Mansome (2012)

Documentaire

geregisseerd door Morgan Spurlock
met Jason Bateman, Zach Galifianakis en Judd Apatow

In de documentaire Mansome gaat Morgan Spurlock op zoek naar een antwoord op de vraag wat een man nu precies een man maakt. Zo ontmoeten we Jack Passion, een man die met zijn grote baard veel meedoet aan speciale 'baardwedstrijden' over de hele wereld. En we maken kennis met onder andere worstelaar Shawn Daivari en Ricky Manchanda, elk met hun eigen verhaal over uiterlijk en lichaamshaar. Ook bekende mensen als Zach Galifanakis, Paul Rudd en Judd Apatow komen aan het woord over het onderwerp, terwijl Will Arnett en Jason Bateman samen over het onderwerp filosoferen terwijl ze onder handen worden genomen in een luxe spa.

Druk baasje die Morgan Spurlock (Super Size Me).

Trailer (YouTube)

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Niet erg boeiend. Als groot liefhebber van Arrested Development zijn de gesprekken tussen Arnett en Bateman geinig, maar dit zijn enkel kleine tussendoortjes. Verder bestaat de documentaire Mansome vooral uit te lang gerekte portretten van een man met een enorme baard, een worstelaar, een paar kappers en een metroman. Tussendoor geven wat bekende mensen in een paar zinnen commentaar. De documentaire begint nog wel geestig met een hoop gedoe over 'de snor', maar als blijkt dat meer dan de helft van de documentaire over gezichtshaar gaat, merk je toch dat dit onderwerp niet geschikt is voor een film van 80 minuten. Vooral dat gedoe bij de kappers interesseerde me vrij weinig. Vond de stijl van Spurlock er verder niet echt in terug komen en het camerawerk was (net als bij The Greatest Movie Ever Sold, overigens) echt belabberd. Of is het een hippe stijl om de camera zo belachelijk snel in en uit te zoomen en heen en weer te schudden tijdens een interview? Mansome heeft z'n geestige momenten en een paar leuke anekdotes, maar daar is het ook echt wel mee gezegd.

2,5 sterren.