zo vaak ziet en misschien alleen al daarom leuk om eens te zien.

Onderhond

Leuk voor een uurtje.

Op zich wel een aparte film, zeker gezien z'n leeftijd. Waar die oudere anime films totnutoe vooral Disney afkooksels waren, is dit toch wat eigener en experimenteler. In ieder geval niet bepaald vergelijkbaar met Disney's Alladin.

Vooral qua animatie toch al best boeiend. Nogal wat verschillende technieken, waarvan enkel de live actie mij wat tegenviel. Verder veel stijlen en probeersels die de film levendig hielden. Character art is in vergelijking een beetje kinderachtig, maar dat viel de film nog wel te vergeven.

Verhaaltje schiet uit de startblokken en kent veel tempo. Het is niet altijd even boeiend, maar elke vijf minuten viel er wel weer iets nieuws te beleven. Jammer genoeg niet boeiend voor 120 minuten, maar echt vervelend werd het niet.

Wel een beetje saai, en dan vooral tijdens het tweede uur. Eens de verrassing en novelty value een beetje weggeëbt is, valt de film toch iets teveel in herhaling en na 90 minuten had het gewoon mogen stoppen. Maar dit is zeker één van de betere oude animes die ik gezien heb.